Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motokáry do půjčovny: Je lepší benzin, nebo elektřina?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

V pražské Praga Areně proběhl test tří různých typů motokár pro půjčovny. Byly to Race Line Evo se závodním rámem, klasická spotřebitelská Rental Kart RTK a elektrická E-Kart.

Tichý pohon se snaží prosadit na všech úrovních motorsportu a výjimkou nejsou ani nejmenší vozítka, která by se mohla objevit v budoucnu dokonce na olympijských hrách.

Motokáru dělá rám

Základem pro chování a jízdní vlastnosti každé motokáry je rám, který se desítky let v zásadě nemění. Rozhodují detaily, jakými výrobce své vozítko obohatí. Problémem vozidel Rental Kart a E-Kart je vysoká hmotnost. Elektrická používaná v Česku váží 200 kilogramů, klasická Rental Kart mají 160 a Race Line přijdou jen na 100 kil.

Základním prvkem pro ovladatelnost motokáry (aby zatáčela) je rám, nahrazující nezávislé uložení a diferenciál u automobilu. V praxi to znamená, že rám motokáry v zatáčce pracuje tak, aby se vždy vnitřní zadní kolo nadlehčilo, čímž motokára lépe zatáčí. Motokára s těžkým rámem je vyrobena pro co nejdelší životnost, rám nepracuje, je silně nedotáčivý, což je dáno tuhou zadní nápravou, která tlačí řidiče rovně.

Na trati dlouhé 600 metrů jsme změřili časy dosažené stejným řidičem s jednotlivými typy motokár při shodném výkonu motorů a dosáhli následujících výsledků. Zjevně z nich vyplývá, že největší vliv na jízdu má hmotnost a specifikace druhu rámu.

Model Zajetý čas
Race Line Evo (100 kg) 41:524 s
Rental Kart (160 kg) 43:785 s
E-Kart (200 kg) 43:954 s

Svět motorů 27/2020 Svět motorů 27/2020

Co říkají závodníci?

Motokáry v Pražské Praga Aréně testuje český rallyeový jezdec Jan Černý. „Pokud to srovnám, lehčí kára s klasickým motorem je na tom lépe. Jestliže porovnám motor, u elektrického mám okamžitě plný plyn, ale musím dříve začít brzdit, jelikož je motokára nedotáčivá a těžší. Mám pocit, jako bych jel na pouti. U běžného motoru přemýšlíte, kdy zabrzdit, přidat plyn a jak zatočit. Je to více závodnické,“ shrnuje své postřehy Jan Černý.

Zajímavý názor přináší jediný český mistr světa v motokárách Patrik Hájek, který působí jaké šéf tovární stáje Exprit, jež patří pod jednoho z největších světových týmů Kosmic. „Pro jízdní zážitek běžného klienta jsou vhodné půjčovny, kde mají káry s benzinovým motorem, širokou tratí a závodním asfaltem. Právě tak, jak to mají v Praga Areně,“ dodává Hájek.

Elektrická motokára: Praga je lehká

Součástí testu byl prototyp elektrické motokáry Praga, která je postavena na závodním rámu, má modernější baterie i motor a její váha dosahuje 145 kg. Maximální výkon se dá nastavit až na 19 koní. V testu při nastavení shodného výkonu zajížděla stejné časy jako motokára Race Line Evo. Bohužel její cena činí 375 000 Kč. V praxi to znamená, že byste museli zakoupit třicet kusů motokár (10 jezdí a 20 se nabíjí), takže ekonomický výsledek je ztrátový.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme