Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejstarší automobil BMW slaví 85. narozeniny

redakce AUTO.CZ
Diskuze (16)
První automobil se značkou BMW spatřil světlo světa 22. března 1929. Jednalo se licenčně vyrobený malý britský vůz Austin Seven pod označením BMW 3/15 (typ DA1).

Společnost BMW (Bayerische Motoren Werke, tedy Bavorská továrna na motory) je známá jako výrobce sportovních a luxusních automobilů a pohodlných cestovních motocyklů. Svůj první automobil BMW 3/15 však nepostavila v Bavorsku, jak by se mohlo zdát, ale v pronajaté továrně Ambi-Budd na berlínském letišti Johannisthal.

První "bavoráky" měly vodou chlazený patnáctikoňový motor o zdvihovém objemu 750 kubických centimetrů, spotřebu kolem šesti litrů na 100 kilometrů a pořizovací cenu 2200 říšských marek. Byly jednoduché a spolehlivé a byl o ně značný zájem. Celkem se jich prodalo na 16.000 kusů v několika karosářských variantách.

K produkci automobilů se vedení BMW dostalo na podzim předchozího roku odkoupením zadlužené, ale dobře vybavené automobilky Dixi v Eisenachu, která vozy Austin Seven vyráběla v licenci jako Dixi 3/15. Dříve než společnost BMW s výrobou automobilů a motocyklů začala, patřila k významným producentům leteckých motorů.

Po první světové válce však Německo dostalo od vítězných mocností zákaz stavby letadel a leteckých motorů, takže firma BMW musela svou výrobu přeorientovat. A rozhodla se, že se zaměří na jednostopá a dvoustopá vozidla. V roce 1923 vyjel z jejích bran první motocykl, o šest let později také automobil, třebaže licenční.

S prvním automobilem vlastní konstrukce přišla bavorská automobilka v roce 1932. Byl jím model 3/20 PS - dvacetikoňový čtyřválec o zdvihovém objemu 782 kubických centimetrů, který neměl s Dixi prakticky téměř nic společného.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (16)
Avatar - Pekelná Micinka
24. 3. 2014 21:23
Re: Dixi
Ono i v rámci své doby patřilo k těm menším. :-)
Avatar - Barrichello
24. 3. 2014 15:07
Re: Dixi
Trabant byla spíš taková znouzecnost. Legendou se prakticky stal až po rozpachu východního bloku. Paradoxní je, že němci už dávno měli hotový prototyp vlastního 4taktního motoru, ale klasické komunistické heslo - proč investovat do něčeho, na co máme pořadník na 15 let dopředu to všechno zastavilo a zablokovalo. Ledy se začly hýbat až koncem 80. let, kdy už viděli, že vlak jim těžce ujel jak proti západu, tak i proti dalším socialistickým zemím.

Avatar - 3_diamanty
24. 3. 2014 15:02
Re: Dixi
s tou historkou by som tomu vcelku aj veril , velakrat tie najjednoduchsie a nazorne prevedene provizorne riesenia su zvacsa lepsie a ucinnejsie ako kdejake vypocty na papieri a ine zlozitosti :yes:

fascinuje ma este jedna mala legenda..... a to je trabant ;-) hadam kazdy z nas videl video ako sa trabant vyraba... je niekde na nete da sa stiahnut... odporucam kazdemu vidiet.... neuveritelne daco
Avatar - Barrichello
24. 3. 2014 14:58
Re: Dixi
Se traduje historka jak otec Mini, Sir Alec Issigonis posadil 4 chlapy na zem, obkreslil je, přidal nutný prostor na motor a měl hrubý náčrt, jak má být tu auto velké.

Tehdá se spousta malých aut stavěl halvně aby měli lidi čím jezdit, bylo to levné a jednoduché. Lidi byli rádi, že nemusí chodit pěšky a že je to dostupné. Prostě jiná doba, jiné požadavky, jiné možnosti a tehnologie.

Přesto se tyhle malé,levné vozy staly časem legendy. Mini, Citroen 2CV - slavná kačena, Fiat 500, Brouk atd.
Kultovní vozy.
Avatar - 3_diamanty
24. 3. 2014 14:52
Re: Dixi
napriklad taky mini povodom kdesi z r 1959 ;-) pekna a genialne vymyslena hracka [odkaz] ;-) a stale na cestach sa este da stretnut, hold boli vtedy ine naroky na priestor a komfort.... co malo byt male bolo male..... nie ako dnes...