Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německá Rally 2010 – Král Loeb zůstává neporažen, Prokop těsně druhý (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (0)
Od opětovného zařazení Německé Rally v roce 2002 do kalendáře MS nezná tato soutěž jiného vítěze než Sebastiena Loeba. Ohrozí jej letos někdo nebo bude mu některý z jezdců alespoň důstojným soupeřem? A jak dopadne v SWRC český jezdec Martin Prokop?

Nejbližší soutěží kam se letos mohl český fanoušek podívat byla asfaltová ADAC Deutschland Rally konaná v okolí města Trier na západě Německa. Posledních sedm ročníků naprosto opanoval Sebastien Loeb s Danielem Elenou na značce Citroën a vzhledem k dosavadnímu průběhu šampionátu tomu nebylo ani jinak letos. A nebo se někdo vzepnul k heroickému výkonu? Co třeba jednorázově angažovaný Francois Duval na Focusu WRC týmu Stobart? Čí snad mistra ohrozil někdo z vlastních řad Sordo – Ogier – Petter Solberg?

Letos na jezdce čekalo 407,3 asfaltových kilometrů rozdělených do tří etap resp. do devatenácti měřených zkoušek. Počasí bylo po všechny tři dny slunné a suché a tak mohly vyniknout schopnosti asfaltových specialistů. Předsoutěžní shakedown dlouhý 5,8 km opanovaly vozy Citroën, o první místo se dělili Petter Solberg a Dani Sordo (3:39,4). Posledně jmenovaný nově startuje s Diegem Vallejoem – ten na místě navigátora vystřídal Marca Martího a pro Německo byl opět nominován na body za tovární tým Citroën. První Focus v cíli byl Hirvonenův na pátém místě. Ve třídě SWRC startoval s Fiestou S2000 Martin Prokop z Czech Ford National Teamu a hodlal se prát o vítězství.

První etapa: Hned od úvodu kraluje Citroën

V pátek bylo připraveno šest rychlostních zkoušek o délce 132,6 km s jednou servisní zónou. A již od prvních kilometrů začalo úřadovat duo továrního Citroënu, které jako první na trati jelo ideální stopu a vyhrálo první tři rychlostní zkoušky v pořadí Loeb – Sordo. Ze třetího místa jim sekundovali Hirvonen a dvakrát Petter Solberg – ten měl ovšem smůlu již 4 km po startu soutěže, kdy se mu svezla pneumatika z ráfku a on tak musel celý zbytek první vložky jet bez pneu. Výsledkem je ztráta přes 2,5 minuty a až 53. místo. První test byl zastaven po havárii Abbringa na Renaultu Clio R3. Následuje polední servis.

Druhé průjezdy totožnou trojicí erzet ovládly opět Citroëny – testy vyhráli Petter Solberg, Loeb a Sordo. Nejrychlejší konkurencí byl Focus WRC Fina Latvaly, který obsadil tři pátá místa. Dominance francouzské značky na asfaltu je extrémní, pro diváka je tento stav spíše žalostný. Po prvním dnu tak vede podle předpokladů Loeb, v závěsu je Sordo (9,5), třetí místo drží Latvala (+55,2), na kterého zezadu dotírá Ogier (+ 6,2). Navrátilec Duval je šestý (+3:10,4), Petter to už vytáhnul na devátou příčku (+4:47,7).

„Miluji dny jako byl dnes. Dani a já jsme soupeřům nadělili téměř minutu a nemyslím, že by to šlo lépe. Odpoledne jsem sice zajel pouze jediný nejrychlejší čas, ale druhé průjezdy jsou vždy ošidnější. Vše se daří a už se těším na zítra,“ prohlásil ve večerním servisu vedoucí Loeb.

