Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Micra - baculka

Jiří Štacha
Japonská automobilka Nissan byla doposud známa poněkud strohým designem svých vozů, kterým lákala konzervativní zákazníky. Po nepříliš dobrých finančních výsledcích v minulých letech však došlo k rozhodnutí, že design vozů musí být atraktivnější. Tuto...

Nová Micra by se měla na evropském trhu objevit začátkem příštího roku, kdy po deseti (!) letech nahradí stávající úspěšnou generaci. O oblibě současné Micry nejlépe vypovídá to, že v roce 1993 jako první z japonských automobilů získala prestižní titul Evropské auto roku. O tom, že je Micra jedním z nejpopulárnějších automobilů ve své třídě jasně vypovídá i číslo 1,3 milionu v Evropě vyrobených a prodaných vozů.

Nová Micra vznikla v japonsko-evropské spolupráci. V Japonsku, kde se tento vůz prodává pod jménem March, vytvořili převážnou část vnějšího designu, zatímco interiér byl vytvořen v Nissan Design Europe. Vysoce originální design Micry je kombinací elegantních linií a jednoduchých hladkých ploch. Ten je navíc doplněn řadou originálních prvků, z nichž zřejmě nejzajímavější je vyboulení předních světlometů. Celkovým výsledkem je osobitý a od konkurence výrazně odlišný vzhled.

Nová generace Micry se bude stejně jako její předchůdce vyrábět v továrně v Sunderlandu na severovýchodu Anglie. Podle předpokladů Nissanu by se mělo v Evropě prodat asi 160.000 vozů Micra ročně.

Nová Micra se bude stejně jako předchozí generace nabízet ve tří i pětidveřovém provedení. Na výběr budou tři stupně výbavy - základní Visia, sportovnější Tekna a luxusní Acenta.

Nová Micra si samozřejmě ponechala kompaktní rozměry pro snadné manévrování a parkování ve městech. Její délka se dokonce zmenšila o 30 mm. Přesto se nová Micra může pochlubit větším a praktičtějším interiérem. Toho bylo dosaženo větší šířkou, výškou a hlavně o 70 mm větším rozvorem. Rozměry nové Micry jsou 3715 x 1660 x 1525 mm a rozvor 2430 mm. Větší výška vozu se pozitivně projevila i ve výše umístěných sedadlech, což výrazně usnadňuje nastupování a vystupování cestujících. Vyšší umístění sedadel spolu s větším prosklením interiéru vylepšilo i výhled z vozu. Také zavazadlový prostor je objemově větší, k čemuž napomohlo i celkové přepracování interiéru. Velmi praktická je možnost měnit velikost zavazadlového prostoru dle potřeby od 240 do 371 litrů. Tuto změnu umožňuje posuvná zadní lavice jíž lze posouvat v rozsahu 200 mm. Jednoduše tak lze dle potřeby zvětšit buď prostor pro nohy zadních cestujících nebo zavazadlový prostor. K dobrému využití zavazadlového prostoru přispívá i nízká hrana prahu, dovolující pohodlné nakládání těžších předmětů. Interiér Micry se může pochlubit kvalitními použitými materiály, přehledným uspořádáním přístrojů a ovladačů a praktické je i množství odkládacích prostor (ve dveřích, před spolujezdcem, nebo dvanáctilitrová schránka pod sedadlem spolujezdce). Zajímavostí je umístění přístrojového panelu, jež zůstal na "klasickém" místě za volantem na rozdíl od nových modelů Primera a X-Trail u nichž je umístěn uprostřed. Mimochodem dle ankety na AUTO.CZ se většina čtenářů (94% hlasujících) hlásí k přístrojovému panelu pod volantem.

Jednou z priorit nové Micry je i snadná ovladatelnost. K tomu má napomoci na tuto kategorii nezvykle hojné využití moderních a snadno použitelných technologií. Zřejmě nejvýraznější je využití tzv. Intelligent Key - inteligentního klíče. Ten stačí mít u sebe a pro odemknutí vozu již stačí pouhý stisk tlačítka na klice dveří (jeden stisk odemkne jen dveře řidiče, dva odemknou i dveře zbývající). Z bezpečnostních důvodů je tlačítko odemykání umístěno pouze na místě u řidiče. K nastartování vozu pak také stačí mít inteligentní klíč u sebe a nastartování již probíhá pouhým otočením spínačem na sloupku řízení při současném sešlápnutí brzdového pedálu. K vypnutí motoru dojde po otočení spínače proti směru hodinových ručiček. Pro případ selhání baterie v inteligentním klíči je jeho součástí ukrytý nouzový kovový klíč, kterým lze odemknout i nastartovat.

K příjemnému a jednoduchému ovládání Micry budou napomáhat i další moderní prvky. Například hlavní světlomety jsou vybaveny tzv. přátelskou technologií. Ta poskytuje možnost ponechání rozsvícených reflektorů ještě dvě minuty poté, co je automobil uzamčen. Cestující tak mohou například pohodlně dojít po osvětlené cestě až ke vchodu do domu a světlomety se poté automaticky vypnou. Světlomety i vnitřní osvětlení mají navíc ochranu proti vybití baterie. V případě jejich opomenutí řidičem se po nastavené době vše automaticky vypne, aby nedošlo k úplnému vybití akumulátoru.

Ke komfortním prvkům Micry patří také ovládání audiosystému tlačítky na volantu, dešťový senzor, nebo automatické zapnutí zadního stírače při zařazení zpátečky, jestliže byly předtím v chodu stěrače přední. Na přání bude možné Micru vybavit i automatickou klimatizací.

Bohatá je i standardní bezpečnostní výbava jejíž součástí jsou čelní airbag řidiče i spolujezdce, boční airbagy, posilovač řízení s proměnnou účinností v závislosti na rychlosti vozu, ABS s EBD, brzdový asistent a tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, vpředu doplněné předpínači s omezovačem tahu. Vybrané modely bude na přání možné vybavit i okenními airbagy a od září 2003 i stabilizačním systémem ESP.

K bezpečnosti nové Micry by měl přispět i zcela nový podvozek postavený v rámci aliance s Renaultem. Ten bude později sdílet i nástupce současného Renaultu Clio. Přední náprava používá nově vyvinutý pomocný rám s vinutými pružinami, který používá mohutné pryžové silentbloky k dokonalejšímu odizolování silničního hluku a vibrací směrem ke karosérii.

Vzadu má Micra zcela nové zavěšení kol s torzním nosníkem, vlečenými rameny a vinutými pružinami. Nižší třecí odpory, vyplývající z konstrukce zadní nápravy, přispívají k dalšímu zlepšení komfortu jízdy. Podstatně se také snížil přenos hluku a vibrací do kabiny a navíc bylo možné vestavět podlahu zavazadlového prostoru mimořádně nízko - 432 mm je nejnižší hodnota v této třídě a je významným ulehčením při nakládání zavazadel. Zajímavostí spodní části vozu je také zcela plochá podlaha, která přispívá k nižšímu aerodynamickému odporu vzduchu (0,33).

Kratší převisy karoserie vpředu i vzadu znamenají snazší ovladatelnost Micry ve stísněných prostorech. Ve srovnání s předchozí generací se přední převis zkrátil o 28 mm a zadní o 50 mm. I díky tomu se Micra pyšní výbornou ovladatelností a průměrem otáčení jen 9,2 m.

Výrazně vzrostla také stabilita vozu ve vyšších rychlostech, čemuž napomohly i větší kola a jiné pneumatiky. Benzínové verze jsou nyní vybavené 15palcovými koly obutými do pneumatik 175/60, zatímco naftové mají pneumatiky 175/65.

Nabídku pohonných jednotek bude tvořit pět motorů. Jedná se o nové nebo výrazně přepracované motory. Tři z těchto motorů jsou zážehové 16ventilové čtyřválce s variabilním časováním ventilů VTC, jež jsou vybaveny i elektronickým ovládáním plynu. Jsou to motory o zdvihovém objemu 1,0 litru 48 kW (65 k), 1,2 litru 59 kW (80 k) a 1,4 litru 65 kW (88 k). Na trzích kde se nebudou prodávat motory 1,0 litru bude motor 1,2 litru k dispozici také s výkonem 48 kW (65 k). Motory o objemu 1,2 a 1,4 litru budou k dispozici i se čtyřstupňovou automatickou převodovkou.

Od dubna 2003 bude v prodeji i turbodiesel 1.5 litru commonrail s výkonem 48 kW (65 k) a od září tentýž motor, ale navíc s mezichladičem stlačeného vzduchu a výkonem zvýšeným na 60 kW (82 k). Ten nabídne i zajímavý maximální točivý moment 185 Nm, vrcholící při 2000 ot/min.

Jiří Štacha