Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německá Rally 2011 – Ogier sesadil neporazitelného krále Loeba (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (12)
Sebastiena Loeba na německém asfaltu zatím nikdo nikdy neporazil. Až letos se našel jistý mladík z vlastního týmu…

Devátým podnikem letošního MS byla tradiční soutěž na asfalto-betonovém podkladu u našich západních sousedů v Německu, přesněji v okolí západoněmeckého města Trier. Již osmkrát za sebou dokázal místní soutěž vyhrát mistr světa Sebastien Loeb, kterému mezi moselskými vinicemi nebo ve vojenském prostoru Baumholder prostě nikdo nestačí.

Letos na posádky nahánějící Loeba čekalo 359,6 km rozdělených do tří etap resp. do devatenácti rychlostních zkoušek. Nejdelší test jedoucí se dvakrát v sobotu – Arena Panzerplatte – měřil 34,2 km, servisní park byl na okraji města Trier. Šéf továrního týmu Ford Malcolm Wilson před soutěží prohlásil, že jeho svěřenci vyhrají jednu z následujících asfaltových soutěží. Bylo tomu tak už v Německu? Před Německem se také pilně testovalo, namátkou vybíráme test Pettera Solberga:

Předsoutěžní shakedown o délce 5,4 km nejrychleji prolétnul Ogier (3:36,3), v závěsu za ním dojel Loeb a Hirvonen (+1,4). Nejvyšší počet průjezdů měli suverénně mladíci z FIA Akademie včetně Honzy Černého, kteří jezdili až do pozdních odpoledních hodin. Prostě je to závodění baví.

Dlouho očekávané prohlášení před startem Deutschland Rally pronesl Sebastien Loeb – i přes rozkoly v poslední době a nabídku ze strany Volkswagenu se na další dva roky upsal francouzskému Citroenu, se kterým chce čelit příchodu nových značek do WRC. Radost z toho prohlášení měl údajně i týmový kolega Ogier, se kterým Loeb právě v týmu “bojuje.“ Tak uvidíme jak si povedou dva kohouti na jednom smetišti…

První etapa: Sebové se bijí o desetinky, zbytek světa neexistuje

Pro páteční den bylo připraveno šest rychlostních zkoušek (dva průjezdy trojicí testů) o měřené délce 133,1 km. Nejlépe německé dobrodružství začal Latvala, který vyhrál úvodní test před Ogierem (+1,5) a Loebem (+2,0). Pak ale přišel test číslo 2 (22,5 km) a tam dostal zbytek světa od továrního Citroënu pořádný výprask – Ogier najel na Loeba 0,8 sekundy, třetí Hirvonen však “dostal obklad“ v podobě 31,6 sekundy a čtvrtý Latvala 40,6 sekundy! Ford totiž nepočítal s nečekanou dešťovou přeháňkou. Dopoledne završil prvním letošním německým vítězstvím Loeb, který tak vede i celkové pořadí o 4,4 sekundy před Ogierem a 35,2 sekundy před Hirvonenem. Následuje polední servis.

I odpoledne se dva Sebastienové přetahovali o vteřinky a zbytek světa je sledoval s úctyhodným odstupem, přičemž úspěšnější byl ten starší v poměru 2:1. Výsledky jako z říše snů zatím podávají oba “testovací“ vozy Mini WRC – Sordo je čtvrtý (+1:40,3) a Meeke pátý o 17,3 sekundy za ním. Celkově po pátku vede Loeb o 7,4 sekundy před Ogierem, třetí je Hirvonen se ztrátou 1:18,4! Smůlu si hned zkraje vybral Latvala – nejdříve dostal defekt, odpoledne mu zase jel motor pouze na tři válce. Aktuálně je tak až patnáctý se ztrátou přes šest minut. O nejen sportovní dominanci týmu Citroën svědčí i fakt, že jeho logo se skvělo na největším počtu helikoptér, které přepravují po erzetách důležité managery a VIP osobnosti :-)

SWRC a FIA Academy

Úvodní test mezi vozy S2000 vyhrál Martin Prokop na Fiestě, ovšem již ve druhé zkoušce škrtnul o kamenné schůdky ve vinohradu, vylomil kolo a jel rovnou sklízet ještě nedozrálé německé hrozny do vinohradu a pro pátek končí.

