Nový automat Kia: K čemu další osmikvalt?
Nová osmistupňová samočinná převodovka je už druhou skříní s tímto počtem převodů z korejské produkce. Na rozdíl od starší je však tato určena pro modely s příčnou zástavbou hnacího řetězce. Takto uspořádaný pohon klade značné nároky na hospodaření prostorem. Přeci jen, místo mezi podběhy karoserie je neměnné a pro konstruktéry převodovek hodně svazující. Na rozdíl od podélné zástavby, kde v zásadě stačí pouze použít kratší hnací kloubový hřídel (kardan).
Konstruktéři nové skříně nezačínali s čistým listem papíru. Místo toho chytře využili již existující šestistupňovou samočinnou převodovku. Cílem vývoje bylo přidat dva převody navíc a zároveň nezvýšit hmotnost. Ta se dokonce snížila, a to o 3,5 kg. Zasloužilo se o to 143 nových technických řešení, chráněných patentem.
Nová skříň tedy využívá tří planetových soukolí stávající šestistupňové převodovky. Pouze k nim konstruktéři přidali navíc jednu lamelovou spojku. Vývoj se zaměřil na mechatroniku, konkrétně na blok magnetických ventilů. Počet solenoidů se podařilo snížit sdružením původně vždy hlavního a ovládacího v jeden celek. Jde o takzvané přímé řízení solenoidovými ventily. Další technické změny lze nalézt na olejovém čerpadle, které je o něco menší. Nové převodovce tak stačí pro činnost méně oleje než starší šestistupňové.
Vývoj se zaměřil také na snížení emisí a spotřeby paliva. Osm převodů poskytuje v praxi mnohem širší převodový rozsah než šest. To znamená, že při jízdě ustálenou rychlostí může motor pracovat v optimálním režimu z hlediska otáček a z nich vyplývajícího točivého momentu v kombinaci se zatížením.
Dnešní samočinné převodovky s měničem ale vyžadují také jeho velmi účinné blokování (přemosťování). Právě tím se snižují mechanické ztráty, pramenící ze samotné podstaty hydrodynamického měniče momentu. K uzamykání měniče používá nová převodovka systém se čtyřmi lamelami namísto jedné.
Jiným řešením jak zvýšit mechanickou účinnost a tedy snížit tření celého ústrojí je použití takzvaných šikmých ložisek namísto kuželíkových valivých, která jsou jinak běžná.
Jak už víte z úvodu, novou převodovku bude Kia/Hyundai nabízet u automobilů s předním pohonem. Konkrétně se počítá s jejím spojením se zážehovými motory řady Lambda a Theta Turbo GDI a vznětovými z řady R. Co se týče spotřeby paliva, tak ta pouze použitím nové skříně údajně klesla o značných 7,3 procenta. Jestli dojde k úspoře i v reálném provozu, na to si ještě chvíli počkáme…