Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Citroën Jumper

Michal Fokt
Diskuze (0)
Po sedmi letech přichází francouzská automobilka Citroën s novou generací modelu Jumper...

Po sedmi letech přichází francouzská automobilka Citroën s novou generací modelu Jumper. Nový Jumper přichází vybaven mnoha moderními prvky. Zaujmout chce i širokou nabídkou různých verzí karoserií, rozvorů náprav a motorů, kde je nabízena i verze benzín – plyn.

Jumper je rozdělen podle celkové hmotnosti do tří základních kategorií, které určují i obchodní označení (2,9 tuny, 3,3 tuny a 3,5 tuny). Možnost výběru poskytuje i široká nabídka provedení, kde si lze na čtyřech rozvorech vybrat celkem ze sedmi různých karoserií. Na výběr tak jsou prosklené i neprosklené furgony, mikrobusy pro dopravu osob a plošiny s kabinou. Další verze jsou připraveny pro montáž nástaveb, jako je podvozek s kabinou a dvojitou kabinou, samostatný podvozek a podvozek s podlahou a kabinou.

Vnější design Jumperu je výrazněji nový jen v přední části. Přepracována byla maska chladiče, nové jsou větší moderní světlomety s čirým sklem a dvojitou optikou a také nárazník byl pozměněn otvory pro přívod vzduchu. Praktickou vnější novinkou Jumperu jsou boční ochranné pásy a nové kliky dveří jejichž zaoblený tvar umožňuje lepší uchopení bez nebezpečí přiskřípnutí. Zadní dveře byly ve spodní části také opatřeny chrániči proti nárazům a vylepšen byl i zadní nárazník zahrnující širší schůdek s protiskluzovým povrchem. Nový je i průhledný design zadních světel do nichž jsou zakomponovány otvory, zajišťující vyrovnání tlaku vzduchu uvnitř vozu s okolním tlakem. Tento systém vyrovnaného tlaku usnadňuje zavírání dveří, což je při častém nakládání a vykládání důležité. Třetí brzdové světlo je pro zajištění optimální bezpečnosti umístěno nahoře.

Přístup do ložného prostoru, který představuje užitečný objem od 7,5 do 14 m3 byl zachován co nejsnadnější. Oceněno jistě bude i šest nových kotvicích ok upevněných na podlaze ložného prostoru.

Náročným požadavkům profesionálních řidičů se snaží vyhovět i interiér. Kabina nového Jumperu je navržena pro vysoký komfort řidiče i při dlouhých jízdách a byla zcela přepracována. Nový Jumper je sériově vybaven výškově seřiditelným volantem a všechny verze jsou vybaveny i posilovačem řízení. Sedadlo řidiče je opatřeno loketní opěrkou a lze u něj seřizovat výšku a opěradlo v bederní oblasti. Za příplatek je Jumper možné vybavit i sedadlem řidiče s proměnným tlumením známým z velkých nákladních vozidel. Palubní deska klade důraz především na ergonomii a komfort. Ovladače jsou snadno dosažitelné a řadicí páka je „co nejvíce při ruce“. Praktické je i sériové vybavení psací podložkou na palubní desce doplněné svěrkou na dokumenty. Zapomenuto nebylo ani na četné odkládací prostory. Velkým vylepšením prošla zvuková izolace kabiny a omezení vibrací na minimum. Tato snaha vedla ke zpevnění opěrných míst závěsů motoru, k modifikaci příček pod předními sedadly a pod podlahou, k použití zvukové izolace u příčné stěny v motorovém prostoru a k modifikaci vnitřní strany podběhů kol.

V nabídce příplatkové výbavy nového Jumperu jsou v této kategorii velmi neobvyklé prvky. Zřejmě nejzajímavějším je detektor předjíždění s optickým a zvukovým signálem. V případě, že je automobil právě předjížděn jiným vozidlem je tato informace zaregistrována kamerou, umístěnou ve vnějším zpětném zrcátku na straně řidiče. O této situaci je řidič v první fázi upozorněn blikající světelnou kontrolkou a jestliže se přesto rozhodne změnit jízdní pruh, je optická výstraha doplněna zvukovým signálem. Jistě zajímavým prvkem je i parkovací asistent, který může být doplněn vzadu umístěnou videokamerou a tento obraz přenášen do obrazovky navigace. Kamera je aktivována automaticky při zařazení zpětného chodu a umožňuje řidiči sledovat prostor za vozidlem a bezpečně couvat (toto vybavení je spojené s audiovizuálním paketem tzv. úrovně 4). Do středové konzoly může být na přání zabudován i tachograf pro dva řidiče. V další výbavě najdeme například i jednoduchou klimatizaci pouze pro kabinu nebo dvojitou pro kabinu a zadní prostor, doplněnou přepážkou kabiny se zvukovou i tepelnou izolací.

Nový Jumper se může pochlubit i zvýšenou bezpečností. Dostal totiž pevnější strukturu karoserie, která zvýšila i odolnost v krutu o 20%. Jumper je standardně vybaven i tříbodovými bezpečnostními pásy s pyrotechnickými předpínači a airbagem řidiče. Na přání je Jumper možné vybavit i airbagem spolujezdce o objemu 140 litrů a bočními airbagy. Vylepšen byl i brzdový systém, který byl zesílen použitím kotoučových brzd i vzadu, avšak jen u verzí s motory 2,0i, 2,2 HDi a 2,8 HDi. Jumper je standardně vybaven ABS, který může být doplněn i protiprokluzovým systémem (ASR). Nově jsou nyní všechny verze vybaveny i výkonnějším brzdovým posilovačem, který byl doposud vyhrazený motorům 2,8 HDi.

Konstrukce náprav je stejná jako u předchozí verze. Přední náprava je modifikovaného typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a vinutými pružinami s integrovanými hydraulickými tlumiči. Zkrutný stabilizátor je spojen táhly přímo s tělesy tlumičů z důvodu zlepšení účinnosti působení dvojice stabilizátor - tlumič.

Zadní náprava je tvořena příčkou, ke které jsou upevněna podélná jednolistová pera a integrované teleskopické hydraulické tlumiče.Vývojové změny provedené na podvozku jsou zejména u ložisek kol, která jsou nyní s utěsněnými pouzdry a zvětšen byl rozchod zadních kol z důvodu použití širších pneumatik.

Pro nový Jumper byly vyvinuty dva zcela nové motory. Vznětový motor 2,2 HDi s přímým vstřikováním paliva Common Rail dosahující výkonu 74 kW (100 k) a dvoupalivový motor 2,0i LPG, který kombinuje použití paliva benzin a LPG dosahující výkonu 80 kW (110 k), jež bude k dispozici v průběhu roku 2002.

Jumper však bude nabízen i s již známými motory 2,0 HDi s výkonem 64 kW (85 k), 2,8 HDi 94 kW (127 k), benzinový 2,0i 80 kW (110 k) a v dvoupalivové verzi benzin - plyn 2,0i CNG s výkonem 70 kW (95 k). Přepínání na benzin se u obou dvoupalivových motorů provádí automaticky, když je vyčerpána zásoba plynu. Motor 2,8 HDi může být spojen se čtyřstupňovou autoadaptabilní sekvenční automatickou převodovkou se čtyřmi provozními charakteristikami (sníh, ekonomický, běžný, sportovní) a možností sekvenčního řazení převodových stupňů.

Michal Fokt
Diskuze (0)