Na poslední páteční erzetě shodně obě tovární Fabie S2000 Hanninena i Gassnera jr. po jezdecké chybě urazila pravá zadní kola a musela odstoupit. A ve třetí vložce zase po kontaktu se zdí zablokoval trať Soussova Fiesta S2000, takže po pátku vede Tanak před Kruudou (+1:33,8) a Al-Attiyahem (+1:43,1). Prokop je poslední se ztrátou 24 minut…

„Na přední kola jsme na RZ, kterou skrápěl hustý déšť, nazuli pneumatiky s měkčí směsí, jejichž chování pro mě není stoprocentně čitelné. V rychlé zatáčce zafungovaly paradoxně lépe než jsem čekal, očekávané nedotáčivé sklouznutí bylo menší než jsem čekal a zatáčku jsme projeli více „vnitřkem“. Tam číhaly kamenné schůdky do vinohradu, o které jsme škrtnuli. Kolo bylo ve velké rychlosti okamžitě pryč a neříditelná „Fiona“ opustila trať rovně do vinice,“ popisuje Prokop okamžik, který zmařil naděje na kvalitní výsledek.

Mezi mladíky z Akademie vede Španěl Lemes, jehož průjezdy byly na oko nejdravější a zřejmě také nejrychlejší. O 36,2 zpět je Ir Breen, třetí Ital Crugnola ztrácí již 1:25,2). Jan Černý je sedmý se ztrátou 2 minuty.

Druhá etapa: Defekty míchají pořadím

Sobotní etapa přichystala osm měřených testů (dva průjezdy čtveřicí zkoušek) o délce 150,1 km. I ve druhé etapě soutěž probíhá stejně jako o den dříve – duo továrního Citroënu bojuje mezi sebou o jednotlivé sekundy a jejich tempu nikdo nestačí a zbytek startovního pole si jede vlastní soutěž. Té zatím kraluje Dani Sordo, který v poslední dopolední sobotní vložce předstihnul třetího Hirvonena – toho postihnul defekt zadní pneu, takže Mini řízené asfaltovým specialistům mu ujelo o půl minuty. O pátou příčku se přetahuje Petter Solberg a Kris Meeke, zatím má navrch irský jezdec. Tým Citroën opět taktizuje, tentokráte upřednostnil Loeba, když Ogierovi nařídil, aby si držel druhé místo a staršího Seba neohrožoval. Od té doby chodil Ogier stále zamračený a nebyla s ním žádná řeč. Následuje polední servis.

Solbergův a Latvalův defekt sice příslušné jezdce zpomalily, ale z hlediska soutěže nebyly tak zajímavé jako ten Loebův na levé přední pneu. Doposud vedoucí jezdec tím v poslední sobotní vložce přišel o malý náskok 3,8 sekundy, ztratil vedení a mladší Sebastien na něj dokázal najet 71 sekund! V Německu nikdy neporažený Loeb tak letos zřejmě svou hegemonii ztratí. Ovšem soutěž končí až v cíli, tak uvidíme co přinese neděle. Sordo si bezpečně hlídá třetí místo (+2:10,2) před čtvrtým Hirvonenem, který má o 33,1 sekundy na kontě více. Latvala navíc ve třinácté erzetě vyjel mimo trať a zůstal tam, takže opět smolná soutěž pro dvojku továrního Fordu.

„Nevím jak co se stalo. Na rovinkách byly kameny, jel jsem opatrně," řekl zklamaný Sebastien Loeb.

SWRC a FIA Academy

Sobota byla zcela ve znamení Martina Prokopa – vyhrál všechny rychlostní zkoušky a modrobíločervená Fiona hnaná stovkami českých fanoušků jela jako rychlík šinkanzen. Ztráta je však veliká a tak si Martin polepšil pouze na sedmou příčku. Zklamání přinesl fakt, že “zaparkovanou“ Fiestu ve vinohradu v pátek někdo vykradl a odcizil systém HANS a nářadí. Doposud druhý Estonec Kruuda, jehož průjezdy patří k nejatraktivnějším, urazil kolo a propadá se pořadím až na pátou příčku (+12:43,3). Gassner na Fabii S2000 musel odstoupit kvůli defektům, za něž již neměl náhradu. Bezpečně tak vede Tanak na Fiestě S2000 před Al-Attiyahem (+4:18,9) a Maďarem Turánem (+6:44,4).

