Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejlevnější český karavan snad nemá chybu. Taháme ho Volvem za jednu výplatu

Jan Faltýsek
Diskuze (16)

Nejlevnější karavan české výroby vypadá na první pohled jako řešení plné kompromisů. Je to opravdu tak, nebo nám při týdenním testu nic nechybělo?

Pro uskutečnění tohoto testu jsem se rozhodl hlavně kvůli vám, čtenářům. Sezóna právě začala a „obytňáky“ si zachovaly extrémní popularitu i v době po pandemii koronaviru. A také jsem si chtěl zkusit něco potahat za svým Volvem.

Jinak sám fanoušek karavanů nejsem. Mám je spojené s pomalou jízdou, nestabilitou, vlhkostí a dalšími negativy. Navíc rekreace s karavanem vyjde často dráž než pobyt v normálním hotelu. Karavaning zkrátka musíte mít v krvi.

Po týdnu s nejlevnějším českým příbytkem na kolech však musím říci, že to mělo něco do sebe. Minikaravan Mini K Sport Plus totiž neobnáší negativa typická pro větší obytné vozy a karavany.

Stačí normální auto i řidičák. A nemusíte zpomalit

Jeho celková hmotnost je 750 kg, provozní potom 450 – 480 kg dle výbavy. Takže vám stačí obyčejný řidičák a slabé auto. Někteří zákazníci dokonce tahají Mini K Sport Plus za motorovou tříkolkou nebo Smartem. 

Tento minibydlík má navíc homologaci pro rychlost až 130 km/h. A je jen o 18 centimetrů širší než moje Volvo V70. Nemusíte tedy nijak zásadně zpomalit, ani si nadjíždět do zatáček.

Dokonce není ani nutné, abyste uměli couvat s přívěsem. Minikaravan je totiž tak lehký, že manipulovat s ním může i jedna osoba. Pokud si tedy nevěříte na couvání, stačí ho odpojit a postrčit tam, kam potřebujete.

Konstrukce a stabilita: Nechyběly mi zdi

S mými dispozicemi těžkého hromotluka mi obvykle na všech mobilních příbytcích vadí fakt, že každý můj krok a pohyb je doprovázen nějakým zvukem, prohnutím nebo vrznutím. Stačí pár chvil v běžném větším karavanu nebo mobilheimu a začne se mi stýskat po čemkoli zděném. Ještě více potom nenávidím vlhkost, která je základem pro šíření zápachu, plísní a hmyzu.

Nic z toho mi u Mini K Sport Plus nevadilo. Tento karavan je totiž celý hliníkový a bytelný. Výrobce Carox+ pro konstrukci využívá vlastní základny spárované se zinkovanou a tlumiči odpruženou nápravou AL-KO. 

Mimořádně pevné je potom samotné zajištění karavanu na místě pobytu. I přes jeho malé rozměry ho na místě drží 2 zabrzděná kola, pomocné kolečko vpředu a hlavně 4 podpěry, z čehož 2 jsou integrované. Karavan se na místě ani nehne, i vorvaň do něho může naskočit bez sebemenšího pohybu nebo zvuku. A celé toto zajištění trvá jen pár minut. 

Video se připravuje ...

Hliníkové stěny jsou sendvičové a obsahují izolaci, ale takovou, která nezadržuje vodu. Tedy, i pokud se do karavanu voda dostane, nedrží se tu. Stačí větrat a karavan bude pořád suchý a voňavý. Standardem je pětiletá záruka na zatékání, podmíněná každoroční návštěvou servisu výrobce v Ústí nad Labem.

Solární panely bohatě pokryjí spotřebu včetně lednice

Určitě doporučuji připlatit si za Flexi solární komplet 100Wp BlueSmart. Jediný slunný den vystačí na běžný provoz i po následující 4 dny, když je skoro zataženo. Za nutnou příplatkovou výbavu považuji také kompresorovou lednici. Je velmi úsporná, tichá a účinná, na plný výkon udrží zmrzlinu tuhou celý den. 

Chladili jsme, svítili a nabíjeli mobily i notebooky. Přesto stav baterie neklesl pod 3/4 kapacity ani v noci. K solárnímu systému je i mobilní aplikace, takže máte pořád přehled. Jediný, kdo z tohoto nebyl nadšený, byl provozní kempu, který se již chystal, že nám prodá elektrickou přípojku za 140 Kč na den.

Útulný a prostorný interiér s detaily

Pokud by vás při pohledu na exteriér minibydlíku napadlo, zda to má vůbec cenu oproti spaní v pořádném kombíku, pohled dovnitř vás rychle vyvede z omylu. Prostor je velmi chytře řešený, nabízí spoustu úložných prostor a dostatečnou výšku k tomu, abyste si pohodlně sedli.

Matrace vypadá příliš tenká, čekal jsem, že si po první noci přidám ještě jednu z domova. Nakonec jsem vůbec problém neměl, naopak, celé noci jsem nepřetržitě spal bez potřeby se stále převalovat. To může být ale můj subjektivní pocit, každému může vyhovovat jiná matrace. Pro 2 lidi je místa více než dostatek, ani ve 3 lidech by to nebyl žádný punk.

V oknech je důmyslný systém, který spojuje roletku a síťku proti hmyzu. Otevřením bočních oken (pravé je příplatkové) vytvoříte příjemný průvan, úmorné horko jako ve stanu tu nehrozí. V minibydlíku snadno vytvoříte naprostou tmu, takže ztratíte pojem o čase. Můžete se tedy vyspat kdykoli chcete či potřebujete. K dispozici je také sluneční plachta, se kterou si před vstupem vytvoříte předsíňku.

Na stropě jsou dvě lišty LED osvětlení. Mají několik stupňů svítivosti, od jemného přisvícení po silnou záři. Veškerá elektronická výbava je ovládána pomocí fešného panelu s ovladači a vypínači. Lednice, osvětlení interiéru i exteriéru, 12V a USB zásuvky. To vše je poháněno solárními panely.

Pouze 230V zásuvka je zvlášť a vyžaduje napojení karavanu na elektrickou přípojku. Nezávislé na elektřině je potom dieselové topení, které jsme vzhledem k vyšším teplotám nevyzkoušeli.

Menší karavan, lepší karavan?

V kempu budil minibydlík pozdvižení. Zkušení karavanisté se na něho chodili dívat a po jeho otevření byly reakce bez výjimky pozitivní. I podle zkušeností výrobce mnoho zájemců o mini karavany přechází paradoxně z velkých karavanů.

Neřekl bych tedy, že jde pouze o nouzové spaní pro lidi, co nemají na velký karavan. Jde o odlišný styl pojízdného bydlení, který proti větším pojízdným příbytkům přináší mnoho pozitiv a jednodušší manipulaci. 

Nebudete brzdou provozu, zapřáhnete ho téměř za cokoli a manipulovat s ním svede i jeden člověk. Vozit navíc venkovní sprchu není problém. A že tu není WC? Za mě jedině dobře, opravdu nechci vozit a rozpouštět vlastní odpad.

Díky solárním panelům ušetříte v kempech za elektrickou přípojku a užijete si nonstop lednici. Ušetříte také za mýto v zemích, kde se připlácí u vyšších vozidel (např. Slovinsko). Na první STK musíte po 4 letech od první registrace, poté pravidelně každé 2 roky. Povinné ručení vyjde na pár stovek. Provozní náklady jsou tak minimální. 

A cena? Základ činí 230.000 Kč, ale pár příplatků považuji za nutnost. Zejména brzděná náprava, solární systém či nezávislé topení. I tak bychom se v případě rozumné konfigurace dostali pod 300 000 Kč. Cena testovaného kousku byla vyšší, ale bez pár věcí bych se obešel. Například horní skříňky bych vyměnil za více místa, to je hned 16.000 Kč dolů.

Svůj minibydlík si můžete navrhnout v konfigurátoru výrobce. Mimo něj je v nabídce i jeden menší kousek, ale ten je jen o pár tisíc levnější a člověk se v něm ani neposadí. Moc lidí ho proto nevolí.

A jak se tahá Volvem V70 s atmosférickým benziňákem?

Cesta s karavanem K Sport Plus do kempu vedla po dálnici D11. Ta je směrem z Prahy lehce z kopce. Volvo s výkonem 125 kW a nízkým točivým momentem 230 Nm nemá žádný problém přesáhnout tachometrových 130 km/h. Stejně bezproblémové jsou rozjezdy. 

Volvo má psanou maximální hmotnost nebrzděného přívěsu 600 kilo, Mini K Sport Plus se tedy vejde, i pokud nemá příplatkovou brzděnou nápravu. Tu navíc náš testovací kousek měl, takže i brzdění je úplně v klidu. Brzdí automaticky v momentě, kdy se opře o tažné zařízení.

Horší byla cesta z kempu, protože dálnice D11 je směrem na Prahu mírně do kopce. K tomu se ještě přidal protivítr. Se zařazenou pětkou Volvo najednou odmítalo zrychlovat nad tachometrových 130 km/h i pod plným plynem.

