Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Maxima QX

Jiří Štacha
Vlajková loď - tak je většinou označován vrcholný model automobilky. Většinou se jedná o prestižní limuzíny pro náročné a hlavně movité zákazníky. U těchto automobilů je samozřejmostí maximální komfort, bezpečnost a využití nejnovějších technologií.

Vlajkovou lodí japonského Nissanu je v Evropě model Maxima QX, který byl na jarním autosalonu v Ženevě představen v již druhé generaci. Nová Maxima QX prošla velkými změnami díky nimž nabízí výrazně větší komfort, prostor pro posádku a zavazadla, bezpečnost, výkon a lepší výbavu. Nissan se tak snaží dosáhnout přinejmenším stejných prodejních úspěchů jako s generací předešlou. Ta zaznamenala dobré prodejní výsledky na všech nejvýznamnějších trzích. Nejvyšší prodejnost byla pochopitelně v USA, kde si ji jen v minulém roce koupilo 130.000 zákazníků. Také u nás si získala řadu příznivců a minulý rok se zařadila do první desítky nejprodávanějších automobilů vyšší střední třídy. Mezi automobilkami však panuje silná konkurence, která ku prospěchu nás všech, nutí výrobce k neustálému vývoji nových a lepších automobilů. V silném boji o zákazníka by samozřejmě nerada zaspala i automobilka Nissan, takže přišla s inovovanou verzí této limuzíny.

Exteriér nové Maximy dostal jemným zaoblením svých linií poněkud dynamičtější vzhled a to i přesto, že se výrazně zvětšily vnější rozměry vozu. Ty navíc přispěly k reprezentativnějšímu vzhledu. Karoserie je o 150 mm delší (4920 mm), o 20 mm vyšší (1435 mm) a 10 mm širší (1780 mm). K výraznému zvýšení bezpečnosti a lepším jízdním vlastnostem přispívá zvýšená tuhost karoserie, která je ve srovnání s předchozím modelem o 30 % pevnější. Elegantní tvary karoserie doplňují mohutné nárazníky se schopností absorbovat nárazy až do rychlosti 8 km/h bez známek poškození. Maxima se díky tomu obejde bez návštěvy servisu i po nepříjemném "šťouchnutí" na parkovišti. Tuhle nepříjemnost je však možné očekávat spíše od někoho jiného, jelikož Maxima ve své výbavě nabízí i tzv. parkovacího asistenta. S tímto pomocníkem je i pro méně zkušeného řidiče snadné zaparkovat rozměrnou limuzínu do stísněného prostoru.

Druhá generace Maximy QX svým modernějším tvarováním také podstatně omládla. V přední části jsou nové decentně tvarované světlomety s xenonovými výbojkami, jež patří do standardní výbavy. (Ty jsou zárukou podstatně lepšího osvětlení vozovky při nižší únavě očí.) Mírně pozměněný tvar a chromování dostala maska chladiče. Modernějšímu vzhledu byl přizpůsoben přední spoiler, boční ochranné lišty, zrcátka a zadní světlomety.

Jednou z mála slabin předchozí generace byl nepříliš objemný zavazadlový prostor. Ten se nyní zvětšil až na 520 l, čímž se stal jedním z největších ve vyšší střední třídě. Navíc je jeho podlaha o 30 mm výše než původní, což usnadňuje manipulaci s těžšími zavazadly. Ke snadnému a spolehlivému upevnění odložených předmětů slouží v zavazadlovém prostoru víceúčelová síť s deseti kotevními body. Pro přepravu dlouhých předmětů je možné využít i průchod mezi zavazadlovým prostorem a kabinou skrytý v odklopné loketní opěrce.

Před pohledem na interiér si všimněme i nových dveří, které jsou v porovnání s předchozí generací nejen širší, ale mají i větší úhel otevření (70 stupňů u všech čtyř dveří) umožňující pohodlnější nastupování a vystupování. Mnohem lepší úroveň komfortu přináší i použití silnějších skel redukujících vnější hluk a ultrafialové záření. Elektricky ovládaná boční skla jsou standardně vybavena bezpečnostní funkcí, kterou ocení zejména rodiny s malými dětmi. Jestliže se mezi horní část skla a rám dveří dostane jakýkoli předmět, sklo se automaticky zastaví. Systém tak zabrání přivření například prstu dítěte.

