Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Grand Cherokee SRT: Nejrychlejší Jeep všech dob

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Jeep už dávno není synonymem dříče do terénu, tato výsada zůstává Wrangleru. Nejnovější Grand Cherokee je spíše SUV a ve verzi SRT navíc pořádně rychlé.

Na ostré verzi se, jak už zkratka napovídá, vyřádilo ve spolupráci s Chryslerem jeho vlastní oddělení Street And Racing Technology. Nezapomínejme, že logo SRT nosí i nový Viper, takže se rozhodně nejedná o nějakou bandu garážistů z periferie, ale o špičkové profesionály. V USA se již prodává od loňska jako SRT8, v některých zemích Evropy osmička z názvu nakonec vypadla, ale například u nás zůstala.

Hemi

Pod přední kapotou nastodonta trůní podélně umístěný kapalinou chlazený Hemi V8 s válci pod úhlem 90 stupňů, který jich umí polovinu vypnout. Blok motoru s vrtáním 103,9 a zdvihem 94,5 mm je litinový, hlavy hliníkové. Z přesného objemu 6417 cm3 dává agregát při kompresním poměru 10,9:1 výkon 344 kW (468 k)/6250 min-1 a točivý moment 624 Nm/4100 min-1, v 6800 otáčkách zasáhne omezovač. Mimochodem, americká klasika ve skutečnosti vzniká v mexickém Saltillu!

Obrovskému přívalu newtonmetrů stačí pětistupňová samočinná převodovka s řazením pádly pod volantem či voličem klasicky na podlaze, která jej přenáší na všechna kola. Pohon obou náprav Quadra-Trac se pochopitelně spoléhá na elektroniku místo ozubených kol, a to včetně uzávěrky diferenciálu ELSD. Je schopen přenášet sílu v rovnocenném poměru, ale při sportovní jízdě na silnici či okruhu (!) jde až 65 % dozadu.

Hřebenové řízení údajně zajišťuje velmi dobrou ovladatelnost. Podvozek disponuje rozvorem 2914 mm. Zavěšení má adaptivní tlumiče Bilstein s pěti možnostmi nastavení. Vinuté pružiny a stabilizátory najdeme taktéž na obou nápravách, ta přední má ramena ve tvaru písmene A, zadní je víceprvková, spodní rameno je z hliníku. Kromě dnes běžných ABS a ESP nechybějí stabilizace přívěsu nebo kontrola trakce. Moderní asistenty zastupují dále například adaptivní tempomat, varování před čelním nárazem, hlídač mrtvého úhlu či pomocník při parkování i se zadní kamerou. Elektronika přibrzdí také při rozjíždění do kopce. Samozřejmostí jsou airbagy (čelní, boční a hlavové pro přední a zadní řadu) a aktivní opěrky hlavy. Bezpečnost dětí zaručují úchyty sedaček Isofix.

Dálniční expres

Velký Čerokéz coby SRT jezdí na dvacetipalcových pětipaprskových litých kolech s pneumatikami Pirelli P-Zero P295/45 ZR20, která jsou od sebe vzdálená 1669, respektive 1661 mm. Pokud se chcete vydat přece jen do terénu, nezapomeňte na limitující světlost 203 mm i menší nájezdové úhly, zase se ale může hodit kontrola tlaku v obutí. Na dálnici ale určitě využijete brzdy Brembo, které zajišťují deceleraci ze 100 km/h za ideálních podmínek během 35 m. Přední mají rozměry kotoučů 380 x 34 mm a šestipístkové třmeny, vzadu najdeme menší (350 mm) a tenčí (28 mm) se čtveřicí pístků.

Auto sprintuje z 0 na 100 km/h během rovných 5 s a jede až 257 km/h. Stává se tak nejvýkonnějším a nejrychlejším Jeepem všech dob. Ne, opravdu to není terénní vůz, ale spíše ostrý dálniční expres. Byť rozměry 4846 x 1943 x 1749 mm z kategorie velkých SUV nijak extrémně nevybočuje, stejně jako součinitelem odporu vzduchu 0,39. Kombinovaná spotřeba činí 14,1 l/100 km, v reálu bude určitě o něco vyšší. Ve městě i dle norem přesahuje dvacetilitrovou hranici. Do palivové nádrže se přitom vejde 93 l benzinu. Na vlastnosti supersportu můžete zapomenout, drobeček totiž váží 2360 kg.

V zajetí elektromotorů

Samonosná karoserie se od slabších sourozenců liší barevnou maskou chladiče (černou, stříbrnou, šedou nebo červenou) s chromovaným orámováním, spoilery a koncovkami výfuku také v chromu, ale černém. Na cestu posádce svítí bixenony, případně mlhovky a dovnitř se řidič dostane bez klíčku. Zavazadlový prostor pětimístného SUV, jehož víko je ovládané elektricky, pojme 782 l, při sklopené asymetrické zadní lavici až 1544 l. V černém interiéru najdeme kůži na čalounění včetně všestranně seřiditelných sedadel a loketní opěrky, přístrojové desce i volantu. Je kombinovaná s karbonovými doplňky a hliníkovými pedály. Volant ani sedačky nepostrádají vyhřívání, ty přední lze také naopak ochlazovat. Ovládají je elektromotorky, stejně jako například zrcátka.

Základní výbava obsahuje například dvouzónovou klimatizaci, dvojitou panoramatickou střechu, palubní informační systém Uconnect s navigací, hlasovým ovládáním, Bluetooth, 30 GB diskem a dotykovou obrazovkou. Špičku tvoří audio Harman Kardon s 19 (!) reproduktory, subwooferem a výkonem 825 W.

Prodeje v Evropě již začaly koncem března. Grand Cherokee SRT se vyrábí v Jefferson Avenue North Assembly Plant v Detroitu a informace o něm naleznete také na webu českého zastoupení. Cenu ovšem nikoliv. Například na Slovensku za něj dovozce účtuje 76.100 eur, tedy asi 1.945.300 Kč.

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
13. 6. 2012 20:53
Re: Grandčíru se daří
Hmmm, korejci by se měli začít bát...
13. 6. 2012 18:40
Re: :)
Pri ustalenej 90ke na okreskach sa dá v pohode aj za 11 - 12.
Avatar - Barrichello
13. 6. 2012 16:33
Grandčíru se daří
za květen zde prodáno 26 ks skrze ofiko dovoz, z toho 4 benzíny.

Krom toho zde prodali ještě 4 Patrioty, 4 Compassy (1x benzín) a 8 Wranglerů.

Šedý dovoz prodal 3x dodge; 2x jeep a 1x chrysler z ostatních amerik bodovalo ještě camaro 2x ; lincoln 1x
Avatar - Barrichello
13. 6. 2012 16:04
Re: :)
Tak nějak.....navíc pod 18 se jde dostat na okreskách a dálnicích, pokud s tím nezávodíš
Avatar - Slavek-TDM
13. 6. 2012 15:41
Re: :)
Kdyz chces mit opici, musis mit i na banany >:D