SWRC, PWRC A JWRC

Martin Prokop s Fiestou S2000 dělal českým fanouškům, kterých bylo podél trati opravdu dost, velkou radost už od začátku. Třemi prvními a třemi třetími místy si po prvním dnu vyjel vedení, největšími soupeři mu jsou Andersson (+5,7) a Sandell (+17,8), oba na Fábiích S2000. Ve třídě produkčních aut vede Araújo před Paddonem (oba Lancer Evo X) a Flodinem (Impreza STi), mezi juniory vede Holanďan Weijs junior před Lemesem a domácím Burkartem.

Druhá etapa: Na Loeba nikdo nestačí, Prokop padá dolů

Na druhý soutěžní den bylo přichystáno osm vložek v délce 189,6 km. A dopoledne se ničím nelišil od toho prvního – první trojici testů opanovaly Citroëny Loeba (2x) a Sorda, důstojnými soupeři jim byli Petter Solberg a Latvala. Následoval mobilní dopolední servis a po něm Arena Panzerplatte, která je se svými 48mi kilometry nejdelší erzetou v celém šampionátu. Tu vyhrál kdo jiný než Loeb, druhý skončil Petter a třetí Sordo. Trio Citroënu doplnil čtvrt Ogier, pátý byl první Focus WRC v rukou Duvala, až sedmý po hodinách dojel Latvala (+38,0) a padá na celkové čtvrté místo za Ogiera.

Po poledním servisu v Trieru se jela totožná trojice erzet jako dopoledne a Loeb si třemi druhými místy udržuje své vedení. Ve třetí odpolední zkoušce pro dnešek končí Hirvonen kvůli problému s převodovkou. Následuje opět mobilní servis a po něm Arena Panzerplatte. Tu tentokráte vyhrál Petter Solberg před Loebem a Ogierem. Své pověsti nezůstal nic dlužen Francois Duval, který poslal Focus WRC přes střechu a odstupuje tak z pátého místa. Po sobotní etapě tak stále více vede Loeb před Sordem (+35,7) a Ogierem (+2:07,1). Latvala je čtvrtý a na bronz ztrácí 16,6 sekundy.

„Byl to skvělý den. Dopoledne nás Dani trochu tlačil, ale pak jsme byli schopni udělat nějaký ten náskok. Odpoledne jsme už ani moc neriskovali, drželi jsme dobrou rychlost. Zítra zkusím udržet pozici, musím udržet auto na cestě a přesně o to se pokusím,“ řekl po druhé etapě lídr soutěže.

SWRC, PWRC A JWRC

V prvních třech erzetách získal Prokop tři třetí místa a o 0,6 sekundy jej ve vedení vystřídal Andersson. A po poslední sobotní zkoušce jihlavský jezdec, kterého sužovaly problémy s alternátorem ještě o jedno místo klesnul – předstihnul jej i Sandell, který z osmi sobotních erzet pět vyhrál. SWRC tak vede Andersson před Sandellem (+4,6) a Prokopem (+5,8), souboje na tratích byly nádherné a jezdci se bili o každou desetinku sekundy. V PWRC stále vede Araújo před Pardonem a Flodinem, mezi juniory se pořadí mírně měnilo, kraluje Weiss před Burkartem a Kruudou,

Třetí etapa: WRC v poklidu do cíle, SWRC čeká bitva

V sobotu na jezdce čekaly čtyři klasické testy plus divácká speciálka v Trieru – to vše o celkové délce 85,1 km. V prvním průjezdu dvojicí testů si vítězství podělili Petter a Loeb v poměru 1:1 – ten pomalejší vždy bral druhé místo. Loeb tedy nic neponechává náhodě a jde si za svým rekordním vítězstvím. Na 12. příčku se propadá Hirvonen, kterému totálně odešla převodovka. I při druhých průjezdech si Loeb vše pohlídal a s klidem mazáka kontroloval situaci.

