Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na farmě kromě dobytka vyrostla obsáhlá sbírka veteránů. A byla na prodej

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Mimo zvířat statek skrýval muzejní sbírku veteránů. Nyní již bývalý majitel se svojí ženou nejraději jezdili ve Fordech, které byl mnohdy v krásném stavu součástí dražby.

Klan americké rodiny s příjmením Krinke hospodaří po celé generace na stejných hektarech pozemků situovaných do Severní Dakoty. Bude tomu více než jedno století od usazení praotce farmáře, který se tehdy ještě soustředil převážně na masnou výrobu, to až jeho následovník rozšířil zájmy o plechové miláčky ustájené vedle zvířat.

Na farmě kromě dobytka vyrůstala obsáhlá sbírka veteránů, která byla uvolněna do aukce. Díky rozhodnutí prodat veterány byla odhalena velikost venkovské kolekce. Aukční síň VanDerBrink Auctions měla výhradní právo nabídnout téměř 100 kusů osobních i nákladních aut doplněných kopou náhradních dílů. Dražba se konala příznačně na farmě rodiny Krinke, konkrétně se zájemci i jejich zástupci sešli 18. září zhruba 22,5 kilometrů severně od Scrantonu.

Nahromaděný majetek vlastnil Neil Krinke, který se narodil v roce 1932 a dospíval na farmě. Celý život ho doprovází vzpomínky na poprask po dovozu prvního koupeného traktoru. Úspory byly utraceny za jednoduchý model značky Allis Chalmers. Přirozeně učenlivý potomek chovatelů dobytka se chtěl co nejdříve dostat za volant obdivovaného pracovního stroje a už v osmi letech si osvojil základy řízení nákladního Chevroletu z roku 1928. I když sotva viděl přes palubní desku, měl dovoleno převážet úrodu z pole do stodoly.

Neilův otec uměl opravit vzniklé závady a přihlížející syn vnímal základní postupy servisu či výroby potřebných součástek v domácích podmínkách. Vzor navedl Neila k lásce vůči automobilové technice. Vlastní vozidlo – Pontiaca roku výroby 1949 – si pořídil hned po ukončení střední školy. Brzy přidal Ford Model A z roku 1929, kterým vozil i přítelkyni a následně manželku Rosalii.

Brzy pětičlenná rodina pokračovala ve vedení farmy, uživit sebe i zvířata nebylo nikde snadné, přesto se Neil dokázal věnovat postupně bobtnající sbírce aut. Sousedé dobře znali Neilovu slabost, proto mu nikdy neunikly dobré nabídky prodejů v širokém okolí statku. Nedokázal odolávat nabídkám hlavně na Fordy z 30. a 40. let, jeden takový restauroval celých šest let. Většina různorodé kolekce byla údajně pořízena v okruhu 80 kilometrů od ranče.

Hlava rodiny vždy více nakupovala, než prodávala. Když zvířectvo v roce 1998 převzali tři synové, Neil a Rosalie dostali možnost poznat svět z kabiny jejich oblíbených Fordů. Součástí volnočasových výletů byly i klubové akce, dokud zbývaly síly. Energie po celoživotní dřině na polích ubývala, až si stárnutí všimli potomci. Na popud mladší generace otec ustoupil a svolil k rozebrání léta tvořené sbírky.

Většina z nádherných aut může udělat radost jinde, proto byla dohodnuta aukce. Přípravy prý doprovázela řada vzpomínek a příběhů, které Neil pamatuje spojené s jednotlivými automobily. Pikantní historky doprovázely i Ford Model A z roku 1929, který byl pro Rosalii nejoblíbenější.

Do skoro aukce byly nasazeny také další sběratelské Fordy, dražilo se například několik verzí modelu Victoria, dále Cabriolet, Roadster, Coupe – to vše z 30. a 40. let minulého století. Kromě toho bude mít nového majitele Ford Fairlane 500 z roku 1957, Chevrolet 3100 z roku 1954 či Pontiac Chiefton dokončený už v roce 1950.

Celkem se vydražilo 259 položek za sumu 1.139.674 dolarů (v přepočtu 25.069.387 korun). Nejdražsím kusem se stal Chevrolet Bel Air Convertible z roku 1957 (85.050 dolarů). Výše zmiňovaný Ford Cabriolet skončil na druhém místě s částkou 62.475 dolarů (1.372.888 korun), třetí byl Ford Roadster za 56.700 dolarů (1.245.982 korun)

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme