Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Největší lodě světa znečisťují prostředí více než všechna auta světa. Zajímá to někoho?

David Bureš David Bureš 29. 11. 2016
15
131
Zobrazit náhledy (15)
Další macek, kontejnerová loď CSCL Globe na délku měří 400 metrů Prelude FLNG je plovoucí platforma na těžbu plynu, patří společnosti Shell Pioneering Spirit je dlouhá 383 metrů, pomáhá instalovat platformy na těžbu oleje nebo plynu Pioneering Spirit je dlouhá 383 metrů, pomáhá instalovat platformy na těžbu oleje nebo plynu Pioneering Spirit je dlouhá 383 metrů, pomáhá instalovat platformy na těžbu oleje nebo plynu Pioneering Spirit je dlouhá 383 metrů, pomáhá instalovat platformy na těžbu oleje nebo plynu Pioneering Spirit je dlouhá 383 metrů, pomáhá instalovat platformy na těžbu oleje nebo plynu Pioneering Spirit je dlouhá 383 metrů, pomáhá instalovat platformy na těžbu oleje nebo plynu Pioneering Spirit je dlouhá 383 metrů, pomáhá instalovat platformy na těžbu oleje nebo plynu Pioneering Spirit je dlouhá 383 metrů, pomáhá instalovat platformy na těžbu oleje nebo plynu
Automobily musí splňovat stále přísnější emisní pravidla, na světě přitom existují mnohem větší znečišťovatelé životního prostředí. Zabývá se vůbec někdo jejich dopady?

Automobilová doprava je napříč světem považována za velké ohrožení životního prostředí, a tak jednotlivé vlády stále zpřísňují normy, aby vozy vypouštěly stále méně a méně emisí. Na světě přitom existují mnohem větší znečišťovatelé životního prostředí, třeba obří lodě. Ani ty už naštěstí nezůstávají bez povšimnutí a také je čeká důraz na nižší vypouštěné emise. Tato snaha ale podle nás přichází pozdě a normy jsou zaváděny jen pomalu.

Je to přitom velký paradox. Nejen Evropská unie volá po stále přísnějších emisních normách pro automobily, které se v případě vznětových motorů dostaly vlastně už na hranici jejich možností, a přitom na moři plují obří lodě, které vypouštějí mnohonásobně více emisí. V roce 2009 byla dokonce dánskou vládní agenturou pro ochranu životního prostředí vydána studie tvrdící, že pouhých 15 největších lodí světa zatěžuje životní prostředí více než všechny automobily na světě, kterých v té době bylo asi 760 milionů. A to není řeč o sice menších, ale stále velice „špinavých“ lodí, kterých plují tisíce. Ve výsledku tak lodní doprava znečišťuje životní prostředí výrazně více než auta.

Studie nepoukazovala na ekologickými aktivisty nejvíce sledované emise oxidu uhličitého, ale na nebezpečnější emise sazí, oxidů síry a dusíku. Ve srovnání s automobily totiž obří lodě používají mnohem méně kvalitní palivo. Tzv. zásobníkové palivo jsou vlastně nepoužité zbytky při rafinaci nafty z ropy, které jsou plné nebezpečných látek, jako je třeba síra. Podle odhadů tento olej může obsahovat až 3.500krát více síry než nafta používaná osobními automobily. Lodě přitom nevyužívají filtry pevných částic jako automobily, a tak tyto látky vlastně nic nezachytává.

Druhým důvodem zatěžování životního prostředí obřími loděmi je vedle spalování nekvalitního paliva jejich kontinuální práce. Lodní motory většinu roku pracují 24 hodin denně, což je samo o sobě pro životní prostředí vysoká zátěž. Navíc tyto agregáty jsou doslova obří, třeba letos na moře spuštěná obří osobní loď Harmony of the Seas se spoléhá na celkem šest dieselových motorů, dva šestnáctiválce a čtyři dvanáctiválce od finské společnosti Wärtsilä Finland Oy. Každý ze šestnáctiválců přitom spotřebuje asi 250.000 litrů paliva denně, což je opravdu „trochu“ rozdíl proti vašemu vznětovému čtyřválci, se kterým vyjedete párkrát za týden se spotřebou pět litrů na sto...

A jestliže chcete argumentovat tím, že lodě jezdí po oceánech, kde nikomu nevadí, musíme připomenout, že vysokou spotřebu mají i při stání v přístavech, kde už se mnoho lidí nachází. James Corbett z Univerzity Delaware, zabývající se dlouhodobě světem lodní dopravy, dokonce v roce 2009 tvrdil, že na světě ročně zemře 64.000 osob v důsledku emisí vypouštěných loděmi. Jen v Evropě se má jednat asi o 27.000 lidí.

Přestože největší lodě světa zůstávají obřími znečišťovateli životního prostředí, i v jejich případě dochází k pomalým změnám a snižování jejich zátěže.

Dnes už třeba po světě nejezdí nejdelší supertanker světa, postavený v roce 1979 jako Seawise Giant. Loď později přejmenovaná na Jahre Viking nebo Knock Nevis byla supertankerem dlouhým 458 metrů, díky čemuž byla delší, než činí výška slavného mrakodrapu Empire State Building (443 metrů). V délce ji sice se svými 488 metry překonala loď Prelude FLNG, to je ale plovoucí platforma pro těžbu zemního plynu, a tak toho nenapluje tolik jako tankery.

