Na okruhu Top Gearu padl nový rekord! A překvapivě pořád není nejrychlejší
Koenigsegg Jesko Attack je oficiálně nejrychlejším produkčním autem na trati Top Gearu, ale pořád by našel přemožitele. Toho však diskvalifikoval už sám Jeremy Clarkson z logických důvodů.
Top Gear se na televizních obrazovkách neobjevuje už od roku 2022. Britská televize BBC se rozhodla přerušit další natáčení nejúspěšnějšího automobilového pořadu na světě po vážné havárii Freddieho Flintoffa s tříkolkou Morgan, která se stala při vytváření nových pokračování pořadu na testovacím okruhu na letišti Dunsfold v anglickém Surrey. Moderátoři se na něm proháněli v autech přes dvacet let.
A snad ani není překvapením, že ačkoli se Top Gear už nenatáčí, slavný okruh na bývalém vojenském letišti je pro výrobce sportovních a supersportovních aut stále velkou výzvou. V celé moderní historii pořadu se tam totiž zajížděly rekordní časy a ten nejnovější padl letos, když si tam Koenigsegg přijel vylepšit jméno.
Nejvěrnější fanoušci Top Gearu si nepochybně vzpomenou na pernou chvíli, kdy zdánlivě dokonalý ochočený závodník s přezdívkou The Stig vyletěl z trati s Koenigseggem CCX kvůli špatné aerodynamice. Hypersport CCX se na trať později vrátil s novým volitelným křídlem přezdívaným „Top Gear wing“, zlepšujícím přítlak i celkovou ovladatelnost, a dosáhl solidního času 1:17,6.
To je nepochybně solidní výsledek, ale na světě už existuje celá řada lepších a rychlejších aut. Až donedávna bylo vůbec nejrychlejším autem na malém okruhu plug-in hybridní Ferrari SF90 Stradale s časem 1:11,3, ale právě jej překonal Koenigsegg Jesko Attack.
Na oficiálním YouTube kanálu Top Gearu, který stále funguje jako tištěný i internetový magazín, se objevilo nové pokračování seriálu Stig Laps, v němž se extrémní hypersport předvede s výsledným časem 1:10,9. Je sice rychlejší jen o necelou polovinu vteřiny, ale jak se říká – co je doma, to se počítá.
A ač je Koenigsegg Jesko Attack pořádně rychlý, pořád by našel přemožitele. Už v roce 2007 se tam prohnala silniční formule Caparo T1 s ještě lepším časem 1:10,6. I když však měla silniční homologaci, Jeremy Clarkson ji tehdy diskvalifikoval z toho důvodu, že i s homologací je natolik nízká, že nepřejede ani zpomalovací práh. A tak oficiální rekordní čas patří dnešnímu koenigseggu.