Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor Subaru FB20: Nový boxer debutuje ve Foresteru 2011

Diskuze (23)
Subaru za svoji existenci vyvinulo tři zážehové čtyřválce. Ten nejnovější se začne prodávat nejprve ve Foresteru.

Honba za nižší spotřebou paliva, lepšími emisemi a kultivovanějším chodem vedla Subaru k vývoji třetí generace svého čtyřválcového boxeru. Debutuje v modernizovaném Foresteru, kde je nový motoru klíčovou inovací.

Kompaktní SUV se v modelovém roce 2011 dočkalo také nové masky chladiče a v interiéru například nové jednotky dvouzónové klimatizace, nového displeje rádia a vrchního dílu palubní desky z měkčeného plastu.

Tři generace japonských boxerů

Motor s protiběžnými písty neodmyslitelně patří ke značce Subaru. První čtyřválec tohoto typu se objevil v roce 1966 v sedanu Subaru 1000. Automobilka dala této konfiguraci přednost díky kompaktním rozměrům, žádoucích u auta s předním pohonem, a kultivovanému chodu ve vysokých otáčkách. V průběhu let se zvětšil objem z 1,0 až na 1,8 litru, motor přešel z rozvodu ventilů OHV na SOHC a dohromady vznikl ve 4,6 milionu exemplářích.

Druhá generace debutovala v roce 1989 s příchodem prvního Legacy. Nový agregát existoval v objemech 2,0 a 2,5 litru, s rozvodem SOHC i DOHC a v atmosférické nebo přeplňované verzi. Stal se také základem sportovních úspěchů automobilky v rallye. Za 21 let bylo vyrobeno 7,6 milionu pohonných jednotek.

Po řadě evolučních vylepšení Subaru přichází opět se zcela novým čtyřválcem. První instalace se dočkal v modernizovaném Foresteru, postupně se dostane také do Legacy a nakonec i do Imprezy, která jej dostane s příchodem nové generace v roce 2012.

Delší zdvih, menší ztráty

Agregát FB20 je novou konstrukcí, která přináší zásadní změny. Už z letmého pohledu do technických údajů je patrné, že se jedná o nadčtvercový motor – vůbec první takový čtyřválec v historii Subaru. Vrtání je 84 mm a zdvih 90 mm, zatímco u předchozího dvoulitru to bylo 92x75 mm. Odvozený 2,5litr bude mírně podčtvercový, přesto je prodloužení zdvihu i u něj markantní – 94x90 mm proti 99,5x79 mm u dosavadní konstrukce.

Menší vrtání znamená menší dotykovou plochu mezi pístními kroužky a stěnami válců, což snižuje třecí ztráty. Společně s vylepšenými vložkami válců a zcela novými asymetrickými ojnicemi (jsou lehčí a mají nové uchycení na klikový hřídel) tak došlo k významnému snížení vnitřních ztrát a zároveň se zlepšila reakce na sešlápnutí plynového pedálu.

Pohon rozvodů zajišťuje nově bezúdržbový řetěz, zatímco dosud to byl ozubený řemen.

Další novinkou je chlazení recirkulace výfukových plynů (EGR). K tomu motor přidává účinnější modul variabilního časování ventilů AVCS a menší olejové čerpadlo. Výsledné snížení vnitřních ztrát je o 28 %, emise CO2 se snížily o 13 %.

Subaru Forester - srovnání 2. a 3. generace motoru boxer
Motor2,0 FB20 (2011)2,0 EJ20 (2010)
Převodovka5M5M (4A)
Zdvihový objem [cm3]19951994
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/6000110/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]198/4200196/3000
Max. rychlost [km/h]185 (185)184 (185)
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,7 (12,4)11,0 (12,7)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,5 (7,5)8,4 (8,4)

Nová hlava válců má menší úhel, který svírají osy ventilů a díky tomu i menší vzdálenost mezi vačkovými hřídeli. Takové řešení umožňuje použít menší ozubená kola řetězového rozvodu a také snížit celkovou výšku motoru.

Mnohé z uvedených konstrukčních prvků jsou odvozeny přímo od unikátního motoru 2,0 Boxer Diesel (typ EE20).

Sací trakt z plastu má optimalizované rezonátory a je vybaven ventilem TGV, který reguluje víření vzduchu v sacích kanálech. Upravené variabilní časování ventilů AVCS umožňuje motoru pracovat v Atkinsonově cyklu, kdy sací ventily zůstávají otevřeny zčásti i během komprese, což fakticky zmenšuje zdvihový objem a snižuje spotřebu paliva.

Forester modelového roku 2011 bude nabízen jen s novým motorem 2,0 a s turbodieselem 2,0D. Větší přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,5XT již nebude v nabídce.

Subaru Forester 2011 - technická data
Motor2,0D2,0X / 2,0 XS2,0X / 2,0 XS
Převodovka6M5M4A
Zdvihový objem [cm3]199819951995
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]108/3600110/6000110/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]350/1800-2400198/4200198/4200
Max. rychlost [km/h]186185185
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,410,712,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,37,57,5

Diskuze (23)
2. 6. 2011 10:53
Nadčtvercovost - podčtvercovost
První nadčtvercový motor nebyl dvoulitr, ale motor 1.5R (vrtání 77,7 mm, zdvih 79 mm). Honza
3. 2. 2011 22:00
Re: Zmena charakteru
Spotřeba s novým 1,4 TSI v G6Variant,Praha,D1/2 tempomatových 140-150,auto zatíženo na 50-100%,prům. rychlost je na každých 100 hod 88-92km/h(sráží Praha a kolony)-spočtená spotřeba je 6,8 - na 20 tkm.1,2 TSI je spíš do města a okresky, ale pokud by jezdil stejným tempem jako 1,4 TSI a často po dálnicích,pak bere o trochu víc.
Avatar - Slavek-TDM
3. 2. 2011 20:40
Re: Podle vyjádření prodejce Subaru pro malý prodej zastavil
Jak nehrozi??? Letos je novy FB20 a FB25, bude i s turbinou, k tomu novy 1.6 turbo je skoro jistota, stejne tak hybrid.
A jak je psano nize, turbo 2.0 v benzinu se dela pro JPN a i dvouapullitr turbo se dela porad - v Evrope tedy uz jen jako STI.
3. 2. 2011 18:58
Re: Podle vyjádření prodejce Subaru pro malý prodej zastavil
Dělat je nepřestali, v Japonsku a jinde je montují dál, jen soudruhům v EU ty motory moc "smrděly" :-O
3. 2. 2011 18:53
Re: Podle vyjádření prodejce Subaru pro malý prodej zastavil
tipoval bych to na lepší průběh výkonu 2,5 než při 2,0 :yes: