Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Naprostý unikát! Tohle je úplně první Porsche, zachovalo se jediné a teď je na prodej!

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 15. 5. 2019
40
6
Zobrazit náhledy (40)
Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936) Porsche Type 64 (1936)

Typ 64 se zrodil téměř o deset let dříve než samotná automobilka Porsche a je vnímám jako přímý předchůdce Porsche 356 No.1 nebo také 356/1. Nyní tato nádherná ukázka invence konstrukční kanceláře Porsche z třicátých let čeká na nového majitele.

 

První vůz se značkou Porsche vyjel v roce 1948 a stal se jím otevřený roadster 356 No.1 nebo také 356/1. Tomuto automobilu ovšem předcházel Typ 64, který se představil již v září roku 1938 na výstavě pořádané ve Frankfurtu nad Mohanem a vznikl v pouhých třech exemplářích, z nichž se do dnešních dnů dochoval jen jediný. Ten se nyní stane jednou z hvězd v aukci společnosti RM Sotheby's.

Ferdinand Porsche se narodil 3. září roku 1875 v Maffersdorfu, dnešních Vratislavicích nad Nisou v těsné blízkosti Liberce, a po svém působení v několika společnostech, mezi nimiž byly mimo jiné automobilové značky Austro Daimler a Mercedes-Benz, si v dubnu roku 1931 založil svou vlastní konstrukční kancelář.

Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH Konstruktion und Beratungen ve třicátých letech pracovala na vývoji motorů i kompletních vozidel pro řadu společnosti. K nejznámějším z nich patři monoposty Auto Union s motorem před zadní nápravou a Projekt 60, z nějž se vyvinul KdF Typ 60, který se proměnil ve slavný Volkswagen Typ 1, stojící i u zrodu samotné automobilky Porsche na konci čtyřicátých let.

KdF typ 60 ovšem posloužil konstrukční kanceláři Porsche při vývoj závodního a sportovního vozu již na konci třicátých let dvacátého století, když byl využit jako základ pro Typ 64, který je díky tomu někdy uváděn i jako Typ 60 K10.

Na podvozku původně lidového vozu s plochým vzduchem chlazeným čtyřválcem o objemu 1131 cm3 a výkonu 23,5 kW (32 k) tedy vznikl sportovní automobil s lehkou hliníkovou karoserií aerodynamických tvarů, jejíž linie navrhl Erwin Komenda, který se podílel i na vzniku prvních vozů Porsche 356. Malý motor typu 64 mohl být naladěn na výkon až 38 kW (50 k) a lehkému vozu mohl dovolovat jízdu rychlostí až kolem 150 km/h. Tento automobil byl ostatně navržen pro 1500 km dlouhý závod Berlín – Řím, jehož start byl plánován na podzim roku 1939, ale vzhledem k tehdejším událostem v Evropě k němu nedošlo.

Typ 64 nicméně existoval a Ferry Porsche, syna zakladatele konstrukční kanceláře Porsche a zakladatel dnešní stejnojmenné automobilky, dokončil v prosinci roku 1939 ještě jeden exemplář a následně s využitím podvozku při nehodě zničeného prvního vozu dokončil v červnu roku 1940 třetí vůz. Ten pak zůstal v majetku rodiny Porsche až do konce čtyřicátých let, zatímco druhý vůz z roku 1939 se nedočkal konce války.

Jediný existující Typ 64, jehož příď ozdobil jménem Porsche až v roce 1946 samotný Ferry Porsche, absolvoval v roce 1947 důkladnou rekonstrukci, kterou v italském Turíně provedl Pinin Farina. V následujícím roce se pak Typ 64 zúčastnil prvního představení nového Porsche 356/1 veřejnosti a v roce 1949 poprvé změnil majitele. Přímo od rodiny Porsche jej odkoupil populární rakouský závodník Otto Mathé, který s ním na počátku padesátých let závodil a vlastnil jej až do své smrti v roce 1995.

Podle materiálů společnosti RM Sotheby's se pak dalším majitelem tohoto výjimečného vozu stal v roce 1997 celosvětově uznávaný specialista na historii vozů značky Porsche Dr. Thomas Gruber z Vídně. Další změna majitele se pak odehrát v polovině letošního srpna během aukce společnosti RM Sotheby's v kalifornském Monterey.

Zdroj: RM Sotheby's

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - pradeda777
Re: Re: Re: Taková...
pradeda777
| 17. 5. 2019
Je to nakonec jedno, protože designéři byli všecí Němci..... ;-)
Avatar - white label
Re: Re: Taková...
white label
| 16. 5. 2019
Jj, aspoň, že např. na německé wiki se o tom píše docela otevřeně:

"Podobnosti s vozem KdF / VW Beetle

Moderní design a technické parametry, jako například vzduchem chlazeným 4-válec boxer motoru v zadní části vozidla, dal T97 nápadnou podobnost s KdF-Wagen , později známý jako Brouk. Předpokládá se, že Porsche použil návrhy Tatra, protože musel zavést koncept pod obrovským tlakem. Podle knihy "Car Wars" Adolf Hitler řekl , že Tatra je jeho "vysněným vozem pro německé dálnice ". Později se Ferdinand Porsche přiznal k tomu, že zkopíroval vývoj vozu KdF u Hanse Ledwinky .

Ještě před druhou světovou válkou podala společnost Tatra Porsche žalobu na náhradu škody, Hitler žalobu zastavil a slíbil urovnání sporu. Po takzvaném rozbití zbytku Československa Hitlerovým Německem byla okamžitě zastavena výroba vozu Tatra. Až v roce 1961 byla udělena pokuta společnosti Volkswagen AG za porušení patentů (motor a konstrukce) ve výši 1 000 000 DM." (překladač)
Avatar - white label
Re: Re: Taková...
white label
| 16. 5. 2019
Kterou "tuto Tatru" máš konkrétně na mysli?
Re: Taková...
sudik
| 16. 5. 2019
Dá se někde sehnat nějaké info o této Tatře?
Avatar - Dinar
Re: Taková...
Dinar
| 16. 5. 2019
Když jsem četl životopis Porscheho, část věnovaná historii brouka byla poměrně rozsáhlá, čekal jsem nějakou zmínku o 97ce, a ono nic. Ani po těch letech jim hrdost nedovolila, přestože jiným, výrazně méně podstatným okolnostem, pro Porscheho nelichotivým, se kniha nevyhýbá...



A přesně, nedojít k válce, věřím, že by nějaká 98 sc pro závody vznikla a vypadala by hodně podobně. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku