Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové bezpečnostní systémy ve Volvech

Ondřej Láník
Diskuze (12)
Švédská automobilka dlouhá léta pracuje na zvýšení bezpečnosti vozů. Tentokrát přichází se systémem informujícím o vozidle v mrtvém úhlu, okenním airbagem pro kabriolet, adaptivním tempomatem a automatickou aktivací brzd v případě hrozící kolize..

Švédská automobilka dlouhá léta pracuje na zvýšení bezpečnosti vyráběných vozů. Tentokrát přichází se systémem informujícím o vozidle v mrtvém úhlu, okenním airbagem pro kabriolet, adaptivním tempomatem a automatickou aktivací brzd v případě hrozící kolize.

Dobrý výhled řidiče automobilu je předpokladem bezpečného ovládání auta. Zmenšení mrtvých úhlů ve výhledu řidiče je jedním z úkolů pro vývojáře, kteří používají většinou osvědčený recept: velké prosklení karosérie v kombinaci s malou tloušťkou sloupků, které jsou často vyrobeny z vhodného profilu. Problém mrtvého úhlu ve zpětných zrcátkách je částečně vyřešen použitím asférických zrcadel, která byla právě ve Volvech uplatněna poprvé už v roce 1979. Nyní přichází Volvo se systémem BLIS-Blind Spot Information Systém. Zdrojem informací pro tento systém jsou digitální kamery s vysokým počtem snímků za sekundu, umístěné na vnějších zpětných zrcátkách. Porovnáváním snímků je elektronika schopna rozlišit vozidlo v mrtvém úhlu zorného pole řidiče, a to ve dne i v noci. Systém je aktivní při rychlostech vyšších než 10 km/h a odhalí auta jedoucí o 20 km/h pomaleji a 70 km/h rychleji než vozidlo samotné. Řidič je o předjížděném nebo předjíždějícím autě informován varovným světelným signálem. Systém zůstává neaktivní jede-li vozidlo podél parkujících aut, plotů a svodidel.

Okenní airbagy jsou nejen ve Volvech jako doma již několik let. Vzduchová okenní „záclona“ je zabudována ve střešní hraně nad hlavami cestujících, aby po aktivaci co nejlépe kopírovala boční okna. Toto řešení znemožňovalo montáž okenních airbagů do otevřených vozů s plátěnou střechou. Volvo nyní přichází s jednoduchým řešením-okenní airbag je zabudován v hraně dveří, pod bočním oknem. Airbag tedy bylo nutno vyztužit aby vhodně plnil svou funkci, protože již není spouštěn shora dolů, ale naopak. Okenní airbag ochrání hlavu pasažéra i při rozbitém nebo otevřeném okně, pro případ převrácení auta je přeprogramováno pomalejší nafouknutí.

Třetí novinkou u Volva je adaptivní tempomat-zařízení udržující nejen konstantní rychlost, ale taky bezpečnou vzdálenost. Samotná myšlenka ani realizace není nová (ACC-adaptive cruise control mají některé americké nebo německé vozy). Volvo představilo adaptivní tempomat, který žádá po řidiči nastavení požadované cílové rychlosti a minimální bezpečné vzdálenosti, vyjádřené v čase (kolik sekund za vozidlem před vámi mám jet, nastavit lze 1 až 3 s). V některých zemích je doporučena nebo přikázána tato „bezpečná vzdálenost“ (2 sekundy) taxativně zákonem, upravujícím provoz na pozemních komunikacích. Schválně si zkuste někdy odhadnout, jaký časový interval se dodržuje na našich dálnicích. Dvě sekundy odpovídají při rychlosti 100 km/h přibližně 56 metrům mezi vozidly.

Pokud se v dráze vozidla objeví pomalejší automobil, systém umí snížit rychlost a po předjetí nebo zvýšení rychlosti kolony opět zrychlit na požadovanou rychlost. Inteligentní "zrak" elektronického systému získává informace z radaru umístěného v přídi Volva.

S tímto souvisí i poslední novinka-varující řidiče před překážkou v cestě. Pokud řidič na překážku nereaguje, je upozorněn varovným signálem, který ve většině testovaných případů zvýší pozornost osoby za volantem a nebezpečí je zažehnáno. Pokud řidič začne brzdit, ale intenzita sešlápnutí pedálu není dostatečná je aktivován klasický brzdový asistent EBA, ale mnohem dříve, než v jiných případech. Pokud řidič vůbec nezareaguje, v poslední fázi před překážou je samočinně aktivován brzdový systém, který buď úspěšně automobil zastaví nebo alespoň výrazně sníží rychlost při nárazu.

Přirozeně, z čistě technického hlediska, by nebyl problém elektroniku naprogramovat tak, aby vozidlo vždy bezpečně zastavilo, bez rizika srážky. Jenže je tu obtížně odhadnutelné chování řidičů a velké množství různých situací, které by způsobovalo problémy v každodenním používání vozidla nechtěným zastavením např. při dobrzďování v městských kolonách.

Do sériové výroby se postupně dostanou asi všechna řešení, otázkou zůstává kdy to bude. Systém BLIS se ve Volvech objeví již v novém modelovém roce 2005.

Ondřej Láník
Diskuze (12)