Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 nejdražších automobilů z aukcí bylo loni prodáno celkem za více než 1,3 miliardy Kč

Lamborghini Miura P400 SV Speciale (1971)
Lamborghini Miura P400 SV Speciale (1971)
Lamborghini Miura P400 SV Speciale (1971)
Lamborghini Miura P400 SV Speciale (1971)
155 Fotogalerie
Diskuze (1)

Aukce automobilů jsou zábavné a vzácné – pro majitele překypujících bankovních kont. Takoví šťastlivci protočili aukčními síněmi za jeden rok více než miliardu korun možné krizi navzdory.

Mezinárodní aukční společnosti RM Sotheby’s, Worldwide Auctioneers, Bonhams, Gooding & Company a další podobné, vydělávají na kráse automobilového trhu. Dražby nejvyšší úrovně soustřeďují do jedné místnosti často nejvzácnější automobily planety, na které mlsně pohlíží hrstka vyvolených investorů osobně, nebo prostřednictvím pověřených přihazovačů.

Kladívka dražebníků rozhodují o milionech dolarů čili stamilionech korun vložených do novodobých i starších pokladů automobilového světa. Loni kladívka neutichla navzdory řádění koronaviru, v roce možné začínající krize pro bylo naopak odklepáno několik rekordních obchodů za celkovou přepočtenou a zaokrouhlenou sumu 1,37 miliardy Kč. Rekordní částka vznikla z 10 nejdražších vydražených vozidel.

10. Lamborghini Miura P400 SV Speciale (1971)

Cena: 4.257.000 USD (91.551.000 Kč)

Lamborghini táhne pozornost zájemců na jakékoli aukci. Důvodem je především pověst a vynikající technické zpracování jízdně špičkových modelů. Exkluzivní Miura P400 SV Speciale byla nabídnuta 5. září 2020 během aukce Passion of a life společnosti Gooding & Company. Nejvyšší příhoz přes 4,2 milionu dolarů zajistil francouzský sběratel Jacques Dembiermont.

Lamborghini Miura P400 SV Speciale (1971)Lamborghini Miura P400 SV Speciale (1971) | Zdroj: WheelsAge.org

9. Ferrari 550 GT1 Prodrive (2001)

Cena: 4.290.000 USD (92.261.000 Kč)

Extravagantní Ferrari z přelomu tisíciletí je jedním z tuctu vytvořených sourozenců předurčených ke ždímání bankovních účtů. Červený typ 550 GT1 Prodrive vyšel na 4,29 milionu USD slíbených dražitelem u příležitosti sledované aukce v Monterey, která se konala 15. srpna. Agresivně střižené kupé má na kontě 29 pódiových umístění v elitních závodech.

Ferrari 550 GT1 Prodrive (2001)Ferrari 550 GT1 Prodrive (2001) | Zdroj: Remi Dargegen/RM Sotheby's

8. Alfa Romeo B.A.T. 5 (1953)

Cena: 4.947.000 USD (106.390.000 Kč)

Všechny tři kusy veteránů řady B.A.T. byly prodány dohromady pod jednou celkovou částkou. Rozdělením vychází jedna suma zhruba na 106,4 milionu Kč. Nejstarší B.A.T. 5 dominoval neuvěřitelně nízkou hodnotou součinitele odporu vzduchu Cd 0,23. Aerodynamika byla trikem k dosažení maximální rychlosti 200 km/h.   

Alfa Romeo B.A.T. 5Alfa Romeo B.A.T. 5 | Zdroj: RM Sothebys/Ron Kimball

7. Alfa Romeo B.A.T. 7 (1954)

Cena: 4.947.000 USD (106.390.000 Kč)

Druhý o rok mladší B.A.T. také od Bertoneho byl ještě více originální díky použití zvláštních křídel na zádi. Poznávací znamení někomu evokuje ocasní ploutve, každopádně byla míra Cd snížena dokonce na úroveň 0,19. Auto zcela ignorovalo jakékoliv konzervativní designové prvky, možná proto vyvolává takový zájem.     

