Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan 350Z - Nelítej nízko

Ondřej Šuch
Tuhý podvozek, vynikající atmosférický šestiválec, zadní pohon a noha na plynu. Není to Porsche, ale jede tak. A navíc je tenhle Nissan nápadný, burácí a oranžovou metalízu nepřehlédnete…

Tuhý podvozek, vynikající atmosférický šestiválec, zadní pohon a noha na plynu. Není to Porsche, ale jede tak. A navíc je tenhle Nissan nápadný, burácí a oranžovou metalízu nepřehlédnete…

"Z" v názvu modelů Nissan, popřípadě Datsun, lze dešifrovat jednoznačně – vždy před námi stojí ostré kupé za vcelku přijatelné peníze. Ani 350Z, který začal svoji triumfální pouť prodejními žebříčky loni v Americe, není výjimkou. Podívejte se dole na fotografie: přesně podle současné módy se prolínají hrany s křivkami a ryzí charakter auta je patrný ze všech úhlů. Nejméně očekávatelný je pohled zepředu, při kterém vypadá vůz díky svalnatým blatníkům až neuvěřitelně široce a tedy – stabilně.

Po otevření širokých bezrámových dveří s efektní hliníkovou klikou je sportovnímu srdci ještě lépe. Dvoučlennou posádku vítají tuhá a poměrně úzká sedadla čalouněná oranžovou kůží, dvoubarevný volant padne do ruky tak akorát a spolu s jeho sklápěním se posouvá i trojice kruhových přístrojů. Ještě rychle přelétnout zbytek nijak výrazně upoutávající, ale designově čisté palubní desky a můžeme vyrazit…

Malá odbočka – chceme-li mluvit o užitkovosti vozu této kategorie, budou si vyznavači sportovní jízdy možná klepat na čelo. Nissan ale celkem překvapí i v této, řekněme vedlejší disciplíně. Zavazadlový prostor nabízí sice pouhých 235 l objemu, v praxi do něj ale dvojice cestujících naloží třeba i dva golfové bagy. Ale ani v zavazadlovém prostoru nechybí vzkaz pro fanoušky rychlé jízdy v podobě mohutné rozpěry mezi podběhy.

Vůz pohání atmosfericky plněný třiapůllitrový podélně uložený vidlicový šestiválec, který přes šestistupňovou převodovku pohání pochopitelně zadní kola. Díky nízkému uložení motoru a celkové koncepci vozu se podařilo rozložit hmotnost mezi nápravy 53:47, což vypadá na papíře optimálně a při jízdě není daleko k nadšení. Karoserie je napohled i v praxi příjemně tuhá, takže očekávané se může změnit ve skutečné pouhým sešlápnutím plynového pedálu.

Šestiválec ryčí od startu do cíle, což je možná dvousečné – při akceleraci a koneckonců i jízdě po městě je zvuk skvělým dopingem pro uši a lákadlem pro kolemjdoucí, při konstantní jízdě vysokou rychlostí už může trochu obtěžovat. Jadrný zvuk (je k zaslechnutí na našem jízdním videu) je přitom jen doprovodem naprosto plynulého zátahu odspoda až do nejvyšších otáček. Maxima 280 k (206 kW) dosahuje motor při 6200 otáčkách, a při prudké akceleraci lze místo otáčkoměru sledovat jen diodu, které blikne při předem nastavené hodnotě otáček.

Tak tedy startujeme. Už od prvních metrů v sedadle nízko nad zemí je znát naprostá poslušnost vozu, kdy podvozek, řízení i motor reagují i na sebemenší pokyn tak, jak u sporťáku čekáte. Pražská dlažba sice dá vyniknout tuhému odpružení, nejde ale o vyložený nekomfort. Zatímco na dálnici je dynamika vozu hlavně objektivní a radosti z jízdy si tolik neužijete, první rychle projetá zatáčka převrátí relativní poklid vzhůru nohama. Ruce automaticky sevřou volant pevněji a pokud se v serpentinách rozhodnete jen pro dvojku (rozsah použitelných otáček je opravdu velký), na řazení se dá také zapomenout. Vše kolem je rychlé a auto poslouchá na slovo. Každý průjezd zatáčkou znamená okouzlení z pocitu kontroly na hranici smyku a přidání plynu s jen mírným natočením volantu zase ustřelí záď vozu přesně tak, jak to známe ze škol smyku. Tady ale zasahuje vypínatelné ESP a ani vyloženě sportovní jízda nemusí být z tohoto pohledu nebezpečná. Po vypnutí stabilizace je třeba si trochu na razanci auta zvykat a méně zkušeným řidičům je dobré tento manévr rovnou zakázat – na rovné letištní ploše je ale požitek z odhadu začátku přetáčivého smyku nezapomenutelný. Brzdy Brembo jsou důstojnou protiváhou nadprůměrné dynamiky, takže ani se zpomalením vozu ve všech režimech nemá řidič problémy. V kontextu s těmito radostmi se pak některé připomínky k autu stávají relativními. Co na tom, že výplně dveří jsou přece jen trochu fádní a řidič nemá přehled o okrajích karosérie? Také výhled šikmo vzad je prakticky nulový.

