Mototest Piaggio MP3 400: Čtyři, nebo dvě? Raději tři!
Majitelé řidičských průkazů na osobní automobily často řeší, že by se jim v hustém městském provozu hodil hbitější dopravní prostředek. Ideální je stopětadvacítkový skútr, ale existuje i silnější možnost – tříkolový stroj, například Piaggio MP3.
Skútry s dvojicí předních kol má Piaggio ve výrobním programu od roku 2006 a o jejich úspěších hovoří 230.000 celosvětově prodaných exemplářů. Nám se model MP3 líbil již dlouho, a tak jsme ho ve Světě motorů zařadili do skupiny dlouhodobě testovaných strojů. Zatím si jeho služby nemůžeme vynachválit, protože i díky rozměrům je pohodlný a štít dobře chrání jezdce. I pro neznalého motorkáře je ovládání snadné. Stačí nasednout, pootočit bezklíčovým startérem, přidat plyn, zvednout nohy a jedete.
Piaggio na rozdíl od elektrické tříkolky představené na protější stránce má dvě kola vpředu a jedno poháněné vzadu. Rozhodně jde o stabilnější řešení a přední náprava je zkonstruovaná tak, aby se mohl motocykl naklánět. Stará se o to mechanismus sestávající ze čtyř hliníkových ramen spojených se čtyřmi klouby (jsou pevně uchyceny k centrální objímce) a dvou bočních objímek spojených s rameny pomocí čepů a kuličkových ložisek. Uvnitř postranních „rukávů“ se otáčí pravá a levá trubka řízení v klasickém jednoramenném uspořádání. Specialitou je i aretace, kdy skútr zůstane stát rovně na třech kolech i bez stojanu. Při zastavování u křižovatek ji moc nevyužíváme, ale pomáhá při parkování, kdy nemusíme bojovat s hmotností skútru.
Dvojité zavěšení předních kol zajišťuje lepší přilnavost a stabilitu v zatáčkách, i když zpočátku nám přišlo řízení trochu zvláštní. Dvě přední kola odpustí víc než jedno a nerozhodí je ani průjezd kanálem.
Vzhledem k rozměrům a hmotnosti 260 kg není MP3 v hustém městském provozu tak hbité jako menší stopětadvacítkové skútry, ale zase vás z bodu A do bodu B dopraví rychleji a pohodlněji. Také se s ním nemusíte bát vydat na delší cestu, komfort cestování je výrazně lepší a na dálnici v klidu zvládne udržet 130 km/h. Jednoválcová čtyřstovka totiž disponuje výkonem 26 kW při 7500 otáčkách a točivým momentem 37,7 Nm při 5750 min-1, takže si s ní i slušně zadovádíte. A komu by to bylo málo, pro toho má Piaggio připravenou verzi 530 hpe Exclusive s výkonem 32,5 kW, a dokonce i zpátečkou.
Plusy
- Účinná kapotáž a štítek
- Stabilita předních kol
- Dostatečný výkon motoru
Minusy
- Ve městě není tak hbitý
- Aretační tlačítko daleko od palce
- Vyšší cena
Technické údaje Piaggio MP3 400 | |
Motor | zážehový jednoválec uložený uprostřed |
Rozvod | SOHC, 4 ventily na válec |
Zdvihový objem | 399 cm3 |
Výkon | 26 kW při 7500 min-1 |
Točivý moment | 37,7 Nm při 5750 min-1 |
Převodovka | samočinná bezstupňová |
Nejvyšší rychlost | 150 km/h |
Kombinovaná spotřeba WLTP | 3,8 l/100 km |
Délka x šířka | 2200 x 800 mm |
Rozvor kol | 1580 mm |
Výška sedla | 790 mm |
Provozní hmotnost | 260 kg |
Objem palivové nádrže | 13,7 l |
Standardní pneumatiky | 110/70 R13 vpředu, 140/70 R14 vzadu |
Brzdy | dva kotouče vpředu 258 mm, vzadu jeden kotouč 240 mm |
Celková záruka | 2 roky |
Nejlevnější Piaggio MP3 300 (19 kW) | 172 900 Kč |
Nejlevnější MP3 400 (26 kW) | 251 900 Kč |
Testované provedení MP3 400 Sport | 271 900 Kč |