Závěrečná divácká show v Trieru vůbec nic nezměnila (mimochodem nejrychlejší čas zajel Kimi Raikkonen) a tak se poosmé od roku 2002 z vítězství na ADAC Deutschland Rally raduje na asfaltu neporazitelný Sebastien Loeb, který si na své konto připisuje již 59. výhru v MS. Jeho dominance v Německu nezná hranic, letošní ročník vedl od začátku do konce a na vítězství opravdu nikdo jiný nemůže ani pomýšlet. Týmový kolega Dani Sordo jej jistil zezadu (+51,3), ani ten však velkého Seba nedokázal ohrozit. Triple značky Citroën a vozu C4 WRC dotvořil třetí Ogier (+2:13,3). Teprve čtvrtý je zástupce modrého oválu Jari-Matti Latvala na Focusu WRC (+2:33,9).

Celkové výsledky ADAC Rally Deutschland 2010:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Loeb/Daniel Elena Citroën C4 WRC 3 hr 59 min 38.3sec
2. Dani Sordo/Diego Vallejo Citroën C4 WRC +51,3
3. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia Citroën C4 WRC +2:13,3
4. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila Ford Focus RS WRC +2:33,9
5. Petter Solberg/Chris Patterson Citroën C4 WRC +6:47,7
6. Matthew Wilson/Scott Martin Ford Focus RS WRC +8:46,7
7. Kimi Räikkönen/Kaj Lindström Citroën C4 WRC +8:50,5
8. Khalid Al Qassimi/Michael Orr Ford Focus RS WRC +17:36,5
9. Mark van Eldik/Robin Buysmans Subaru Impreza WRC +17:53,0
10. Patrik Sandell/Emil Axelsson Skoda Fabia S2000 +17:58,8
11. Martin Prokop/Jan Tománek Ford Fiesta S2000 +18:03,5

„ Je to neuvěřitelné – je prostě skvělé být osminásobným vítězem této soutěže. Byl to perfektní víkend, od startu jsem sváděl skvělou bitvu s Danim, jel opravdu rychle. Před Panzerplatte jsem nebyl schopen vybudovat nějaký náskok, pak už jsem se cítil v pohodě. V pátek jsem minul jednu z křižovatek, jinak jsem neměl žádné problémy. Všechno šlo skvěle, musel jsem vyhrát,“ radoval se v cíli rekordman Sebastien Loeb.

„Jsem velice spokojený s touto rally, mojí první s Diegem Vallejo jako spolujezdcem. Sébastien byl vždy o něco rychlejší než já. Jsem rád, že jsem mohl naplnit týmová očekávání a pomoci při zvýšení náskoku značky v Poháru konstruktérů. Zpočátku jsem byl schopen držet se Sebem krok, ale později pořád zrychloval a zrychloval,“ řekl v cíli druhý Dani Sordo.

„Museli jsme jet naplno, abychom udrželi Latvalu za námi. Šestnáctivteřinový náskok, který jsme měli před startem třetí etapy, konečný úspěch ještě nezaručoval. Nakonec jsme náskok zvládli ještě zvýšit." Tohle je mé první pódium na asfaltové soutěži. Měli jsme báječný víkend,“ uzavírá třetí Sebastien Ogier.

„Citroën opanoval stupně vítězů stejně jako v Mexiku, Portugalsku a Bulharsku. I když naším cílem bylo vyhrát tuto rally, pocity z vítězství ale stejně bývají velmi silné. Podobně vzrušující je pro nás i to, že jsme s C4 WRC vyrovnali rekordní skóre s Citroënem Xsara. Dvaatřicet vítězství za 52 rally, to jsou příjemné počty!" přidal Olivier Quesnel, šéf Citroën Total WRT

Pořadí v šampionátu WRC po devíti soutěžích:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 191
2. Sébastien Ogier (FRA) 133
3. Jari-Matti Latvala (FIN) 117
4. Petter Solberg (NOR) 100
5. Dani Sordo (ESP) 95
6. Mikko Hirvonen (FIN) 86
7. Matthew Wilson (GBR) 56
8. Federico Villagra (ARG) 26
9. Henning Solberg (NOR) 25
10. Kimi Räikkönen (FIN) 21
11. Mads Östberg (NOR) 16
12. Per-Gunnar Andersson (SWE) 8
13. Khalid Al Qassimi (ARE) 6

