Motor Subaru FB20: Nový boxer debutuje ve Foresteru 2011
Honba za nižší spotřebou paliva, lepšími emisemi a kultivovanějším chodem vedla Subaru k vývoji třetí generace svého čtyřválcového boxeru. Debutuje v modernizovaném Foresteru, kde je nový motoru klíčovou inovací.
Kompaktní SUV se v modelovém roce 2011 dočkalo také nové masky chladiče a v interiéru například nové jednotky dvouzónové klimatizace, nového displeje rádia a vrchního dílu palubní desky z měkčeného plastu.
Tři generace japonských boxerů
Motor s protiběžnými písty neodmyslitelně patří ke značce Subaru. První čtyřválec tohoto typu se objevil v roce 1966 v sedanu Subaru 1000. Automobilka dala této konfiguraci přednost díky kompaktním rozměrům, žádoucích u auta s předním pohonem, a kultivovanému chodu ve vysokých otáčkách. V průběhu let se zvětšil objem z 1,0 až na 1,8 litru, motor přešel z rozvodu ventilů OHV na SOHC a dohromady vznikl ve 4,6 milionu exemplářích.
Druhá generace debutovala v roce 1989 s příchodem prvního Legacy. Nový agregát existoval v objemech 2,0 a 2,5 litru, s rozvodem SOHC i DOHC a v atmosférické nebo přeplňované verzi. Stal se také základem sportovních úspěchů automobilky v rallye. Za 21 let bylo vyrobeno 7,6 milionu pohonných jednotek.
Po řadě evolučních vylepšení Subaru přichází opět se zcela novým čtyřválcem. První instalace se dočkal v modernizovaném Foresteru, postupně se dostane také do Legacy a nakonec i do Imprezy, která jej dostane s příchodem nové generace v roce 2012.
Delší zdvih, menší ztráty
Agregát FB20 je novou konstrukcí, která přináší zásadní změny. Už z letmého pohledu do technických údajů je patrné, že se jedná o nadčtvercový motor – vůbec první takový čtyřválec v historii Subaru. Vrtání je 84 mm a zdvih 90 mm, zatímco u předchozího dvoulitru to bylo 92x75 mm. Odvozený 2,5litr bude mírně podčtvercový, přesto je prodloužení zdvihu i u něj markantní – 94x90 mm proti 99,5x79 mm u dosavadní konstrukce.
Menší vrtání znamená menší dotykovou plochu mezi pístními kroužky a stěnami válců, což snižuje třecí ztráty. Společně s vylepšenými vložkami válců a zcela novými asymetrickými ojnicemi (jsou lehčí a mají nové uchycení na klikový hřídel) tak došlo k významnému snížení vnitřních ztrát a zároveň se zlepšila reakce na sešlápnutí plynového pedálu.
Pohon rozvodů zajišťuje nově bezúdržbový řetěz, zatímco dosud to byl ozubený řemen.
Další novinkou je chlazení recirkulace výfukových plynů (EGR). K tomu motor přidává účinnější modul variabilního časování ventilů AVCS a menší olejové čerpadlo. Výsledné snížení vnitřních ztrát je o 28 %, emise CO2 se snížily o 13 %.
Subaru Forester - srovnání 2. a 3. generace motoru boxer | ||
Motor | 2,0 FB20 (2011) | 2,0 EJ20 (2010) |
Převodovka | 5M | 5M (4A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 1994 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 110/6000 | 110/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 198/4200 | 196/3000 |
Max. rychlost [km/h] | 185 (185) | 184 (185) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,7 (12,4) | 11,0 (12,7) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,5 (7,5) | 8,4 (8,4) |
Nová hlava válců má menší úhel, který svírají osy ventilů a díky tomu i menší vzdálenost mezi vačkovými hřídeli. Takové řešení umožňuje použít menší ozubená kola řetězového rozvodu a také snížit celkovou výšku motoru.
Mnohé z uvedených konstrukčních prvků jsou odvozeny přímo od unikátního motoru 2,0 Boxer Diesel (typ EE20).
Sací trakt z plastu má optimalizované rezonátory a je vybaven ventilem TGV, který reguluje víření vzduchu v sacích kanálech. Upravené variabilní časování ventilů AVCS umožňuje motoru pracovat v Atkinsonově cyklu, kdy sací ventily zůstávají otevřeny zčásti i během komprese, což fakticky zmenšuje zdvihový objem a snižuje spotřebu paliva.
Forester modelového roku 2011 bude nabízen jen s novým motorem 2,0 a s turbodieselem 2,0D. Větší přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,5XT již nebude v nabídce.
Subaru Forester 2011 - technická data | |||
Motor | 2,0D | 2,0X / 2,0 XS | 2,0X / 2,0 XS |
Převodovka | 6M | 5M | 4A |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 108/3600 | 110/6000 | 110/6000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 350/1800-2400 | 198/4200 | 198/4200 |
Max. rychlost [km/h] | 186 | 185 | 185 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,4 | 10,7 | 12,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,3 | 7,5 | 7,5 |