Při plném naložení činil výtlak Seawise Giantu 657.019 tun, což z něj zároveň dělalo nejtěžší loď na světě. Kvůli svým rozměrům a omezené manévrovatelnosti (z plné rychlosti 16,5 uzlů zastavila na devíti kilometrech) dokonce nemohla do kanálu La Manche nebo Suezského průplavu.

Navíc i ve světě lodí se experimentuje s alternativními palivy a technikou snižující spotřebou paliva. Začíná se využívat těžký olej s nízkým obsahem síry, systémy využívající vzduchovou a solární energii nebo rekuperace odpadního tepla. Proto třeba již zmíněná Harmony of the Seas je navzdory své stále vysoké spotřebě o 20 % energeticky účinnější než sesterské lodě Oasis of the Seas a Allure of the Seas, speciální kýl navíc pomáhá snížit spotřebu paliva.

Začíná se snažit i regulační orgán Mezinárodní námořnická organizace (IMO), byť zatím pomalu. IMO schválilo normy, na jejichž základě budou muset lodě s tonáží nad 5.000 tun budou muset sbírat data o spotřebě všech typů používaného oleje. Zjištěné údaje chce IMO následně použít pro další regulaci. S ohledem na to, že podle odhadů IMO takto velké lodě představují 85 % emisí CO2 mezinárodní lodní dopravy, zdá se nám to zatím trochu málo. Samotné přístavy pak problém vlastně jen odsouvají jinam, některé z nich už zakázaly vjezd velkých lodí s motory spalujícími nekvalitní palivo.

A právě snižování spotřeby paliva a technika zachytávající nejnebezpečnější látky je jediným řešením, jak zátěž lodní dopravy snížit. Bez obřích tankerů a kontejnerových lodí se totiž v globalizovaném světě neobejdeme, k přepravě ropy a zboží jsou bezpodmínečně nutné. Chceme ale tímto článkem říct, že by se světové vlády měly lépe zamyslet nad tím, co životní prostředí opravdu ničí, jestli miliony automobilů, nebo pár desítek lodí? A to nemluvíme o letadlech nebo naftových lokomotivách. Jen ta auta jsou bohužel mnohem větším terčem pro všechny ekologické aktivisty...

Související články

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Letadla
| 23. 3. 2019
Proč by mělo bejt letadlo míň úsporné než auto? Však letadlo průměrné letadlo je na tom lépe než auto. Nedělej mě si iluze, autem do práce jezdí většina lidí sama, což znamená jeden člověk jedním autem. Když budu optimista budu uvažovat že má auto 5l na 100km což znamená že na 1osobu na 100km má auto 5l spotřebu paliva. Průměrné letadlo má na 100km a na 1osobu spotřebu 3,5l... A to jde neustále dolů nejnovější letadla jako a 320neo nebo Boeing 787dreamliner se pohybují okolo 2l na 100km na osobu. A celkově je letecká doprava dnešní doby hodně ekonomická... A když má něco menší spotřebu tak to logicky nemůže moc znečišťovat okolí, navíc podle studií by měla mít letecká doprava na znečištění co2 v celkovém měřítku něco okolo 2% a v dopravním sektoru je to 12%....což jí rádi až za lodní a za automobilovou dopravu. Samozřejmě že psal článek automobilový nadšenec, kterého sužuje nemoc jménem elektromobilita, ale v letecké dopravě náhrada za proudové motory není. Žádná elektřina ani vodík při současné kvalitě a kvantitě letecké dopravy nedokáže nahradit letecky petrolej.
Re: KONEČNĚ!!!!!!!
| 23. 3. 2019
Dejte si par facek za ty sracky ci jste napsal a nesetret se
Achjo
| 9. 12. 2018
Brojí se i proti těm lodím respektive tomu používanému palivu.
Automobilová doprava však tvoří asi 75% emisí CO2 z dopravy, čili je na místě ty emise CO2 regulovat. Lodě problém s CO2 nemají, naopak je to s velkým odstupem nejefektivnější způsob dopravy bráno emise CO2 na kilogram převezeného nákladu.
KONEČNĚ!!!!!!!
| 9. 12. 2018
To tak ale je. Pozemní automobilová doprava produkuje cca 75% emisí CO2 z dopravy, lodě asi jen 11%. Čili automobilovou dopravu rozhodně má z hlediska globálního oteplování smysl regulovat.

Jinak lodě jsou rovněž nejúspornější způsob, jak převážet dané množství nákladu, protože mají nejnižší emise CO2 na převezený kilogram. Násobně nižší, než kdyby se to převáželo kamiony.

Problém u lodí je to nekvalitní palivo, jehož následkem jsou vysoké emise síry a NOxů. Jak je ale řečeno v článku, to už se řeší, již máme výrazně přísnější předpisy než v tom roce 2009 a další se chystají. Bohužel má článek taky zavádějící nadpis a řada lidí evidentně čte jen jej a přeloží si to po svém.
Míchat hrušky s jabkama
| 13. 6. 2017
Ospravedlňovat auta, že jiné zdroje také čmadí je jako říkat, že můžu krást, protože gauner také krade.
Jasně, že se musí snížit emise lidí a letadel, ale také aut. Jinak se tu zadusíme, CO2 nestačí naše planeta v takovém množství zpracovat.
Jenom poznámka pro měné vzdělané, existuje kritické množství CO2, které už není slučitelné s životem člověka, živočichů ale i rostlin! :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku