TEST Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4 – Objem dělá dojem
Ve třídě středně velkých SUV se za poslední dobu neodehrála žádná tak zásadní mezigenerační změna image, jako v případě Nissanu X-Trail. Tenhle automobil býval zaměřený více na terén, čemuž odpovídala i poměrně hranatá a vysoká karoserie připomínající pravověrné off-roady, to však již neplatí.
Nejnovější X-Trail jako by zapadal do hlavního proudu. Je opticky blíže k zemi, vzhledem přídě připomíná menší Qashqai a celkově je uhlazenější. Jistě se najdou lidé, kteří budou oplakávat hrany předchůdce, většině zákazníků však bude automobil připadat mnohem atraktivnější. V našich očích je trochu kontroverzní jenom záď auta, které vévodí svítilny se stříbrným podkladem – detail, který obvykle příliš nefunguje. Moderní vzhled vozu se ale velmi líbí.
Nejen příď, ale i interiér je velmi podobný menšímu modelu Qashqai, což však nemusí být nutně na škodu. Samotný design vnitřku řadíme k tomu lepšímu v dané třídě, velmi slušné je i rozmístění ovládacích prvků. Navigace sice používá poněkud zastaralou grafiku, celý systém včetně infotainmentu ale funguje intuitivně. Hnidopichové pak mohou poukázat na drobný nedostatek většiny japonských systémů, kterým je několik rozdílných fontů nápisů na jednotlivých tlačítkách.
Celkově se ovšem jedná o příjemné místo k pobytu – vnitřek vozu je vzdušný, sedíte v pohodlných sedadlech a místa je v autě na rozdávání. Námi testovaný exemplář měl i třetí řadu sedadel, pod kterou se ještě ukrývá rezerva. Příplatek 30.000 korun ale doporučujeme zvážit - pokud totiž sedadla vyklopíte z podlahy, zmenší se zavazadelník na 135 litrů. Samotná třetí řada je přitom spíše nouzová či pro děti. Celkově ale musíme ocenit dobrou variabilitu a snadnou manipulaci se sedadly, kdy prostřední řada je posuvná a sklopná, čímž můžete zvětšit zavazadlový prostor. Navíc už jenom možnost mít sedm míst k sezení není v této třídě vozů úplně běžná.
Třetí generace X-Trailu zhubla oproti předchůdci okolo 100 kilogramů, což je slušný výsledek i vzhledem k tomu, že co do rozměrů je automobil větší. Nízká pohotovostní hmotnost přináší téměř samá pozitiva, byť někdo může postrádat pocit robustnosti. To je ovšem jenom drobnou pihou na jinak slušně zpracovaném autě.
Nissan X-Trail: Srovnání parametrů s konkurenty | ||||
Model | Nissan X-Trail 4x2 | Honda CR-V 4x2 | Toyota RAV4 4x2 | Ford Kuga 4x2 |
Motor | 1.6 dCi 96 kW | 1.6 i-DTEC 88 kW | 2.0 D-4D 91 kW | 2.0 TDCI 103 kW |
Délka [mm] | 4640 | 4570 | 4570 | 4524 |
Šířka [mm] | 1820 | 1820 | 1845 | 1838 |
Výška [mm] | 1710 | 1685 | 1660 | 1689 |
Rozvor [mm] | 2705 | 2630 | 2660 | 2690 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1500 | 1541 | 1640 | 1530 |
Objem zavazadelníku [l] | 650 | 589 | 547 | 456 |
Cena [Kč] | 643.900 | 619.900 | 659.900 | 659.940 |
Za pozornost ještě stojí výborná výbava. My jsme měli k dispozici automobil, ve kterém již nejde objednat nic navíc. Cena takto nakonfigurovaného stroje sice atakuje milionovou hranici, dostanete ale kompletní bezpečnostní vybavení včetně automatického nouzového brzdění, upozornění při vyjetí z pruhu, či sledování mrtvého úhlu. Dále nechybí panoramatická prosklená střecha, chytrý kamerový systém monitorující celé okolí vozu, devatenáctipalcová kola, kompletní diodové osvětlení, inteligentní parkovací asistent, navigace nebo aktivní podvozek Nissan, který pomocí přibržďování jednotlivých kol nejen omezuje nedotáčivost vozu, ale také kontroluje pohyby karoserie.
Motor a převodovka – 1.6 stačí
Prozatím jediným agregátem v nabídce X-Trailu je naftová šestnáctistovka původem od Renaultu. Disponuje 96 kW a 320 N.m, což samo o sobě nejsou vůbec špatné parametry. Použití takovéhoto motoru v SUV s pohonem všech kol ale logicky přináší otázku, jestli na to agregát stačí. Vždyť v této třídě se běžně začíná na dvoulitru. Šestnáctistovku s 88 kW má například Honda CR-V a motor tam nefunguje vůbec špatně, pojí se ale jenom s předním pohonem.
Rovnou musíme říci, že v tomto ohledu předčil motor naše očekávání. Jednotka má de fakto jenom dvě chyby: citelná prodleva turbodmychadla po sešlápnutí pedálu plynu a neochota zrychlovat z otáček nižších než 1700. V těchto případech jednoduše menší objem poznáte, ať jsou papírové parametry jakkoliv slibné. Kdekoliv za touto hranicí však agregát táhne nadšeně. Poděkovat lze i optimálnímu zpřevodování, kdy není síla motoru udušena příliš dlouhými rychlostmi. Udržet jednotku v optimálních otáčkách je tedy o to jednodušší a jako celek automobil zrychluje mnohem nadšeněji, než byste podle objemu motoru čekali.
Potěšující je i spotřeba. Při dálniční sto třicítce, kdy motor točí téměř 2500 otáček za minutu, si automobil řekne o 6,8 litru na sto kilometrů. Ve městě se nám pak povedlo klidným tempem jezdit za 7,5 litru. Obojí považujeme za velmi dobré hodnoty. Pokud si uděláte výlet mimo město, můžete počítat s odběrem lehce pod šest litrů na sto kilometrů. Výsledný průměr z týdenního testu včetně občasného zaboření pedálu do podlahy činil rovných 7,0 l na 100 km, což je skvělý výsledek.
Pokud stále pochybujete o tom, že šestnáctistovka v takovémto autě je dobrý nápad, pak vězte, že agregát je navíc dobře odhlučněný a ještě se velmi dobře ovládá. Odezva na plyn je příjemně hbitá a motor se vytáčí s až neskutečným nadšením, jako by ani nespaloval naftu. Pokud se navíc při předjíždění zapomenete s řazením, objevíte nečekanou schopnost šestnáctistovky táhnout až k 5000 otáček za minutu. Na dálnici má pak jednotka dostatečnou sílu na předvedení příjemného pružného zrychlení z šestého rychlostního stupně. Potěší i přesné a hladké řazení manuální převodovky.
Větší než se zdá
Při jízdě jsme si vůbec nepřipadali jako ve velkém a mohutném autě. X-Trail se totiž pohybuje po silnicích s překvapivou lehkostí a působí menší, než ve skutečnosti je. Nebýt pomalého řízení jako z off-roadů, možná bychom celé auto označili i slovem obratný. Na typické české okresce totiž působí velmi slušně – dobře kontroluje pohyby karoserie a chová se nezáludně. Nedotáčivost je také slušně potlačena, takže můžete jet v tempu a bez obav. Příjemné je, že řízení alespoň trochu informuje o tom, co se děje pod předními koly, což dodává řidiči jistotu. Jízdně tedy rozhodně nezklame.
Ve městě ale příliš neoceníte poměrně tuhý podvozek, od kterého se navíc ozývají rázy. Celkově nepatří odhlučnění podvozku k přednostem auta, slyšíte i odvalování pneumatik. Dominantou auta celkově jsou spíše mimoměstské silnice, kde rány od kol nejsou tak výrazné a zavěšení pracuje nejlépe. Tam se automobil předvede jako poměrně konejšivý cestovní stroj.
Nissan používá v tomto modelu osvědčený systém pohonu všech kol All Mode 4x4-i, u kterého si můžete zvolit ze tří nastavení. V základu jezdí automobil čistě s pohonem předních kol. V módu auto už připojuje zadní kola elektromagnetická spojka podle potřeby. V režimu 4x4 Lock pak máte stálý pohon všech kol vhodný pro jízdu na horších površích v nižších rychlostech. Světlá výška auta činí 210 milimetrů, takže průchodnost terénem není vůbec špatná, všechno ale limitují silniční pneumatiky. Celkové zaměření auta je pak o poznání méně off-roadové než u předchůdce, což se dalo čekat.
Závěr
Nissan X-Trail ztratil kus robustnosti a drsného vzhledu, získal však mnohem více. V našich očích se jedná o atraktivní stroj, který by mohl být z fleku definicí moderního SUV. Úsporný a prostorný rodinný stroj s variabilním interiérem, který dobře vypadá a přitom nikoho nepohoršuje. Zároveň je to automobil s pohonem všech kol, které se nezalekne terénu, ale skvěle funguje i na silnici, kdy si řidič užívá nejen dobrého sladění motoru a převodovky. Škoda relativně vyšší pořizovací ceny, slabšího odhlučnění podvozku, výrazně omezeného prostoru v třetí řadě sedadel a rázů na nerovnostech. I přes těchto několik neduhů ale musíme říci, že kvitujeme s povděkem směr, kterým se X-Trail vydal.
Nejlevnější verze modelu | 643.900 Kč (1.6 dCi 4x2 Visia/96 kW) |
Základ s testovaným motorem | 643.900 Kč (1.6 dCi 4x2 Visia/96 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 968.900 Kč (1.6 dCi 4x4 Tekna/96 kW) |
Plusy
- Nízká spotřeba
- Živý a kultivovaný motor
- Prostornost a variabilita interiéru
- Bohatá sériová výbava
Minusy
- Rázy od kol na nerovnostech
- Omezený zátah v nízkých otáčkách
- Slabší odhlučnění podvozku