Nejlevnější auta před 30 lety: Za 100 tisíc zbyly jen oči pro pláč
Krátce po revoluci už vozy s původem v někdejších zemích NDR a SSSR nikoho nezajímaly. Je to ale škoda – žigulík totiž díky přestěhování do Indie podstatně zlevnil a kdysi vysmívaný trabant se v posledním vývojovém stádiu proměnil v téměř moderní auto. Prvně jmenovaný u nás ale nakonec sklidil jen ostudu. A druhý už ani dorazit nestihl.
Rok 1992. Konec jedné éry. Definitivní zánik československé federace. Historicky poslední zimní i letní olympijské hry uskutečněné v jediném roce. První vlna kuponové privatizace. Velkolepý koncert kapely Guns N´ Roses na pražském Strahově, vstupenka za rekordních 350 korun. Mafiánské atentáty na vyšetřující soudce Giovanniho Falcone a Paola Borsellina na Sicílii. První vítězství Billa Clintona v amerických prezidentských volbách.
Volkswagen Golf III vítězem evropského titulu Auto roku. Trh ČSFR čítající už celkem 19 automobilových značek. Nejlevnější model: Škoda Favorit 135 L. Cena: 136.800 Kčs. Cenový odstup od nejlevnějších západních i dálnovýchodních vozů více než propastný:
- Fiat Panda – 263.500 Kčs
- Fiat Uno 45 Base – 293.500 Kčs
- Peugeot 206 Look – 307.600 Kčs
- Citroën AX Ten – 316.750 Kčs
- Hyundai Pony 1.3 LS – 340.000 Kčs.
Při tehdejší průměrné hrubé mzdě 4644 Kčs se tak automobil stává pro spoustu rodin stále nedostupnějším zbožím, a tak ani není divu, že se někteří podnikatelé snaží proniknout na trh s přiměřeně vybaveným i motorizovaným vozem za tehdy ještě přijatelných sto tisíc.
Rodinný sedan za 99.900 Kčs
Vedle opravdu lidového ukrajinského třídveřového mini ZAZ Tavrija tak zakrátko působí tisková informace o chystaném velkém rodinném sedanu za 99.900 korun jako neskutečný trhák. Zkrátka v době nově budovaných autosalonů zahraničních značek splněný sen: „Mámo, tu naši starou škodovku prodáme a koupíme si něco nového, moderního a pokud možno západního, když už konečně máme ten kapitalismus!“
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.