Němci mají na silnicích nejvíce aut v historii. Podíl hybridních vozů roste pomalu
Německo se začíná zelenat, i když ne tak rychle
Počet osobních aut se u našich západních sousedů vyšplhal na 41.183.594, meziročně tedy vzrostl o 0,4 %. Celkový údaj o množství motorových vozidel (včetně motorek, nákladních aut a traktorů) se přiblížil 50 milionům (konkrétně 49,3 milionu vozidel). S takovým počtem aut nutně souvisí snaha o snižování škodlivých emisí výfukových plynů. Podle posledních průzkumů postupně roste počet vozů schopných plnit emisní normy EURO 4. V roce 2003 jich bylo pouhých 2.373.077, zatímco letos k 1.lednu to už je 13.208.765, což představuje 32,1 % z automobilů v provozu. Ovšem růst prodejů u vozů s hybridními nebo alternativními pohony už tak slavný není. Jen 0,6 % z nově prodaných aut jsou vybaveny těmito „zelenými“ technologiemi. Naopak počty znečišťovatelů také nejsou zanedbatelné. 13,3 % vozového parku Německa plní maximálně normu Euro 1 (a často ani tu ne).
U Němců roste obliba dieselových agregátů. Jejich podíl letos v lednu dosáhl hranice 24,4 %. Zhruba každé čtvrté auto v Německu tedy spaluje diesel. Konkrétně jejich počet překročil poprvé magickou hranici 10 milionů (10.045.903 vozů), když 1.1. 2006 bylo aut s dieselovými motory „jen“ 9.517.543.
Lidové auto? Přece Volkswagen
Dostát smyslu svého jména se daří značce Volkswagen, jejíž logo nesou vozidla u našich sousedů nejčastěji. Celých 21,3 % vozového parku připadají právě na Volkswagen, který je nejrozšířenější značkou u našich západních sousedů. Meziročně si tato značka o něco pohoršila (-0,2 %). Naopak ostatní značky koncernu Volkswagen si vedly lépe. Počet Seatů vzrostl o 0,9 %, ale největší radost mají u Škody Auto. Vozy s původem v České republice dosáhly meziročního nárůstu 12,3 %, čímž se vedle značek KIA a Chevrolet zařadily mezi největší skokany minulého roku. Propadáky roku se staly značky Proton (-8,1 %), Lancia (-4,5 %) a MG Rover spolu s Austinem (-7,8 %) – více v tabulce.
Celkový podíl německých výrobců na počtu aut, která brázdí tamní silnice, je zhruba dvoutřetinový. Z cizích značek je nejrozšířenější francouzský Renault s 5,3% podílem. Na druhém místě je Toyota (3,1 %) a bronz má Peugeot s 2,9 %. Škoda se svým konkurentům každý rok blíží, její podíl už dosáhl dvou procent.
Vozový park osobních aut v Německu | ||||
Výrobce | Počet aut leden 2007 | Počet aut leden 2008 | Podíl k 1.1. 2008 | Přírůstek |
Alfa Romeo | 165 356 | 167 723 | 0,4% | 1,4% |
Audi | 2 507 723 | 2 522 082 | 6,1% | 0,6% |
BMW, Mini | 2 637 695 | 2 678 075 | 6,5% | 1,5% |
Chevrolet | 145 345 | 162 685 | 0,4% | 11,9% |
Chrysler, Jeep, Dodge | 192 616 | 191 628 | 0,5% | -0,5% |
Citroën | 639 077 | 670 737 | 1,6% | 5,0% |
Daihatsu | 140 564 | 144 990 | 0,4% | 3,1% |
Ferrari | 4 798 | 5 113 | 0,0% | 6,6% |
Fiat | 1 170 266 | 1 153 750 | 2,8% | -1,4% |
Ford | 3 649 296 | 3 615 255 | 8,8% | -0,9% |
General Motors | 34 866 | 35 240 | 0,1% | 1,1% |
Honda | 516 366 | 516 214 | 1,3% | 0,0% |
Hyundai | 353 555 | 384 438 | 0,9% | 8,7% |
Iveco | 6 154 | 6 464 | 0,0% | 5,0% |
Jaguar | 43 057 | 44 000 | 0,1% | 2,2% |
Kia | 252 211 | 283 844 | 0,7% | 12,6% |
Lada | 19 072 | 18 980 | 0,0% | -0,5% |
Lancia | 70 160 | 66 982 | 0,2% | -4,5% |
Land Rover | 57 300 | 57 566 | 0,1% | 0,5% |
Maserati | 3 144 | 3 322 | 0,0% | 5,7% |
Mazda | 985 972 | 981 094 | 2,4% | -0,5% |
Mercedes | 3 735 474 | 3 782 903 | 9,2% | 1,3% |
MG Rover, Austin | 130 866 | 120 643 | 0,3% | -7,8% |
Mitsubishi | 569 083 | 553 137 | 1,3% | -2,8% |
Nissan | 925 133 | 889 969 | 2,2% | -3,8% |
Opel | 5 786 958 | 5 687 637 | 13,8% | -1,7% |
Peugeot | 1 163 739 | 1 189 966 | 2,9% | 2,3% |
Porsche | 126 010 | 134 431 | 0,3% | 6,6% |
Proton | 10 675 | 9 811 | 0,0% | -8,1% |
Renault, Dacia | 2 167 838 | 2 170 743 | 5,3% | 0,1% |
Saab | 72 894 | 72 008 | 0,2% | -1,2% |
Seat | 689 664 | 696 184 | 1,7% | 0,9% |
Škoda | 727 052 | 816 688 | 2,0% | 12,3% |
Smart | 268 224 | 259 462 | 0,6% | -3,3% |
Ssaangyong | 6 164 | 6 546 | 0,0% | 6,2% |
Subaru | 129 060 | 126 430 | 0,3% | -2,0% |
Suzuki | 372 840 | 383 611 | 0,9% | 2,9% |
Toyota, Lexus | 1 220 729 | 1 270 036 | 3,1% | 4,0% |
Trabant | 41 350 | 38 912 | 0,1% | -5,9% |
Volvo | 413 095 | 416 331 | 1,0% | 0,8% |
VW | 8 784 225 | 8 764 711 | 21,3% | -0,2% |
ostatní | 84 134 | 83 343 | 0,2% | -0,9% |
celkem | 41 019 700 | 41 183 594 | 100,0% | 0,40% |
Nejoblíbenější jsou kompakty
Němečtí motoristé ve výběru preferují kompaktní vozy, jejichž podíl činí 28 %. Často však také usedají za volant vozů střední třídy (20,6 %) a malých aut (19,5 %). Stále roste podíl minivozů, který v lednu letošního roku dosáhl 5,2 %.
V průzkumu se také ukázal slušný podíl řidičů seniorů (tedy ve věku 60 a více let). Těch je v Německu 24,3 % a díky stárnoucí evropské populaci budou senioři pro automobilky stále větší část zákazníků.