Celkově větším rozměrům vozu odpovídá i větší interiér. V nové Maximě QX je o 35 mm více prostoru pro nohy všech cestujících. Řidič se spolujezdcem získali navíc 10 mm prostoru nad svými hlavami, přestože jsou všechny sedáky výše než u předchozí generace. Zvýšení sedáků navíc zlepšilo výhled a usnadnilo nastupování i vystupování. V nejluxusnější třílitrové verzi si je možné přiobjednat kompletní čalounění z kvalitní kůže, k němuž je automaticky dodáváno i elektrické nastavování předních sedadel všemi směry. Třílitrovou verzi je také možné doplnit tempomatem umožňujícím regulování rychlosti tlačítky na volantu. Přístrojová deska odpovídá charakteru vozu a je i z ergonomického hlediska dobře řešena. V kategorii vyšší střední třídy do níž je nová Maxima QX zařazena, nemůže samozřejmě chybět ani elektronicky řízená samočinná klimatizace, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek, dálkové ovládání centrálního zamykání vestavené v klíči od vozu, elektrická zásuvka přístupná i ze zadních míst, dostatek odkládacích prostor, nebo možnost imitace dřevěného obložení. Nechybí ani systémy zpříjemňujícími jízdu jako například integrovaný luxusní audiosystém s ovládáním měniče CD disků, který kromě jiného umí samočinně ztlumit zvuk při telefonování nebo nastavit oblíbenou rádiovou stanici řidiče podle klíče použitého k nastartování vozidla. Audiosystém je chráněn proti odcizení odnímatelným předním panelem a kódem imobilizéru zabezpečovacího systému NATS 5, který je také součástí klíče od vozu. Výklopná schránka v horní části středového panelu může za příplatek obsahovat "třírozměrný" navigační systém Nissan Birdview. (Navigační systémy však u nás zatím nemají s čím pracovat, jelikož nejsou k dispozici digitální mapy naší silniční sítě.)

Ve standardní výbavě starající se o co nejvyšší pasivní bezpečnost ve voze je kromě tužší karoserie, pevnějšího skeletu kabiny a větších deformačních zón, také čtveřice airbagů a přední bezpečnostní pásy s napínačem a omezovačem tahu. Vzadu jsou tři tříbodové bezpečnostní pásy, tři opěrky hlavy a kotevní body na uchycení dětské bezpečnostní sedačky podle standardu ISOFIX. Novinkou jsou (také standardně montované) aktivní opěrky hlavy, které v případě nárazu zezadu následují pohyb těla, čímž lépe podepřou hlavu a sníží možnost úrazu krční páteře.

Mezi prvky aktivní bezpečnosti najdeme kromě vylepšeného podvozku i ABS, zvětšené diskové brzdy na všech kolech, dvoustupňový posilovač brzd zajišťující rychlejší reakci ABS v krizové situaci, EBD (systém přerozdělení brzdné síly) zajišťující maximální brzdný účinek kol i při rozdílném zatížení náprav automobilu. Užitečnou maličkostí zvyšující bezpečnost je vnitřní antireflexní zrcátko, které se při noční jízdě automaticky přestaví a zabrání tak oslnění.

U nové Maximy QX je na výběr ze dvou zážehových hliníkových šestiválcových motorů VQ. Oba motory mají 24 ventilů, dvě řady válců svírajících vzájemně úhel 600, čtyři vačky a přímé zapalování. První možností je motor se zdvihovým objemem 2,0 litru dávající výkon 103 kW (140 k) při 6400 ot/min. a maximální točivý moment 179 Nm při 4000 ot/min. Druhou možností je motor se zdvihovým objemem 3,0 litru dávající výkon 147 kW (200 k) při 6400 ot/min. (výkon se proti motoru 3,0 litru první generace díky úpravám sání a vaček zvýšil o 3,6%). Motor má maximální točivý moment 271 Nm při 3600 ot/min.(max. točivý moment se proti dřívějším 255 Nm při 4000 ot/min mírně zvětšil a snížily se otáčky). To představuje posun maxima točivého momentu do používanější oblasti nižších otáček. Na výběr jsou dvě převodovky - pětistupňová manuální a elektronicky řízená čtyřstupňová automatická.

Inovací prošel i podvozek. O 50 mm se prodloužil rozvor na 2750 mm. Vpředu zůstalo osvědčené zavěšení kol typu McPherson s vinutými pružinami a stabilizátorem, ale na zadní nápravě je nyní víceprvkové zavěšení Multi-Link.

Jiří Štacha