Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan X-Trail 2.0 dCi A/T – Krabice hvězdou

Ondřej Šuch
Diskuze (35)
Čert vem facelift. X-Trail je i po tom posledním stále ta skvělá krabice, která v terénu i mimo něj strčí do kapsy většinu konkurence. Ale najdou se i chyby…

Nissan coby nekorunovaný král crossoverů luxuje kouty trhu, o kterých ještě nedávno neměl automobilový průmysl ani tušení. Zatímco na stylové modely Murano, Qashqai a Juke si už brousí účet kdejaký designový požitkář, v nabídce zůstávají naštěstí i stálice značky.

X-Trail se tak v průběhu dvou generací stal v podstatě náhodou unikátem segmentu SUV: jeho křivky se nezakulacují, záď se nebalí do „sportovního“ vajíčka, okna se nesnižují, vnitřní prostor se nezmenšuje a schopnosti v terénu jsou opravdu stálé i přes absenci redukce.

Zatím poslední omlazení lze rozpoznat hlavně zepředu: Jinak hranatá světla přesahují kruhovou čočkou dolů do nárazníku, nikoli už směrem k ose vozu. Samotný nárazník se změnil nejméně – prodloužil se a přední mlhovky se přemístily do nižší pozice.

Nová maska chladiče je mohutnější a plastičtější po vzoru drsnějších čtyřkolek Pathfinder a Navara.

Zadní světla dostala novou grafiku a pro koncová a brzdová světla využívají světelné diody.

Lemy v blatnících a větší kola také odstranily jedno z velmi subjektivních negativ dosavadního provedení - auto tak už konečně nevypadá, jako by mělo omylem menší kola a širší blatníky.

suv nissan testy suv nissan testy  

Uvnitř najdeme změny o poznání decentnější. Čalounění sedadel i tlačítka na přístrojovém panelu i volantu jsou na dotyk příjemnější, přístrojový štít zdobí větší a přehlednější rychloměr a otáčkoměr. Velký počet využitelných odkládacích prostor by mohl X-Trail konkurenci povinně vyučovat, totéž platí o bohatém prosklení.

V nabídce na českém trhu už jsou k dispozici pouze vznětové motory. Dvoulitrové turbodiesely s výkony 110 a 127 kW vyvinuté v rámci kooperace s Renaultem doprovází skvělá pověst, slabší z nich je navíc kombinovatelný s šestistupňovou automatickou převodovkou - a právě tato verze prochází naším testem.

Na začátek to nejzajímavější: 1,6 tuny vážící vůz v této konfiguraci spotřebuje v závislosti na stylu jízdy 6,8 až 7,9 litru na 100 km, ve městě pak až o 2 litry více.

Trochu bublavější studený start vystřídá po krátké době podstatně příjemnější zvuk, výraznější hluk proniká do kabiny až při vyšších rychlostech a otáčkách nad 3000 min-1.

Modernizovaná šestistupňová automatická převodovka překvapuje rychlým a hladkým řazením, z míry ji občas vyvede jen kickdown – to pak elektronika váhá a správný stupeň se jí povede až po chvíli, či na druhý pokus.

suv nissan testy suv nissan testy  

Rozdílem třídy je pak X-Trail schopen porážet konkurenci při výletech mimo silnice. Kruhovým ovladačem lze zvolit automatické nebo stálé připojení pohonu zadních kol, světlá výška 200 mm patří ke standardu kategorie. Jako celek ale všechno tohle funguje mnohem příjemněji a jistěji, než u i na pohled drsnějších reprezentantů třídy.

Až do prvního protočení zadních kol v režimu 4x2 jede X-Trail jako po kolejích, což je v pořádku. Připojení zadního pohonu ovšem udělá z vysokého a těžkého vozu málem offroad, jehož schopnosti nebude mít posádka při smyslech ani odvahu vyzkoušet. Nemyslíme to jako reklamní frázi – vůz nás vlastní silou vytáhl i z rokle plné rozmoklého sněhu a jediné, čeho jsme litovali, byla absence možnosti ten zázrak natočit či vyfotit.

X-Trail je překvapivě měkce odpružen, což z něj dělá výborného společníka do městské džungle. Daní za to jsou pochopitelně výrazné náklony v zatáčkách a znatelný sklon k nedotáčivosti, obojí ovšem v míře snesitelné. Prostě – extrémní stabilitu jako u starého Forestera nečekejte, rychlé průjezdy zatáčkami jsou ale klidně možné i bez pískání a děsu v očích zbytku posádky. Jen to vyžaduje trochu citu.

suv nissan testy suv nissan testy  

Jsme u Nissanu, takže tradičně vysokou úroveň centrálního dotykového displeje doprovází i jeho relativně vysoká cena. Integrovaná navigace kupodivu obsahuje i změny ze 3. čtvrtletí 2010, zadní parkovací kamera pak spolu s velkými zrcátky a nadstandardním rejdem umožní bezpečný pohyb i na omezeném prostoru.

Na všech pěti místech je dost prostoru pro tělo i hlavu, nástup usnadňují široké dveře. Víko zavazadelníku lze otevírat snadno a otevřená poloha umožňuje průchod téměř dvoumetrovým jedincům.

Samotný úložný prostor je stále týž. Až neuvěřitelně kluzká podlaha volá po nějakém přídavném krytu a objem 479 litrů také není omračující. Do celkového objemu 603 litrů se ovšem započítává i soustava prolisu a „zásuvky“, která je sice s to přiskřípnout neopatrnému řidiči prst, ale je neskutečně praktická a prostorná.

Zadní sedadla lze sklopit zcela do roviny a vznikne tak prostor pro 1773 litrů čehokoli. Bohužel, teprve pod vší tou prostorovou nádherou je přístup k rezervnímu kolu.

X-Trail patří v rámci třídy ke spíše dražším zástupcům, protihodnotou ale nabízí i více než odpovídající výbavu. Testovaný nejdražší stupeň LE Premium obsahuje například střešní nosič s integrovanými dálkovými světlomety, 18palcová kola, kožená sedadla s vyhříváním vpředu i vzadu, elektrické ovládání předních sedadel, elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka, inteligentní klíč, audiosystém BOSE s měničem na 6 CD a IT Pack (DVD video, navigace s pevným diskem, 7palcová barevná dotyková obrazovka, hlasové ovládání, zadní parkovací kamera, přehrávání hudby prostřednictvím Bluetooth).

Jinými slovy – X-Trail je jedním z posledních zástupců tradiční školy SUV, která ještě nezapomněla na vnitřní prostornost a schopnosti mimo zpevněné cesty. Je trochu dražší a houpe se, ale je z něj skvělý výhled a spolehlivost potvrzují mimo jiné i recenze uživatelů na moje.auto.cz.


suv nissan testy suv nissan testy  

První cena vozu 677.900,-Kč (2.0dCi 110 kW XE)
První cena vozu s testovanou motorizací 677.900,-Kč (2.0dCi 110 kW XE)
Základní cena testovaného vozu 934.900,-Kč (2.0dCi 110 kW LE Platinum A/T)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 947.400,-Kč (2.0dCi 110 kW LE Platinum A/T)

Plusy

  • Vnitřní prostor
  • Kvalita zpracování
  • Sladění motoru s převodovkou
  • Odkládací prostory
  • Spotřeba
  • Schopnosti v terénu
  • Členění a velikost zavazadlového prostoru
  • Výhled z vozu