Jistě by pomohlo podřadit na čtyřku a atmosférický motor vytočit, ale to mi přišlo nepatřičné. Spotřeba stoupla asi o litr a půl. Na tahání jsou zkrátka lepší turbomotory, ale žádné drama se nekonalo.

Karavan bez příplatků 230.000 Kč (K SPORT Plus)
Testovaný karavan s výbavou 361.350 Kč (K SPORT Plus)

Plusy

  • Téměř neomezuje jízdní vlastnosti
  • Kvalitní česká výroba
  • Rychle se zajistí a je velmi stabilní
  • Stačí normální řidičák a slabé auto
  • Manipulaci s ním zvládne i jeden člověk
  • Hliníková konstrukce a izolace nezadržující vodu
  • Solární panely pokryjí spotřebu včetně lednice
  • Nízká základní cena a provozní náklady

Minusy

  • Cena testovaného kusu
Technické údaje Mini K Sport Plus
Rozvod elektrické energie 230/12 V
Napojení na síť 13-PIN zásuvka
Rozměry a hmotnosti
Celková hmotnost 450 kg
Maximální technicky přípustná hmotnost 750 kg
Rozměr pneu 175/65 R14
Celková výška 2 010 mm
Celková šířka 1 950 mm
Celková délka 3 700 mm
Lůžko 1 450 x 2 000 mm
Základní výbava Nebrzděná náprava o hmotnosti 750 kg, plechové disky o velikosti 13″, vnitřní obložení, boční okno o rozměrech 700×450, střešní okno o rozměrech 400×400, stabilizační nohy (2x), přenosné podpěry (2x), lůžko o rozměrech 2000×1450 mm, skříňku, police, úložný prostor pod postelí, rozvod elektrické energie s zásuvkou 230 V, zásuvka 12V (CL), zásuvky USB (2x), LED osvětlení a nabíječka 10A Bluesmart
Výbava testovaného karavanu Pravá horní skříňka (8 800 Kč), Levá horní skříňka (8 800 Kč), Brzděná náprava (17 000 Kč), ALU disky 14" (4 500 Kč), Pravé boční okno 700x450 (14 000 Kč), Flexi solární komplet 100Wp BlueSmart (14 000 Kč), Kompresorová lednice 20L (šuplík pod postelí) (19 000 Kč), Baterie (3 500 Kč), Topení dieselové (26 000 Kč), Další zásuvka 2xUSB (USB-A + USB-C) (800 Kč), Externí osvětlení (1 000 Kč), Odkládací síťka (600 Kč), Mini organizér (600 Kč), Organizér THULE (1 100 Kč), Botník THULE (1 500 Kč), Rezervní kolo (3 000 Kč), Box na oj (7 150 Kč)
Jan Faltýsek
Diskuze (16)

Doporučujeme

25. 7. 2023 11:44
Pro dva
Dospělý malý, daleko menší než stan. Lůžko 145 x 200 je pro jednoho chlapa a dítě.Maly. Dva dospěláci se již k sobě budou tisknout a 3 by znamenalo, že ležíte všichni na boku.
Avatar - JFK
12. 7. 2023 14:19
Socka karavan
Když nemám na barák - nekupuju mobilheim.
Když nemám moc vlasů - nenosím přehazovačku.
Když nemam na karavan - nekupuju tyhle pseudoboudy.
12. 7. 2023 12:34
Nevýhody
Těch nevýhod je více, nemá to jen pozitiva.
Např.: nepostavíte se tam, jen pro 2 lidi, když prší, tak se těžko najíte, kuchyň je jen venkovní, nemá to mrazničku na plyn, s parkováním je také problém jak s větším karavanem, rychleji se dá jet jen v ČR, topení není standard ....
Mě to přijde, jak když článek psal výrobce.

Cena není úplně tak malá na to, co to nabízí oproti dospělému karavanu.

Líbil se mi karavan se zvedací střechou - Rapido Club nebo Trigano Silver - je užší, nízký na přejezd a nižší spotřeba a přitom nabídne vše, co standardní karavan má.

Za běžným autem se dá na řidičák "B" tahat 1000 až 1500 kg.
Avatar - Ozzman
12. 7. 2023 09:24
Re: klimatizace
Ja pod sirakem spal snad 1x jako teenager a jeste nalitej… Jen ti ukazuji, ze srovnacas nesrovnatelny
Avatar - Katikakus
12. 7. 2023 09:10
Re: klimatizace
Takže jsi ani teď nepochopil. Zkus si poposednout. Já navíc reagoval na tvrzení pana prodejce Mrázka, že v tom není vedro, což je lež.