Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový automat Kia: K čemu další osmikvalt?

Tomáš Dusil
Diskuze (23)
Korejci představili zcela novou samočinnou převodovku s měničem momentu. Nabízí osm převodů a je určená pro vozy s pohonem předních kol.

Nová osmistupňová samočinná převodovka je už druhou skříní s tímto počtem převodů z korejské produkce. Na rozdíl od starší je však tato určena pro modely s příčnou zástavbou hnacího řetězce. Takto uspořádaný pohon klade značné nároky na hospodaření prostorem. Přeci jen, místo mezi podběhy karoserie je neměnné a pro konstruktéry převodovek hodně svazující. Na rozdíl od podélné zástavby, kde v zásadě stačí pouze použít kratší hnací kloubový hřídel (kardan).

Konstruktéři nové skříně nezačínali s čistým listem papíru. Místo toho chytře využili již existující šestistupňovou samočinnou převodovku. Cílem vývoje bylo přidat dva převody navíc a zároveň nezvýšit hmotnost. Ta se dokonce snížila, a to o 3,5 kg. Zasloužilo se o to 143 nových technických řešení, chráněných patentem.

Nová skříň tedy využívá tří planetových soukolí stávající šestistupňové převodovky. Pouze k nim konstruktéři přidali navíc jednu lamelovou spojku. Vývoj se zaměřil na mechatroniku, konkrétně na blok magnetických ventilů. Počet solenoidů se podařilo snížit sdružením původně vždy hlavního a ovládacího v jeden celek. Jde o takzvané přímé řízení solenoidovými ventily. Další technické změny lze nalézt na olejovém čerpadle, které je o něco menší. Nové převodovce tak stačí pro činnost méně oleje než starší šestistupňové.

Vývoj se zaměřil také na snížení emisí a spotřeby paliva. Osm převodů poskytuje v praxi mnohem širší převodový rozsah než šest. To znamená, že při jízdě ustálenou rychlostí může motor pracovat v optimálním režimu z hlediska otáček a z nich vyplývajícího točivého momentu v kombinaci se zatížením.

Dnešní samočinné převodovky s měničem ale vyžadují také jeho velmi účinné blokování (přemosťování). Právě tím se snižují mechanické ztráty, pramenící ze samotné podstaty hydrodynamického měniče momentu. K uzamykání měniče používá nová převodovka systém se čtyřmi lamelami namísto jedné.

Jiným řešením jak zvýšit mechanickou účinnost a tedy snížit tření celého ústrojí je použití takzvaných šikmých ložisek namísto kuželíkových valivých, která jsou jinak běžná.

Jak už víte z úvodu, novou převodovku bude Kia/Hyundai nabízet u automobilů s předním pohonem. Konkrétně se počítá s jejím spojením se zážehovými motory řady Lambda a Theta Turbo GDI a vznětovými z řady R. Co se týče spotřeby paliva, tak ta pouze použitím nové skříně údajně klesla o značných 7,3 procenta. Jestli dojde k úspoře i v reálném provozu, na to si ještě chvíli počkáme…

Tomáš Dusil
Diskuze (23)
7. 9. 2016 14:52
Re: ktore modely
Díky, máš pravdu, těžko porovnávat - vždy záleží na souhře s daným motorem.
Já mám zkušenost s dsg v kombinaci s benzínem 2.0, vadí mi jen delší čekání na přeřazení v momentě, kdy převodovka očekává řazení nahoru a já jí dám opačný pokyn. Typicky při rozjezdu ze semaforu, kdy dsg čeká že při zrychlování bude po trojce následovat čtyřka, ale já vidím na dalším semaforu červenou, takže dám pokyn k opětovnému řazení dvojky, protože chci brzdit motorem - to pak trvá...
Ale to asi vyřeší až Honda se svojí 3-spojkovou převodovkou :-)
7. 9. 2016 10:55
Re: Nerozumím tomu otazníku v názvu. Protože je to od Korejc
Mně tady ale nic divného nepřišlo, v textu je všechno zmíněno a vysvětleno. A čím víc možných kombinací pohonů a řazení, tím líp pro zákazníka, v Evropě z nějakého důvodu frčí dvojspojky, H/K ji prostě nabídne taky.
7. 9. 2016 10:15
Re: Nerozumím tomu otazníku v názvu. Protože je to od Korejc
No a preto, ze ze vacsina portfolia Kie su zadokolky s pozdlzne ulozenym motorom, tak tym vnimavim diskuterom ako napriklad ty prislo divne preco vyvijali automat pre priecnu zastavbu.
Mne je v tomto kontexte divne len to, preco vyvyjali dvojspojku.
7. 9. 2016 10:14
Re: ktore modely
dsg v kazdom aute a s inym motorom funguje inak, preto je tazke presne povedat s cim clovek porovnava, mam najazdene na 1.6 crdi 100kw 300 Nma z kratkeho porovnania je odladenie na 1.7 crdi 104 kw 340 Nm este lepsie
7. 9. 2016 10:02
Re: ktore modely
A funguje na úrovni DSG??? Tedy pokud s ním máš také zkušenost.