Minusy

  • Náklony karoserie
  • Výhled šikmo vzad
  • Sklon k nedotáčivému smyku
  • Kluzká podlaha zavazadlového prostoru
  • Cena
Ondřej Šuch
Diskuze (35)
Nissan X-Trail 2.0 dCi A/T
Cena základní sestavy 934 900 Kč
Výbava základní sestavy ALL MODE 4x4-i s ESP + DDS* + USS (Podpora sjezdu & rozjezdu kopce), ABS + EBD + BA (protiblokovací systém ABS s elektronickým děličem brzdných sil a brzdovým asistentem), ESP (Elektronický stabilizační systém), ABLSD (Systém omezení prokluzu diferenciálu aktivovaný brzdami), přední airbagy (řidič + spolujezdec), boční airbagy vpředu integrované do opěradel předních sedadel, hlavové airbagy pro přední i zadní sedadla, aktivní opěrky hlav v předu, výškově nastavitelné (snižují riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu), ISOFIX kotevní body pro uchycení dětských sedaček u zadních krajních sedadel, upozornění nezapnutých pásů (světelná & hlasová), bezpečnostní pás řidiče s dvojitým předepínačem a omezovačem zatížení, bezpečnostní pás spolujezdce vpředu s předepínačem a omezovačem zatížení, výškově stavitelné přední bezpečností pásy, 3-bodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, výškově a podélně nastavitelný volant, 17palcová kola z lehkých slitin, pneu 215/60 R17, 16palcové rezervní kolo, elektricky ovládané střešní okno (s manuálně ovládanou sluneční clonou), zatmavená skla zadních bočních oken, střešní ližiny, xenonové světlomety s automatickým nastavením výšky, přední mlhová světla, vnější zpětná zrcátka, elektrická, vyhřívaná, el. sklopná a v barvě karoserie, vnější kliky dveří chromované, nárazníky v barvě karoserie, maska chladiče, chromovaná, hliníková okrasná lišta hrany zavazadlového prostoru, automatická klimatizace, 2 ventilační otvory topení/klimatizace pro zadní řadu sedadel, přední a zadní otvory ventilace, chromované, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, elektricky nastavitelná přední sedadla (řidič + spolujezdec), výškově nastavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, loketní přední středová opěrka s integrovanou odkládací schránkou, dělená zadní sedadla, v poměru 40/20/40, volant a řadicí páka potažené kůží, 1 x osvětlení zavazadlového prostoru, 2 x čtecí lampičky vpředu, 1 x čtecí lampička vzadu, přední osvětlení dveří, zásuvka 2 x 12 V (1 x centrální panel, 1 x nákladový prostor), rádio s CD přehrávačem + měničem na 6 CD a 6 reproduktory, střešní anténa, Bluetooth hands free, ovládání autorádia na volantu, tempomat s ovládáním na volantu, dálkově ovládané centrální zamykání, (automatické zamykání při rozjezdu), inteligentní klíč, elektrické ovládání předních a zadních oken, palubní počítač, digitální hodiny, ukazatel venkovní teploty, denní počítač ujetých kilometrů, automatické rozsvěcení světel a dešťový senzor, posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy, Super Luggage - dvojité dno zavazadlového prostoru se zásuvkou, 2 držáky v zavazadlovém prostoru pro uchycení nákupu, úložné kapsy v předních a zadních dveřích, 2x držáky nápojů v palubní desce s vyhříváním/chlazením, 2x zadní držáky nápojů ve středové konzoli s vyhříváním/chlazením, 2x držáky nápojů v přední části středové konsole s osvětlením, držák na sluneční brýle ve stropní konsole, audiosystém BOSE a IT Pack (DVD video, navigace s pevným diskem, 7palcová barevná dotyková obrazovka, hlasové ovládání, zadní parkovací kamera, přehrávání hudby prostřednictvím Bluetooth). Kč
Cena testované sestavy 947 400 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (12.500,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.9 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 603 / 1773
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1645 / 525
Rozměr pneu: 225/55 R18
Nissan X-Trail 2.0 dCi A/T
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4630
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1535
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
9. 3. 2011 11:19
Re: Nedoceněné auto
Ok,já nechci nikomu nic hanět a Vy určitě taky ne,je to jen o tom kdo co převážně využije,jinak Path super kára ;-)
Avatar - ricz73
9. 3. 2011 10:39
Re: Nedoceněné auto
Jasně, pro mně bylo u Pathfinderu důležitých především 7 míst, což xtrail nedá, ať se snaží sebevíc - viz recenze na MACZ. Navíc mám rád velká auta. Ale jak říkám - ryze subjektivní názor, xtrail je určitě výborný
9. 3. 2011 10:29
Re: Nedoceněné auto
no však,tak jest ;-)
9. 3. 2011 10:27
Re: Nedoceněné auto
:yes:

P.S. ale moc takovejch hvězd není :-)
9. 3. 2011 10:27
Re: Nedoceněné auto
bohužel mě Path.nenabídl ty vyrovnané vlastnosti jako X-trail tak jsme ho nechtěli,a nejsem zaujatý,je jasný že díky světlé výšce a možná i redukci projede víc,ale já nepotřebuju hrnout 40cm sněhu, jenže na silnici je X-trail prostě lepší,a pozor ne vždy je 400kg přesila v terénu výhodou ;-) schválně mrkněte na rozměry není zde velkých rozdílů,když Path. tak V6 u 2.5dCi-ty rozvody to je opičárna :-(