Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
41 Fotogalerie

Nejprodávanější auta v Evropě za březen 2019: Octavia až osmnáctá

Prodeje na evropských trzích nadále klesají. A mohutně padá také podíl aut s naftovým motorem.

Evropský trh s novými automobily i nadále pokračuje ve slabším období. Prodeje klesají sedmý měsíc v řadě, v březnu podle statistik JATO Dynamics o 3,6 %. Mnoha modelům na čelních příčkách se ale minulý měsíc prodejně dařilo.

 

Celkově druhý Renault Clio totiž meziročně povyskočil o sedm procent, což je s ohledem na blížící se příchod nové generace skvělé číslo. Ještě větší růst zaznamenal další malý hatchback, který letos čeká na mezigenerační obměnu, Opel Corsa. Obsadil čtvrtou příčku s meziročním nárůstem o 14 %. A aby toho mezi malými hatchbacky nebylo málo, celkově jedenáctý Citroën C3 si meziročně polepšil o 11 %.

 

Právě v druhé desítce najdeme hned několik automobilů se silným meziročním nárůstem registrovaných kusů. Dvanáctý Mercedes-Benz A vyskočil o 38 %, patnáctá Dacia Duster o 44 % a šestnáctý VW T-Roc o 74 %. Zdůvodnit se to ale dá tím, že u současného áčka před rokem probíhala mezigenerační výměna, zatímco u současného Dusteru a T-Rocu se loni  v březnu teprve rozjížděly prodeje.

 

Pro jiné modely to ale tak úspěšný měsíc nebyl. Volkswagen Golf s blížícím se příchodem nové generace pokračuje v pádu, v březnu jeho registrace klesly o 14 %, a tak se k němu povážlivě přiblížilo druhé Clio. Nebudeme tak mít v některém z příštích měsíců nové nejprodávanější auto v Evropě? Silně se propadl také celkově Ford Fiesta, o 24 %.

 

Moc úspěšný měsíc to nebyl ani pro Škodu Octavii. Březen je pro ni obvykle slabší měsíc, tentokrát ale skončila až osmnáctá, s čtyřprocentním poklesem na 21.866 registrovaných kusů. Škoda Fabia byla mimochodem na 22. příčce, 18.283 registrovaných exemplářů bylo o pět procent méně než před rokem.

 

JATO Dynamic sledující prodeje v 27 státech Evropy celkový pád trhu vysvětluje ekonomickou a politickou nejistotou v Evropě, stejně jako strachem zákazníků z hrozícího zákazu dieselových aut v některých městech. I proto vozy se vznětovým motorem v březnu tvořily jen 31 % všech registrací, což byl nejnižší podíl od září 2000.

 

Logicky naopak roste počet registrovaných hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů, jejichž nabídka se postupně rozšiřuje. I proto poprvé taková vozidla překonala hranici sta tisíce registrovaných exemplářů v jediném měsíci, celkem bylo v březnu v Evropě registrováno 125.000 hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů, o 31 % více než před rokem.

 

V tomto případě bodovala hlavně Tesla, která díky příchodu Modelu 3 na evropský trh byla v březnu 25. nejžádanější značkou na starém kontinentu. Jejích 17.440 registrovaných aut bylo o 276 % více než před rokem. Model 3 se přitom nestal v březnu jen nejprodávanějším elektromobilem v Evropě, ale také nejžádanějším prémiovým modelem střední třídy.

 

Klesající registrace v Evropě ale neberou všichni analytici tragicky. „Navzdory negativnímu trendu, který sledujeme od září loňského roku, je trh nadále silný, co se týče nabídky a počtu vyrobených aut. Ve skutečnosti zpomalení po tolika letech růstu není vůbec špatné,“ říká globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.

 

Evropský trh v březnu 2019: Nejprodávanější auta podle modelů
Poř.ModelProdej 3/2019 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.VW Golf46.364-14
2.Renault Clio39.744+7
3.VW Polo31.613-2
4.Opel/Vauxhall Corsa30.927+14
5.Ford Fiesta30.272-24
6.Ford Focus29.521+6
7.Nissan Qashqai29.365-16
8.Renautl Captur27.675+4
9.Peugeot 20826.328-9
10.Toyota Yaris25.779+6
11.Citroën C324.972+11
12.Mercedes-Benz A24.434+38
13.Fiat 50024.203-9
14.VW Tiguan23.668-6
15.Dacia Duster23.609+44
16.VW T-Roc23.423+74
17.Dacia Sandero23.337+18
18.Škoda Octavia21.866-4
19.Peugeot 300820.951+2
20.Fiat Panda18.843+1
21.Peugeot 200818.682-8
22.Škoda Fabia18.283-5
23.Mini18.044+5
24.Ford Kuga16.975-21
25.Audi A316.587-4