„Z dnešních časů máme určitě radost. Nevím, jestli jsme jeli my tak rychle nebo ostatní tak pomalu, ale 8 nejrychlejších časů snad úplná náhoda není, ačkoli v této soutěži jsou najednou nečekaně velké rozestupy. Skoro každý si totiž vybral svou porci problémů a tam, kde bývají ve hře vteřiny se najednou bavíme o minutách. Nejen v SWRC, ale i v absolutním pořadí. Německá rally prostě umí být takto zrádná,“ komentuje dnešní dění Martin Prokop, jehož výrazně nerozčílil ani fakt, že na nejdelší erzetě jej před sebe nepustil Hänninen, který na trati opravoval defekt a zbytečně jej tak brzdil.

Ve FIA Akademii nakonec udolal Španěla Lemese Ir Breen, který si tak připisuje plný počet bodů. Třetí Ital Crugnola ztratil 1:43,2, Čech Jan Černý si polepšil na páté místo (+2:26,0) což není špatné. Fanoušci, možná i jezdec sám, však asi čekali na asfaltovém povrchu o trošku více.

„Někdy člověk prostě moc chce a potom dělá ještě více chyb. To byl asi dnes můj problém. Mám za to, že dobře vím, kde jsme drahocenný čas nechávali a to hlavně v pomalých zatáčkách a výjezdech z nich. Víme ale, na co se máme zaměřit do budoucna, a těší mě, že jsme dojeli do cíle s nepoškozeným vozem a najeli potřebné kilometry. Páté místo je ale určitě za očekáváním a já si v Německu představoval lepší výsledek. Všem našim soupeřům, kteří skončili před námi gratuluji, protože jeli opravdu hodně rychle a tentokrát jsme na ně neměli,“ uzavírá částečně zklamaný Jan Černý, který v Německu obsadil páté místo ve WRC Academy, což by mělo znamenat, že si upevní své průběžně páté místo celkově.

Třetí etapa: Loeb přišel o svou německou neporazitelnost

Poslední nedělní etapa čítala dva průjezdy dvojicí testů plus Power Stage o měřené délce 73,6 km. Dopoledne si jel Ogier na pohodu, náskok má obrovský takže už jenom dojet do cíle. Loeb sice ukrojil 10 sekund, ale i tak mu zůstává celá minuta k dobru. Vrcholí však souboj o páté místo mezi Petterem a Meekem, v poledním servisu má k dobru 5,2 sekundy Nor na Citroënu. Následuje polední servis.

Odpoledne tento souboj sice dále probíhal, ale Meeke na Mini WRC byl nucen kvůli technické závadě svůj stroj odstavit. Petter má tak pátou příčku celkem jistou, už jenom dojet Power Stage. Loeb ukrojil dalších 20 sekund, ale Ogierovi stále zbývá 41,8 náskoku.

Power Stage

Závěrečnou rychlostní zkoušku Circus Maximus Trier o bonusové body před televizními kamerami ovládnul nejpovolanější – Sebastien Loeb. Druhému Ogierovi nadělil na 4,4 km rovné dvě sekundy, třetí Petter Solberg dojel ještě o sekundu později. Čtvrtý Latvala byl pouze o 0,044 sekundy pomalejší, ale v rally se rozlišuje na desetiny sekundy, takže mají oba stejný čas. Hirvonen jel prakticky celou Power Stage na defektu, proto ztráta 22,6 sekundy.

Z celkového vítězství se však raduje sedmadvacetiletý Sebastien Ogier, který letos dokázal pokořit osminásobného vítěze Deutschland Rally Sebastiena Loeba. Každý rekord někdy končí a pro Loeba to bylo letos v Německu kvůli defektu pneumatiky. Ogier se díky získaným bodům posunuje na druhou příčku celkové klasifikace WRC o 11 bodů před Hirvonena. Ze třetího místa se obrovsky raduje tým Mini, jehož jezdec Dani Sordo dokázal přetavit své umění na pevném povrchu do zisku bronzového věnce. A to s vozem, který prochází vývojem a jistě má v sobě skrytý doposud neodhalený potenciál. Navíc si Mini poradilo s továrními vozy Ford Fiesta WRC, protože o 48,1 za ním je až jeho jednička Mikko Hirvonen.