A aby byl výčet kladů úplný, malé překvapení čeká u spotřeby. Tříapůllitrový šestiválec si při jen trochu lehčí noze vystačí s deseti litry benzínu na 100 km, při velmi razantní jízdě se lze vejít do hodnoty o tři čtyři litry vyšší. Spolu s osmdesátilitrovou nádrží je tak vůz relativně hospodárný, přestože tohle kritérium asi nebude patřit mezi priority potenciálního zákazníka. Motor pochopitelně vyžaduje palivo s minimálním oktanovým číslem 98.

Nissan 350 Z je ryzí auto, které požitky z jízdy přenáší beze změny do přijatelnější cenové kategorie. Japoncům by se patřilo poklonit, my ale radíme vyzkoušet a vzpomínat. Odkaz jedinečného Nissanu 240Z znovu ožil…

Ondřej Šuch
nissan 350z
Cena základní sestavy 1 380 000 Kč
Výbava základní sestavy šestistupňová manuální převodovka, ABS s brzdovým asistentem a EBD, ESP (zahrnuje TCS), kotoučové brzdy Brembo s vnitřním chlazením (na všech kolech), posilovač brzd, posilovač řízení, airbagy řidiče, spolujezdce, boční a záclonové, tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovačem tahu, automatická klimatizace, tempomat s ovládáním na volantu, elektronicky řízený imobilizér, výškově nastavitelný volant ve spojení s výškovým nastavením přístrojů, volant, hlavice řadicí páky a manžeta ruční brzdy potažené kůží, sportovní hliníkové pedály, anatomická sedadla s rozdílným tvarováním pro řidiče a spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče / s nezávislým nastavením vpředu-vzadu, kůží potažená, vyhřívaná sedadla s elektrickým ovládáním, otáčkoměr, digitální hodiny, tři přídavné přístroje ve středu palubní desky, palubní počítač, ukazatel venkovní teploty, programovatelná kontrolka přeřazení na vyšší rychlostní stupeň, osvětlení interiéru s vnitřní logikou a automat. vypínáním, elektricky ovládaná okna předních dveří, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, superzamykání, elektrické otevírání zavazadlového prostoru a nádrže z místa řidiče, příprava pro integrované hands-free (ovládané z volantu či hlasem), odkládací schránky ve středové konzoli a za sedadly, kapsa na zadní straně sedadla spolujezdce, čtecí lampička, držák na brýle, držák nápojů ve středové konzoli, 2x 12V zásuvka, tónovaná skla, xenonové světlomety s ostřikovači, třetí brzdové / zadní mlhové světlo, 2 rychl. přední stěrače s variabilním cyklovačem, vyhřívání zadního okna, stěrač, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě vozu, přední a zadní spoiler, zdvojený výfuk, kola z lehkých slitin 18", rozměr pneumatik vpředu, rozměr pneumatik vzadu, radio s přehrávačem audiokazet a ovládáním na volantu, měnič na 6CD, Audiosystém BOSE o výkonu 240W (6 reproduktorů + subwoofer) Kč
Cena testované sestavy 1 462 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak: (+22.000,-), kovaná kola RAYS (+40.000,-), paket koženého čalounění ALEZAN v oranžové barvě (+20.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 363 / 4800 - 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.1 / 8.7 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 235 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1545 / 350
Rozměr pneu: 225/45 R18
nissan 350z
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4310
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1320
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ne