Alfa Romeo B.A.T. 7Alfa Romeo B.A.T. 7 | Zdroj: RM Sothebys/Ron Kimball

6. Alfa Romeo B.A.T. 9D (1955)

Cena: 4.947.000.USD (106.390.000 Kč)

Nejméně výstřední člen unikátního tria – B.A.T. 9D byl představen v roce 1955. Diskutabilní ploutve nahradily náznaky aerodynamických oblouků a poprvé byly odhaleny zadní disky. Poslední edice už blíže připomínala produkci Alfu Romeo, ovšem do střízlivé elegance stále chybělo dost. Alfy Romeo B.A.T. prodala společnost Sotheby’s za částku přesahující 14 milionů amerických dolarů.

Alfa Romeo B.A.T. 9dAlfa Romeo B.A.T. 9d | Zdroj: RM Sothebys/Ron Kimball

5. Bugatti Type 55 Super Sport By Figoni (1931)

Cena: 5.051.000 USD (108.627.000 Kč)

Minulý rok Bugatti ovládlo aukční síně, přes pět milionů dolarů někdo dal za Type 55 Super Sport By Figoni z roku 1931. Toho času měla většina vozidel čtyřválcový motor, krásný veterán z roku 1931 měl válců v řadě hned osm, navíc doplněných o velmi pokrokový kompresor Rootsova typu.

Bugatti Type 55 Super Sport By Figoni (1931)Bugatti Type 55 Super Sport By Figoni (1931) | Zdroj: Bonhams

4. Bugatti Type 35C (1928)

Cena: 5.224.000 USD (112.347.000 Kč)

Další Bugatti je dokonce o tři roky starší než Type 55. Závodní varianta 35C kloubila vynikající jízdní vlastnosti, skvělý motor a nádherný design. Aby ne, když vůz navrhl a vyrobil sám Ettore Bugatti. Významným faktorem vysoké nabídkové ceny byla autenticita nekonečně charismatického stroje. Aura zapůsobila i na nového majitele, který investoval přes 5,2 milionu USD.    

Bugatti Type 35C Grand Prix (1928)Bugatti Type 35C Grand Prix (1928) | Zdroj: Mathieu Heurtault/Gooding & Company

3. Bugatti Type 55 Super Sport (1932)

Cena: 7.100.000 USD (152.693.000 Kč)

Jeden ze 14 kusů Type 55 Super Sport měla tu čest dražit firma Bonhams dne 5. března 2020. Raritní roadster bez dveří je muzejní ozdoba, za povšimnutí stojí nejen hliníkové osmipaprskové disky, celý model je umělecký počin – jak jsme u Bugatti zvyklí. A sběratelé to vidí stejně, viz odklepnutá cena nad 152 milionů korun.  

Bugatti Type 55 Super Sport (1932)Bugatti Type 55 Super Sport (1932) | Zdroj: Bonhams

2. Bugatti Type 57S Atalante (1937)

Cena: 10.434.000 USD (224.394.000 Kč)

Kulturní dědictví francouzského výrobce v poslední době putovalo mezi několika novými vlastníky. Výsledek práce Ettoreho syna poháněl řadový osmiválec s kompresorem, proto se dvoudveřové GT mohlo rozjet až na tempo 200 km/h. Na rok 1937 zcela neuvěřitelná rychlost, dnes už více než dynamika zaujme prodejní cena ve stovkách milionů korun.

Bugatti Type 57S Atalante (1937)Bugatti Type 57S Atalante (1937) | Zdroj: Gooding & Company

1. Bugatti Type 59 Sports (1934)

Cena: 12.667.000 USD (272.417.000 Kč)

Dominance Bugatti vrcholí cinkáním 272 milionů korun za Bugatti Type 59 Sports z roku 1934. Údajně nejelegantnější předválečné závodní auto prodával podnik Gooding & Company, po konci dražby vyvolených se otevřený roadster stal nejdražším aukčním vozem roku 2020. Tento konkrétní kus byl opakovaně opěvován za úspěchy na poli mezinárodních závodů.

Bugatti Type 59 Sports (1934)Bugatti Type 59 Sports (1934) | Zdroj: Gooding & Company

Vstoupit do diskuze (1)