Celkové výsledky ADAC Rally Deutschland 2011:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia Citroën DS3 WRC 3:32:15,9
2. Sébastien Loeb / Daniel Elena Citroën DS3 WRC +39,8
3. Dani Sordo / Carlos Del Barrio Mini Cooper WRC +1:55,6
4. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Ford Fiesta RS WRC +2:43,7
5. Petter Solberg / Chris Patterson Citroën DS3 WRC +3:48,0
6. Kimi Raikkonen / Kai Lindström Citroën DS3 WRC +7:24,6
7. Henning Solberg / Ilka Minor-Petrasko Ford Fiesta RS WRC +7:45,9
8. Armindo Araujo / Miguel Ramalho Mini Cooper WRC +9:29,8
9. Peter van Merksteijn jr. / Erwin Mombaerts Citroën DS3 WRC +10:01,6
10. Dennis Kuipers / Frederic Miclotte Ford Fiesta RS WRC +10:09,0

„Před startem jsme věděli, že je to soutěž, ve které je můj týmový kolega velmi silný. Musím říci, že předem nebylo nic jasného, i když jsem se dostal před Séba, který v Německu ještě nikdy neprohrál a na asfaltu je velmi rychlý. Jsem absolutně nadšený tímto vítězstvím, tím že jsme ukázali, jak dokážeme být rychlí na tomto povrchu. To posílilo naši motivaci pro závěr mistrovství světa. Možná nejsem v nejlepší pozici, ale budu bojovat, dokud budu mít šanci," radoval se z prvního vítězství v Německu (a nebo hlavně z poražení Loeba?) vítězný Sebastien Ogier.

„Každý rok to nemůže být dokonalé. Po osmi vítězstvích v Německu v řadě samozřejmě nemohu být nadšený z druhého místa. V posledních letech jsem říkával, že jednou ta série musí skončit - a ono je to tu! Měli jsme smůlu, ale takové je závodění. Matematicky vzato - moje druhé místo a body z power stage značí, že vítězství máme pořád v rukách. Odjeli jsme dobrou soutěž. Včera jsme měli trochu smůly a nic jsme s tím nemohli dělat,“ komentuje své stříbro zklamaný rekordman Sebastien Loeb.

Celkové pořadí šampionátu WRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 192
2. Sébastien Ogier (FRA) 167
3. Mikko Hirvonen (FIN) 156
4. Jari-Matti Latvala (FIN) 96
5. Petter Solberg (NOR) 94
6. Mads Ostberg (NOR) 56
7. Matthew Wilson (GBR) 40
8. Kimi Räikkönen (FIN) 34
9. Henning Solberg (NOR) 32
10. Dani Sordo (ESP) 23
11. Federico Villagra (ARG) 20
12. Juho Hänninen (FIN) 13
13. Martin Prokop (CZE) 7
14. Ott Tänak (EST) 7

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2011:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 333
2. Ford Abu Dhabi World Rally Team 242
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 105
4. Petter Solberg World Rally Team 83
5. Ice 1 Racing 48
6. Munchi’s Ford World Rally Team 32
7. FERM Power Tools World Rally Team 22
8. Team Abu Dhabi 20
9. Monster World Rally Team 9
10. Van Merksteijn Motorsport 8
11. Brazil World Rally Team 1

SWRC

Mezi vozy S2000 v Německu kraloval Estonec Ott Tanak, kterému se vyhýbaly problémy a proto dokončil soutěž s velikým náskokem. Druhý dojel Katařan Nasser Al-Attiyah a třetí Maďar Turán – všichni tři na Fiestách S2000. Tito tři piloti jako jediní nemuseli využít systému SupeRally. Martin Prokop po páteční havárii a dnešních technických problémech dokončil soutěž na šestém místě, Hänninen na Fábii byl o dvě příčky výše.

