Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německé koncerny vybudují síť rychlonabíječek. Co to znamená pro Teslu?

Jan Mička
Diskuze (86)
Koncerny BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group už v příštím roce vybudují 400 rychlonabíječek. Budou mít mnohem větší výkon než Superchargery od Tesly.

Počet nových automobilů na elektrický pohon rok od roku roste a v budoucnu zájem o tyto vozy jenom tak nepoleví. Své plány týkající se elektromobility letos představil například Volkswagen, Mercedes-Benz plánuje elektrické SUV i limuzínu, BMW už dva modely využívající „šťávu“ z elektrické sítě prodává, a tak by se dalo pokračovat ještě dlouho. Elektromobily skutečně mají něco do sebe a v budoucnu jim už nebude moci být vytýkána ani špatná síť dobíjecích stanic.

Německé koncerny BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group si uvědomily, že pokud chtějí dosáhnout pořádného zájmu o elektromobily, musejí spojit síly a vybudovat pořádnou síť dobíjecích stanic. Už v příštím roce by měla v Evropě začít výstavba rychlonabíječek s výkonem až 350 kW, což je téměř třikrát více než v případě Superchargerů automobilky Tesla. V první fázi by jich mělo vyrůst 400, do roku 2020 se však jejich počet překročí tisícovku.

Právě Tesla by být měla kvůli novým rychlonabíječkám nervózní. Jednak budou výkonnější, ale díky standardu CCS (Combined Charging System) také v podstatě univerzální. K uvedeným značkám by se tak postupně mohl přidat také koncern General Motors nebo aliance Renault-Nissan, výkon až 350 kW zase zaručí rychlejší dobíjení a lepší využitelnost elektromobilů jako aut na delší vzdálenosti. Nabíječky by měly vyrůst u dálnic a hlavních silničních tepen, tedy tam, kde je elektromobily potřebují nejvíce.

O způsob u zpoplatnění se zatím nehovoří, už ale ani Tesla není tak „hodná“ jako dříve. Majitelé aut objednaných po 1. lednu 2017 získají zdarma kredit na nabití auta u rychlých dobíjecích stanic k ujetí vzdálenosti 1000 mil, pak už budou muset za nabíjení platit.

Jak ukrást Teslu?

Nové rychlonabíječky však nejsou jedinou novinkou, kvůli které by se měl být Elon Musk na pozoru. Bezpečnostní firma Promon totiž ukázala, jak je snadné se vozu Tesla zmocnit s využitím nejslabšího článku – jeho majitele.

Benjamin Adolphi, vývojář mobilního softwaru, využil aplikaci Tesla, která umožňuje kontrolovat stav akumulátoru, klimatizaci a zjistit polohu vozu, přičemž asi nejtěžší bylo přesvědčit majitele, aby si do svého mobilního telefonu stáhnul novou aplikaci. Chytil se – při čekání u rychlonabíječky si majitel (v tomto případě šlo o šéfa marketingu společnosti Promon) přes bezplatný wi-fi hotspot stáhnul aplikaci slibující hamburger u blízké čerpací stanice zdarma, ve skutečnosti se však jednalo o malware, který hackerovi poskytnul uživatelské jméno a heslo do Tesla aplikace.

Hacker byl díky tomu schopen kdekoliv auto lokalizovat a nebylo proto nic jednoduššího, než si pro něj prostě jenom dojít, pomocí počítače odemknout, nastartovat (nebo spíš aktivovat) a odjet. Popisovaný způsob byl pouze demonstrací, sami ale vidíte, jak je snadné takovou Teslu ukrást. Nemusí ale jít pouze o problém Tesly – aplikaci umožňující kontrolovat vůz na dálku už totiž nabízí například Mercedes-Benz nebo Volkswagen.

Jan Mička
Diskuze (86)
Avatar - praděda7
13. 12. 2016 17:21
Re: Osobní názor
Přesně! Bohužel trh je trh a když už vyvíjet elektroauto, tak budou automobilky hledat cestu k tomu, aby byl vůz co nejuniverzálnější...čili město i dálnice...ale elektroauta bych viděl jako ideál na kratší popojíždění a dobíjení přes noc v garáži nebo u baráku...rychlonabíjecí stanice po celé Evropě je zbytečné rozhazování peněz.
Avatar - praděda7
13. 12. 2016 17:07
Re: Evropa má pro elekromobilitu mnohem lepší předpoklady. P
Přesně! Rychlonabíjení mnohem vyšším výkonem, mnohem rychlejí baterie odrovná...známá to věc... ;-\
2. 12. 2016 10:58
Standard
Ač nejsem fanda elektromobilů (z důvodu dotací - pokřivení trhu, malého dojezdu a dlouhého času nabíjení), tak pro jejich rozšíření je určitě dobré dodržovat nějaké standardy. Nevím, jak to má Tesla, zda jejich nabíjecí stanici lze použít pro nabíjení ostatních elektroaut a opačně nebo je to jako Apple (svůj speciální konektor) a všichni ostatní (microUSB, USB C). V případě, že se velké automobilky na nějakém standardu domluví, bude výrobce, který toto nebude respektovat v podstatě okrajovou záležitostí pro výstřední dobrodruhy..
1. 12. 2016 12:07
Re: Efekt SAMSUNG NOTE 7
Ono v nich lithium je, ale ve sloučeninách s jinými prvky. Ty mají jiné vlastnosti než lithium samotné. Ionty lithia (odtud mají své jméno, Li-ion) přenáší náboj mezi elektrodami, dochází tam k procesu zvanému interkalace (vkládání iontů lithia do materiálu elektrod). V primárních je vyloženě "kus" lithia (tvoří anodu; říká se jim také Lithium-metal, aby se odlišily od Lithium-ion, případně -polymer/ -pol).
1. 12. 2016 08:41
Re: Efekt SAMSUNG NOTE 7
Takže jestli tomu rozumím správně, tak cena lithia není tak zásadní v ceně baterie pro elektromobil a zárověn se nemusí nijak extrémě zvyšovat jeho těžba (pochopitelně s nahrazením spalováku se zvýší, ale ne extrémě, jestli mi rozumíš).