Mýtný systém a ochrana vozidel - Detekce vozů v protisměru

V tuzemsku i Rakousku mohou informace z mýtných bran zachránit lidské životy. Řidičů, kteří se navzdory zákazovým značkám dostanou na dálnici
do protisměru, není málo. Vzhledem k tomu, že okamžitě neodstavili vozidlo na krajnici a nevolali policii, lze usuzovat, že nešlo o omyl. Úmyslnému vjetí vozidla do protisměru nelze zabránit, proto firma Kapsch do projektu inteligentní dálnice zahrnula mýtný systém a dovybavila jej čidly, senzorikou a kamerovými systémy. Jde o podobnou cestu, jaká je využívána v Rakousku pod názvem Asfinag Mobility Management – intelligent traffic management. Tato země jako první zavedla na svých dálnicích celoplošný mikrovlnný systém už v roce 2004, po třech letech následovalo Česko a loni také Polsko.
V Česku se na tuzemských dálnicích a rychlostních silnicích každoročně dostanou desítky řidičů úmyslně či neúmyslně do nesprávného směru a hazardní jízdou ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Detekce je jedním z prvků budoucí inteligentní dálnice, která řidiči nejen poradí, ale také jej v co nejvyšší míře ochrání. Od počátku letošního roku proto dokáže infrastruktura na dálnicích D1, D2 a D5 okamžitě rozpoznat automobil jedoucí ve špatném směru a varuje ostatní řidiče rovnou na informačních tabulích nebo pomocí sdělovacích prostředků a dalších moderních elektronických zařízení.
Základním úkolem elektronických mýtných systémů je spolehlivý výběr finančních prostředků od nákladních automobilů pro rychlejší rozvoj silnic a dálnic státu. A české mýto založené na mikrovlnné technologii je navíc díky rozsáhlé a robustní celorepublikové infrastruktuře významnou základnou pro desítky dalších telematických aplikací, jakou je dopravně-informační systém nebo právě systém detekce vozidel v protisměru. Systém pro řízení dopravy, který umožňuje pomocí čidel a senzorů on-line sbírat data o dopravních proudech a informovat řidiče o aktuální situaci pomocí infotabulí u dálnice, je v provozu již od roku 2009.
Operátor bleskově ověří reálnost poplachu, pomocí dohledových kamer může zjistit detaily pohybu vozidla a okamžitě odešle varování na informační tabule, které předchází místu, kde se vozidlo v protisměru pohybuje. Varování se pak k ohroženým řidičům může dostat ještě dalšími kanály, na něž jsou zvyklí – zejména prostřednictvím mimořádných hlášení rozhlasu, později také modernějších navigací či RDS, nebo do mobilních telefonů. Ve stejné chvíli dorazí informace policii a složkám integrovaného záchranného systému, aby mohli učinit opatření minimalizující další škody a zastavit automobil v protisměru. Hlášení dostávají rovněž silničáři ze správy a údržby dálnic.
Ředitelství silnic a dálnic spolu s ministerstvem dopravy nejprve vyhodnotí, jak se systém v praxi v delším časovém horizontu osvědčí, a pak se bude zvažovat jeho případné rozšíření. Jakýkoliv systém, který má dopad na snižování nehodovosti a zejména jejich následků na lidských životech, má smysl. Zkušební provoz novinky skončil v dubnu. Při té příležitosti funkčnost ověřil velký praktický test, když se na dálnici D1 u Kroměříže proháněl při krátkém uzavření dálnice vůz v protisměru a mýtnice ho detekovaly na výbornou.
V případě, že dostanete informaci, že se proti vám blíží vozidlo v nesprávném směru, zachovejte chladnou hlavu. Nejdůležitější je zvýšit pozornost, snížit rychlost a maximálně sledovat situaci před sebou. Až vozidlo v protisměru zahlédnete, uhněte do bezpečného pruhu. Nikdy totiž není jasné, ve kterém z pruhů zmatený řidič v protisměru pojede, proto nelze dát univerzální radu.
V případě, že se řidič motorového vozidla sám dostane do protisměru, je nezbytné, aby zastavil při nejbližším okraji vozovky, zapnul výstražné osvětlení vozidla, oblékl si výstražnou vestu, umístil výstražný trojúhelník a opustil dálnici. Okamžitě a bezodkladně musí informovat přes linku 158 Policii České republiky, která učiní vhodná opatření k tomu, aby mohl bezpečně i s vozidlem dálnici opustit.