Celkové výsledky ADAC Rally Deutschland 2011 v kategorii SWRC:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Ott Tänak / Kuldar Sikk Ford Fiesta S2000 3:46:04,8
2. Nasser Al-Attiyah / Giovanni Bernacchini Ford Fiesta S2000 +5:38,6
3. Frigyes Turán / Gábor Zsiros Ford Fiesta S2000 +8:03,3
4. Juho Hänninen / Mikko Markkula Škoda Fabia S2000 +11:37,1
5. Karl Kruuda / Martin Järveoja Škoda Fabia S2000 +14:51,8
6. Martin Prokop / Jan Tománek Ford Fiesta S2000 +26:46,1
7. Hermann Gassner jr. / Kathi Wüstenhagen Škoda Fabia S2000 +32:59,4
8. Bernardo Soussa / Paulo Babo Ford Fiesta S2000 +34:51,9

„Chtěli jsme i bez ohledu na beznadějnou situaci jet i v neděli naplno,“ říká jihlavský jezdec Martin Prokop, který v sobě i přes zklamání dokázal nalézt potřebnou motivaci. „V rychlé, velmi dlouhé zatáčce na pětku však bylo velké množství nečistot. Větší než jsme čekali. Do nich krátce předtím zapršelo. Víc než jsme čekali. Zatáčka navíc utáhla. Víc než jsme čekali. A my do ní přijeli rychle – rychleji než jsme měli. Zkrátka a dobře jsme zamířili poměrně rychle do lesa a jen nějaký kus zbylého svodidla nás vrátil zpět „do hry“. Nicméně jsme při tomto incidentu úplně zuli pneumatiku z pravého kola a museli jej po dalších třech kilometrech vyměnit. Ztráta 4 minuty by ve většině jiných závodů byla učiněná katastrofa. Ale letos v Německu? Rozestupy byly jako na Dakaru, takže se vlastně nic tak strašného nedělo….“

Celkově pořadí v šampionátu SWRC 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Juho Hänninen (FIN) 98
2. Ott Tänak (EST) 80
3. Martin Prokop (CZE) 76
4. Karl Kruuda (EST) 58
5. Bernardo Sousa (POR) 55
5. Hermann Gassner jr. (GER) 55
7. Frigyes Turán (HUN) 46
8. Nasser Al-Attiyah (KAT) 38
9. Eyvind Brynildsen (NOR) 16
10. Albert Llovera (AND) 14

Celkově pořadí v šampionátu WRC FIA Academy 2011:

Pořadí Jezdec Body
1. Egon Kaur (EST) 92
2. Craig Breen (IRL) 66
3. Brendan Reeves (AUS) 36
4. Yeray Lemes (ESP) 35
5. Jan Černý (CZE) 33
6. Andrea Grugnola (ITA) 31
7. Miguel Baldoni (ARG) 26
8. Frederik Ahlin (SWE) 25
9. Christian Ridemann (GER) 21
10. Alastair Fisher (GBR) 18
Michal Otruba
Diskuze (12)
Avatar - kolmar
23. 8. 2011 17:18
Re: ZDA SE MI TO JAKO PITOMÝ NADPIS
Ale noo... Loeb je legenda, no nerobme to cierno biele...kolko krat sa stalo ze mal niekto defekt a dokazal vyhrat?? Ogier mu uz nedal sancu hoci nedelu si mohol dovoilt ist na istotu, no a nezabudajme ze ho pred tym team brzdil aby nedychal na Loeba...takze tak
23. 8. 2011 02:23
Re: Defekt a ne Oiger
:yes:
23. 8. 2011 02:22
Re: ZDA SE MI TO JAKO PITOMÝ NADPIS
I defekt se dá ovlivnit, setupem auta a čistější jizdou. Leob udělal chybu a prohrál. Stejně nebude vyhrávat věčně. ;-)

Vsadím se, že tento rok možná ještě na asfaltu prohraje!
Avatar - Hammunasakra
23. 8. 2011 01:09
Re: ZDA SE MI TO JAKO PITOMÝ NADPIS
:yes: :-)
Avatar - Nerez
22. 8. 2011 20:24
Re: Defekt a ne Oiger
No, Sordo hlavně těžil z problémů těch před ním. Ale to neznamená, že by chlapec neuměl :-)