Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslední vyrobený Ford GT40 jde do aukce

Ford GT40 (1969)
Ford GT40 (1969)
Ford GT40 (1969)
Ford GT40 (1969)
48 Fotogalerie
Diskuze (3)

Svalnatý sportovní Ford v roztomilém kabátu je posledním příkladem sériové výroby ukončené v roce 1969. Po stání v garáži byl oprášen a připraven stejně dobře do muzea či na závodní dráhu.

Zásadní milníky automobilového průmyslu jsou lukrativním zbožím i po konci sériové výroby. Sběratelé nejvíce touží mít doma hned první vůz převratné modelové řady a za snahou získat prvotinu je v závěsu dychtivost najít a zakoupit úplně poslední kus jakékoliv revoluční série.   

Oficiálně poslední kus uzavírající tovární výrobu je i nabízený Ford GT40. Finální exemplář ze 105 dokončených konfigurací ikonického závodního stroje bude znát do měsíce své nové působiště po skončení internetové dražby kalifornské společnosti Gooding & Company.

Zhotovení dětsky modrého lakování karoserie na svalnatém rozkročeném supersportu bylo odvážnou volbou, ale protichůdná kombinace se vyplatila a těžko si představit, že by aukční trh v nejbližší době přinesl atraktivnější nabídku.

Ford GT40 i v roztomilé specifikaci patří k nejdůležitějším americkým automobilům všech dob. Úspěšný závodní model a kladivo na rivaly navrhl designér Ron Bradshaw. Pětiletý výrobní cyklus byl živen hlavní myšlenkou porazit Ferrari – toho času kralující značku v seriálu vytrvalostních závodů. 

Cílení na nejlepší protivníky vyžadovalo překonat bizarní pokusy a omyly, ze kterých vytěžila to nejlepší druhá generace, která v roce 1966 obsadila všechny tři nejvyšší pódiové příčky v ​​Daytoně, Sebringu i v Le Mans. Legendární kočkování Fordu a Ferrari se stalo předlohou filmu Le Mans '66 z roku 2019.

Památeční Ford s šasi P/1085 koupil Sir Malcolm Connop Guthrie z Velké Británie. Po převažujícím stání v garáži stačila jednoduchá renovace a vznikl úchvatný artefakt ve specifikaci JWA „Gulf Spec“ z roku 1968. Pod matoucím neboli světle modrým kabátem bije vidlicový osmiválec Gurney Westlake a k asfaltu se lepí široká kola skrytá za kotoučovými brzdami po vzoru vítězného vozu z Le Mans. Prodávané kupé vypadá skvěle a po provedených úpravách se legitimně hodí do historických závodních soutěží.

Uvnitř dvoumístného Fordu se zastavil čas. Jeden z mnoha analogových ukazatelů znázorňuje 4.311 ujetých mil (6.938 km) podepsaných lehce na prosezených děrovaných sedačkách, zbytek spartánského kokpitu vypadá jako nový. Čistě a neopotřebovaně působí i vyplněný motorový prostor takticky umístěný vzadu.

Gooding & Company přijme on-line nabídky v termínu od 11. do 18. června. Američané neuvádí certifikovaný odhad kupní ceny, ale vzhledem k výše zmíněnému se předpokládá platba nejméně 2,5 milionu dolarů, což je závratných 51,1 milionu Kč za auto, které už druhé nikdy nenásledovalo.

Vstoupit do diskuze (3)