Mýtný systém a ochrana vozidel - Detekce vozů v protisměru
V tuzemsku i Rakousku mohou informace z mýtných bran zachránit lidské životy. Řidičů, kteří se navzdory zákazovým značkám dostanou na dálnici
do protisměru, není málo. Vzhledem k tomu, že okamžitě neodstavili vozidlo na krajnici a nevolali policii, lze usuzovat, že nešlo o omyl. Úmyslnému vjetí vozidla do protisměru nelze zabránit, proto firma Kapsch do projektu inteligentní dálnice zahrnula mýtný systém a dovybavila jej čidly, senzorikou a kamerovými systémy. Jde o podobnou cestu, jaká je využívána v Rakousku pod názvem Asfinag Mobility Management – intelligent traffic management. Tato země jako první zavedla na svých dálnicích celoplošný mikrovlnný systém už v roce 2004, po třech letech následovalo Česko a loni také Polsko.
V Česku se na tuzemských dálnicích a rychlostních silnicích každoročně dostanou desítky řidičů úmyslně či neúmyslně do nesprávného směru a hazardní jízdou ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Detekce je jedním z prvků budoucí inteligentní dálnice, která řidiči nejen poradí, ale také jej v co nejvyšší míře ochrání. Od počátku letošního roku proto dokáže infrastruktura na dálnicích D1, D2 a D5 okamžitě rozpoznat automobil jedoucí ve špatném směru a varuje ostatní řidiče rovnou na informačních tabulích nebo pomocí sdělovacích prostředků a dalších moderních elektronických zařízení.
Základním úkolem elektronických mýtných systémů je spolehlivý výběr finančních prostředků od nákladních automobilů pro rychlejší rozvoj silnic a dálnic státu. A české mýto založené na mikrovlnné technologii je navíc díky rozsáhlé a robustní celorepublikové infrastruktuře významnou základnou pro desítky dalších telematických aplikací, jakou je dopravně-informační systém nebo právě systém detekce vozidel v protisměru. Systém pro řízení dopravy, který umožňuje pomocí čidel a senzorů on-line sbírat data o dopravních proudech a informovat řidiče o aktuální situaci pomocí infotabulí u dálnice, je v provozu již od roku 2009.
profi | Senzory na mýtnicích vedle své mýtné funkce vyhodnocují, zda se všechna vozidla pohybují na dané dálnici správným směrem. Zjednodušeně si lze detekci představit tak, že vůz, který projede pod mýtnicí, postupně protne nejprve paprsek A a teprve poté paprsek B. Pokud je tomu naopak, jedoucí objekt je tedy zaznamenán nejdříve čidlem B a pak čidlem A, nastává poplach. Během sekundy se informace o nebezpečné situaci s určením konkrétního místa pohybu nebezpečného automobilu objeví v Národním dopravním informačním centru, odkud je 24 hodin denně nepřetržitě sledován a řízen provoz na všech dálnicích a rychlostních silnicích v České republice.
Operátor bleskově ověří reálnost poplachu, pomocí dohledových kamer může zjistit detaily pohybu vozidla a okamžitě odešle varování na informační tabule, které předchází místu, kde se vozidlo v protisměru pohybuje. Varování se pak k ohroženým řidičům může dostat ještě dalšími kanály, na něž jsou zvyklí – zejména prostřednictvím mimořádných hlášení rozhlasu, později také modernějších navigací či RDS, nebo do mobilních telefonů. Ve stejné chvíli dorazí informace policii a složkám integrovaného záchranného systému, aby mohli učinit opatření minimalizující další škody a zastavit automobil v protisměru. Hlášení dostávají rovněž silničáři ze správy a údržby dálnic.
Ředitelství silnic a dálnic spolu s ministerstvem dopravy nejprve vyhodnotí, jak se systém v praxi v delším časovém horizontu osvědčí, a pak se bude zvažovat jeho případné rozšíření. Jakýkoliv systém, který má dopad na snižování nehodovosti a zejména jejich následků na lidských životech, má smysl. Zkušební provoz novinky skončil v dubnu. Při té příležitosti funkčnost ověřil velký praktický test, když se na dálnici D1 u Kroměříže proháněl při krátkém uzavření dálnice vůz v protisměru a mýtnice ho detekovaly na výbornou.
V případě, že dostanete informaci, že se proti vám blíží vozidlo v nesprávném směru, zachovejte chladnou hlavu. Nejdůležitější je zvýšit pozornost, snížit rychlost a maximálně sledovat situaci před sebou. Až vozidlo v protisměru zahlédnete, uhněte do bezpečného pruhu. Nikdy totiž není jasné, ve kterém z pruhů zmatený řidič v protisměru pojede, proto nelze dát univerzální radu.
V případě, že se řidič motorového vozidla sám dostane do protisměru, je nezbytné, aby zastavil při nejbližším okraji vozovky, zapnul výstražné osvětlení vozidla, oblékl si výstražnou vestu, umístil výstražný trojúhelník a opustil dálnici. Okamžitě a bezodkladně musí informovat přes linku 158 Policii České republiky, která učiní vhodná opatření k tomu, aby mohl bezpečně i s vozidlem dálnici opustit.