Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Naprostý unikát! Tohle je úplně první Porsche, zachovalo se jediné a teď je na prodej!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)

Typ 64 se zrodil téměř o deset let dříve než samotná automobilka Porsche a je vnímám jako přímý předchůdce Porsche 356 No.1 nebo také 356/1. Nyní tato nádherná ukázka invence konstrukční kanceláře Porsche z třicátých let čeká na nového majitele.

 

První vůz se značkou Porsche vyjel v roce 1948 a stal se jím otevřený roadster 356 No.1 nebo také 356/1. Tomuto automobilu ovšem předcházel Typ 64, který se představil již v září roku 1938 na výstavě pořádané ve Frankfurtu nad Mohanem a vznikl v pouhých třech exemplářích, z nichž se do dnešních dnů dochoval jen jediný. Ten se nyní stane jednou z hvězd v aukci společnosti RM Sotheby's.

Ferdinand Porsche se narodil 3. září roku 1875 v Maffersdorfu, dnešních Vratislavicích nad Nisou v těsné blízkosti Liberce, a po svém působení v několika společnostech, mezi nimiž byly mimo jiné automobilové značky Austro Daimler a Mercedes-Benz, si v dubnu roku 1931 založil svou vlastní konstrukční kancelář.

Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH Konstruktion und Beratungen ve třicátých letech pracovala na vývoji motorů i kompletních vozidel pro řadu společnosti. K nejznámějším z nich patři monoposty Auto Union s motorem před zadní nápravou a Projekt 60, z nějž se vyvinul KdF Typ 60, který se proměnil ve slavný Volkswagen Typ 1, stojící i u zrodu samotné automobilky Porsche na konci čtyřicátých let.

KdF typ 60 ovšem posloužil konstrukční kanceláři Porsche při vývoj závodního a sportovního vozu již na konci třicátých let dvacátého století, když byl využit jako základ pro Typ 64, který je díky tomu někdy uváděn i jako Typ 60 K10.

Na podvozku původně lidového vozu s plochým vzduchem chlazeným čtyřválcem o objemu 1131 cm3 a výkonu 23,5 kW (32 k) tedy vznikl sportovní automobil s lehkou hliníkovou karoserií aerodynamických tvarů, jejíž linie navrhl Erwin Komenda, který se podílel i na vzniku prvních vozů Porsche 356. Malý motor typu 64 mohl být naladěn na výkon až 38 kW (50 k) a lehkému vozu mohl dovolovat jízdu rychlostí až kolem 150 km/h. Tento automobil byl ostatně navržen pro 1500 km dlouhý závod Berlín – Řím, jehož start byl plánován na podzim roku 1939, ale vzhledem k tehdejším událostem v Evropě k němu nedošlo.

Typ 64 nicméně existoval a Ferry Porsche, syna zakladatele konstrukční kanceláře Porsche a zakladatel dnešní stejnojmenné automobilky, dokončil v prosinci roku 1939 ještě jeden exemplář a následně s využitím podvozku při nehodě zničeného prvního vozu dokončil v červnu roku 1940 třetí vůz. Ten pak zůstal v majetku rodiny Porsche až do konce čtyřicátých let, zatímco druhý vůz z roku 1939 se nedočkal konce války.

Jediný existující Typ 64, jehož příď ozdobil jménem Porsche až v roce 1946 samotný Ferry Porsche, absolvoval v roce 1947 důkladnou rekonstrukci, kterou v italském Turíně provedl Pinin Farina. V následujícím roce se pak Typ 64 zúčastnil prvního představení nového Porsche 356/1 veřejnosti a v roce 1949 poprvé změnil majitele. Přímo od rodiny Porsche jej odkoupil populární rakouský závodník Otto Mathé, který s ním na počátku padesátých let závodil a vlastnil jej až do své smrti v roce 1995.

Podle materiálů společnosti RM Sotheby's se pak dalším majitelem tohoto výjimečného vozu stal v roce 1997 celosvětově uznávaný specialista na historii vozů značky Porsche Dr. Thomas Gruber z Vídně. Další změna majitele se pak odehrát v polovině letošního srpna během aukce společnosti RM Sotheby's v kalifornském Monterey.

Zdroj: RM Sotheby's

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - pradeda777
17. 5. 2019 10:08
Re: Taková...
Je to nakonec jedno, protože designéři byli všecí Němci..... ;-)
Avatar - white label
16. 5. 2019 18:42
Re: Taková...
Jj, aspoň, že např. na německé wiki se o tom píše docela otevřeně:
"Podobnosti s vozem KdF / VW Beetle
Moderní design a technické parametry, jako například vzduchem chlazeným 4-válec boxer motoru v zadní části vozidla, dal T97 nápadnou podobnost s KdF-Wagen , později známý jako Brouk. Předpokládá se, že Porsche použil návrhy Tatra, protože musel zavést koncept pod obrovským tlakem. Podle knihy "Car Wars" Adolf Hitler řekl , že Tatra je jeho "vysněným vozem pro německé dálnice ". Později se Ferdinand Porsche přiznal k tomu, že zkopíroval vývoj vozu KdF u Hanse Ledwinky .
Ještě před druhou světovou válkou podala společnost Tatra Porsche žalobu na náhradu škody, Hitler žalobu zastavil a slíbil urovnání sporu. Po takzvaném rozbití zbytku Československa Hitlerovým Německem byla okamžitě zastavena výroba vozu Tatra. Až v roce 1961 byla udělena pokuta společnosti Volkswagen AG za porušení patentů (motor a konstrukce) ve výši 1 000 000 DM." (překladač)
Avatar - white label
16. 5. 2019 18:14
Re: Taková...
Kterou "tuto Tatru" máš konkrétně na mysli?
16. 5. 2019 10:30
Re: Taková...
Dá se někde sehnat nějaké info o této Tatře?
Avatar - Dinar
16. 5. 2019 07:55
Re: Taková...
Když jsem četl životopis Porscheho, část věnovaná historii brouka byla poměrně rozsáhlá, čekal jsem nějakou zmínku o 97ce, a ono nic. Ani po těch letech jim hrdost nedovolila, přestože jiným, výrazně méně podstatným okolnostem, pro Porscheho nelichotivým, se kniha nevyhýbá...

A přesně, nedojít k válce, věřím, že by nějaká 98 sc pro závody vznikla a vypadala by hodně podobně. ;-)