Pořadí v šampionátu týmů WRC po devíti soutěžích:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 308
2. BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team 222
3. Citroën Junior Team 168
4. Stobart M-Sport Ford Rally Team 118
5. Munchi’s Ford World Rally Team 40

SWRC, PWRC A JWRC

V první nedělní zkoušce si smůlu vybral Andersson, kterému po doskoku prasknul ráfek – P.G. tak klesá na čtvrtou příčku. V dalším testu poráží Sandell Prokopa, ten mu to v následující vložce vrací – hoši bojují o každou desetinku, před poslední klasickou erzetou je dělí 3,2 sekundy. Tu však o desetinku vyhrává Sandell stejně jako závěrečnou diváckou speciálku – po zásluze tak vítězí švédský jezdec, Martin Prokop po krásném souboji bere druhé místo se ztrátou 4,7 sekundy, bronz vybojoval smolný Andersson (+3:12,6).

„Druhé místo samozřejmě není špatný výsledek, ale já jsem zklamaný. Do Německa jsme jeli vyhrát a to se nám nepodařilo. Před nedělní etapou bylo jasné, že do toho všichni tři půjdeme naplno a stát se mohlo cokoliv. P-G Andersson z nás měl největší smůlu a vypadl z boje hned na první erzetě. Na následujícím testu jsme trochu chybovali my, ztratili jsme přibližně čtyři sekundy a to rozhodlo, protože Sandell nechyboval. Sice jsme částečně splnili cíl, protože jsme porazili Ponse, ale chtěli jsme vyhrát, abychom získali ještě více bodů. Do konce sezony ale stále ještě zbývá několik závodů a my svůj boj o titul nevzdáváme. Naše situace rozhodně stále není beznadějná,“ řekl po soutěži jihlavský jezdec Martin Prokop.

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sandell / Axelsson Škoda Fabia S2000 4 hod 17 min 37,1 sec
2. Prokop / Tománek Ford Fiesta S2000 +4,7
3. Andersson / Frederiksson Škoda Fabia S2000 +3:12,6
4. Brynildsen / Menkerud Škoda Fabia S2000 +3:15,2
5. Pons / Haro Ford Fiesta S2000 +6:00,1
6. Kosciuszko / Szcezepaniak Škoda Fabia S2000 +23:11,7
7. Sousa / Da Silva Ford Fiesta S2000 +24:29,0
8. Llovera / Rozada Fiat Grande Punto S2000 +29:40,8

Pořadí v šampionátu SWRC:

Pořadí Jezdec Body
1. Xavier Pons (ESP) 96
2. P.G. Andersson (SWE) 83
3. Martin Prokop (CZE) 78
4. Patrik Sandell (SWE) 74
5. Ketomaa (FIN) 58
6. Eyvind Brynildsen (NOR) 54
7. Michal Kosciuszko (POL) 48
8. Nasser Al Attiyah (SAE) 34
9. Jane Tuohino (FIN) 30
10. Bernardo Sousa (POR) 26

V kategorii PWRC se nic nezměnilo, takže z vítězství se raduje Portugalec Araújo před Novozélanďanem Paddonem (+24,4) – oba Mitsubishi Lancer EVO X, bronz si do Švédska veze Flodin na Subaru Impreza STi (+2:45,1). A nic se nemění ani v hodnocení juniorů, takže zlatý pohár si do Holandska suverénně odváží Wiejs na Citroënu C2 S1600, druhý dojel domácí Aaron Burkart (+5:19,2) a bronz bere Estonec Kruuda (+11:12,7) – oba na Suzuki Swift S1600.

Další soutěží bude v termínu 10. až 12. září Japonská Rally, dosáhne vzhledem ke svému náskoku na další mistrovský titul Sebastien Loeb už tam?

Michal Otruba
Diskuze (0)