Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MS v rallyekrosu: Když hrají hvězdy

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Švéd Mattias Ekström zvítězil letos již počtvrté v podniku mistrovství světa v rallyekrosu. Výraznou roli během víkendu v Barceloně hráli také bratři Hansenové s peugeoty.

První rallyekros, který se jezdí střídavě na asfaltu a nezpevněném povrchu, se konal v roce 1969 ve Velké Británii. Řadu let poté fungoval jako evropský šampionát a letos běží třetí sezonu v podobě mistrovství světa.

Esa v hlavní roli

Každé představení potřebuje hvězdy. Nejinak je tomu v rallyekrosu. Tento atraktivní druh motoristického sportu začal dynamicky zvyšovat svou publicitu poté, co ho převzal americký marketingový gigant IMG. Pro začátek do něj vstoupil před třemi roky skvělý norský rallyeový pilot, mistr světa a showman Petter Solberg. První dva ročníky šampionátu vyhrál a letos mu vyrostla náramná konkurence ve všestranném talentu jménem Mattias Ekström. Tento Švéd dokáže zvládat okruhový seriál cestovních vozů DTM a současně vede rallyekrosové MS. O jeho osudech se ještě dozvíte.

Příští rok by mohlo být všechno jinak. Rallyekros totiž zahájil devítinásobný mistr světa v rallye Sebastien Loeb. Jeden z nejlepších automobilových jezdců současnosti je aktuálně na pátém místě. Pokud vydrží i příští rok, je reálné, že také zaútočí na světové prvenství.

A to ještě může hvězdné nebe nad světovým rallyekrosem rozzářit Jenson Button. Šestatřicetiletý Brit má na kontě tři stovky startů ve formuli 1 a titul mistra světa ze sezony 2009. Pro příští rok ohlásil v týmu McLaren F1 přestávku a nic mu nebrání vstoupit do rallyekrosu. Zvláště když si ho už loni několikrát vyzkoušel.

V Barceloně nechtěl nikdo z týmu organizátorů informaci o Buttonově účasti potvrdit. Při našich otázkách nechyběly tajemné úsměvy a z odpovědí typu „možná“ se nedalo vyčíst nic konkrétního.

V mistrovství světa však jezdí i jiné automobilové hvězdy jako Američan Ken Block, agresivní Seveřané Andrea Bakerud a Johan Kristofersson nebo ruská raketa Timur Timerzjanov. Především však je tady loňský vicemistr světa a ze světové špičky jednoznačně nejmladší, čtyřiadvacetiletý účastník

Timmy Hansen z týmu Peugeot Hansen. V Barceloně dokázal perfektním manévrem ve fi nále předjet dva soupeře najednou a po velké bitvě skončil

na stříbrné příčce.

Když kluk radostí pláče

Příští rok může Hansen dostat rodinnou posilu. Mohl by jí být Kevin Hansen. Mladší bratr Timmyho vyhrál v Barceloně třetí ze čtyř letošních závodů

mistrovství Evropy. V 18 letech a 114 dnech se stal nejmladším šampionem v historii tohoto sportu. „Vyrůstal jsem v rallyekrosu od dětství a získat

titul bylo mým snem. Minuty po finálovém závodě byly hodně emotivní,“ přiznal nejmladší ze závodnického rodu Hansenů.

Když se na něj zaměřila televizní kamera, brečel a nestyděl se za to. „Došlo mi, co se povedlo. Také jsem si uvědomil, že táta Kenneth tohle dokázal čtrnáctkrát. Díky němu, mému inženýrovi a spoustě dalších lidí jsem tam, kde jsem teď,“ vyprávěl Kevin později už klidným hlasem.

Zamíří tedy příští rok do mistrovství světa? „Nejdříve chci vyhrát poslední evropský závod v Rize. Pak uvidíme. Doufám, že se posunu mezi nejlepší,“

těší se obrýlený Kevin Hansen.

Sesadí Ekström šampiona?

Vítězem závodu v Barceloně se stal počtvrté v sezoně Švéd Mattias Ekström s vozem Audi S1. Vymazal ztrátu pěti bodů na obhájce titulu Pettera Solberga a získal dalších deset navíc.

Předposlední závod šampionátu se mu však kříží se startem v DTM, ve kterém nevynechal za posledních patnáct let ani jeden závod. Jedná se o naprosto originální záležitost, kterou motoristický sport nepamatuje.

„Mattias vyhrál v Barceloně zaslouženě. Udělal z boje o titul vzrušující záležitost. Očekával jsem, že si Audi nedá ujít šanci na světový titul a nechá ho jet náš světový šampionát. Čeká nás ještě hodně napínavý souboj,“ okomentoval postoj německé značky Paul Bellamy, šéf seriálu mistrovství

světa v rallyekrosu.

Britský manažer byl s průběhem devátého podniku náramně spokojen. „Víkend byl pozitivní pro dvaatřicet tisíc diváků a také pro Peugeot. Kevin Hansen se stal mistrem Evropy a Timmy Hansen skončil druhý ve světovém šampionátu. V rodině už mají dohromady patnáct titulů mistra Evropy, což je ohromující úspěch. Pro rallyekros je to přitažlivý příběh,“ dodal pro Svět motorů Paul Bellamy.

Muž, který řídí závodění Loeba: Šampion poslouchá rady

Švéd Eric Farén jezdil rallyekros stejně jako jeho otec. Teď pracuje jako spotter Sebastiena Loeba v týmu Peugeot Hansen. Jeho práce se podobá tomu, co dělá spolujezdec v rallye. Nesedí ovšem v autě, ale sleduje závody jako divák a vysílačkou radí „svému“ jezdci.

Řidič nemůže při rallyekrosu sledovat dění na závodní trati, podobně jako ve formuli 1. Musí mít člověka s přehledem a zkušenostmi, díky nimž může závod vyhrát, ale i prohrát.

Co je náplní vaší činnosti?

Pomáhám jezdci s věcmi, které považujeme společně za důležité. Klíčovou součástí práce je průjezd nastavenou částí tratě, zvaný jocker lap, který

často rozhoduje o osudu závodu.

Probíráte před každou jízdou taktiku?

Samozřejmě. Debatujeme nad plánem, ale na trati se může přihodit cokoliv. Často musíme dělat změny. Máme připravené varianty pro to, co by se mohlo přihodit. Známe totiž jezdce, s kterými Loeb startuje v rozjížďce. Naplánovat lze jen něco, ne všechno.

Poslouchá Sebastien ve všem?

Ano. Pracuji v rallyekrosu dlouho. Vím o něm nejspíše více než on sám, je tady nováčkem. Chápe, že mu mohu se spoustou věcí pomoci.

Jaký dojem na vás dělá mimo závodní vůz?

Prima chlap. Když ho potkáte v depu, podle jeho chování ani nevíte, jakou hvězdu před sebou máte. Je tady rozhodně největší osobností, přitom v týmu Peugeot Hansen ničím nevybočuje.

Zvykl si na roli nováčka a pravidla nového sportu?

Všechno zvládá velmi rychle, čímž lidi trochu mate. Rallyekros ho baví, proto patří hned mezi špičku.

Jak jste se dostal k pozici spottera?

Mám za sebou jezdecké zkušenosti z mistrovství Evropy. S týmem Hansen jsem závodil ve švédském šampionátu. Možnost pracovat jako spotter mě zaujala. Když sedíte za volantem, víte, co se na trati děje. Většina kolegů je na tom podobně, mnozí z nich závodili. Například i otec Hansen, který dělá tuto práci pro syny. Bývám nervóznější než jezdec.

Systém závodů

V každém podniku MS jsou na programu čtyři rozjížďky a po každé vznikne podle dosažených časů bodované pořadí. Dvanáct nejlepších v součtu čtyř jízd postoupí do dvou semifinále po šesti, odkud zamíří vždy tři nejrychlejší do finále. Body jsou udělovány po rozjížďkách, za semifinále i finále. Maximálně jich může závodník během víkendu získat třicet.

Součástí všech tratí je úsek navíc, označovaný joker lap. Každý závodník ho musí v průběhu rozjížďky absolvovat jednou. Souboje těch, kteří se vracejí z joker lapu, a těch, co jedou klasicky, bývají divácky atraktivní.

Technika

V rámci MS se jezdí čtyři kategorie. Nejsilnější vozy patří do třídy Supercars. Jedná se o hatchbacky s motory do 2000 cm3, které dávají výkon až 441 kW (600 koní) při 8000 ot./min. Mají pohon všech kol, manuální převodovku a nejsou vybaveny kontrolou trakce. Akcelerace z 0 na 100 km/h

dosahují za 1,9 sekundy, čímž jsou rychlejší než formule 1.

Výsledky z Barcelony

Supercars: 1. Ekström (Švéd./Audi S1), 2. T. Hansen (Švéd./Peugeot 208 WRX), 3. Timerzjanov (Rus./Ford Fiesta).

ME Supercar: 1. K. Hansen (Švéd./Peugeot 208), 2. Rustad (Nor./Peugeot 208), 3. Linnerud (Nor./Volkswagen Polo).

S1600: 1. Liennemann (Dán./Peugeot 208), 2. Luigi (Maď./Škoda Fabia), 3. Navickas (Lotyš./Škoda Fabia).

Průběžné pořadí (po 9 z 12 závodů) – Supercars: 1. Ekström 204; 2. P. Solberg (Nor./Citroën DS3) 194; 3. Kristoffersson (Švéd./Volkswagen Polo) 182; 4. Bakkerud (Nor./Ford Fiesta ST) 173; 5. Loeb (Fr./Peugeot 208 WRX) 154; 6. T. Hansen 143.

Týmy: 1. EKS (Audi S1) 317; 2. Team Peugeot Hansen (Peugeot 208 WRX) 297; 2. Volkswagen RX Sweden (VW Polo) 245.

ME Supercar: 1. K. Hansen 117; 2. Linnerud 87; 3. Grosset-Janin (Fr./Peugeot 208) 82.

Super1600: 1. Linnemann 114; 2. Szabó (Maď./Škoda Fabia) 108; 3. Šigabutdinov (Rus./Renault Twingo) 71; … 7. Smetana (ČR/Ford Fiesta) 54; 10. Vimmer (Škoda Fabia) 45; 11. Šusta (Škoda Fabia) 44; 20. Veverka (ČR/Peugeot 208) 16.

Zbývající závody 2016 – 1.-2. 10. Riga ( Lotyš.); 15.-16. 10. Buxtehude (Něm.), 26.-27. 11. Rosario (Arg.).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)