Nový Smart ForTwo oficiálně!
Komfortnější, obratnější, bezpečnější a ekologičtější - to je ve stručnosti nový dvoumístný Smart. Na první pohled vypadá jako pouhý facelift - natolik je svému předchůdci podobný. Ovšem dobrý styl netřeba měnit - to už dokázalo i nové MINI. Až ve specifikaci objevujeme nárůst délky o plných 195 mm, z čehož si největší podíl bere prodloužená příď ve prospěch pasivní bezpečnosti. Základní koncept se nezměnil - dvoumístný automobil s bezpečnostním rámem Tridion - avšak zbývá více místa pro posádku i zavazadla; do kufru se nyní vejde 220 místo 150 l, při zaplnění po střechu pak 340 l, tedy o 80 více.
Zatímco exteriér se měnil jen velmi obezřetně, uvnitř čeká velká novinka. Odpadla totiž tolik oblíbená a atraktivní palubní deska ve tvaru písmene S, kterou nahradila - ve jménu amerických bezpečnostních předpisů - poněkud monotónní rovná plocha. Zůstaly externí moduly výdechů ventilace, přídavných přístrojů a nově také vyjímatelné navigace. Výbava je rozdělena do tří specifikací, přičemž již základní pure obsahuje dvojici airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů s omezovači tahu, ESP, ABS s brzdovým asistentem, projektorové světlomety, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, sklopná opěradla, vnější teploměr, stěrače s proměnným intervalem podle aktuální rychlosti a trojblik.. Širší než dříve je i paleta příplatků; za všechny aspoň boční airbagy, litá kola (standard pro passion) klimatizace, elektrický posilovač řízení, vyhřívané sedačky, kožené čalounění, ISOFIX a kvalitní audiosestava s měničem na 6 CD a mp3. Základní verze pure má plastovou střechu, vyšší pulse a passion pak průhlednou polykarbonátovou. Pro nejvyšší výbavu jsou standardem i litá kola a klimatizace. Vše je samozřejmě možné velmi široce individualizovat. Koncem roku 2007 se entuziasté mohou těšit i na ostrou verzi BRABUS. Kabriolet má standardně elektricky stahovatelnou plátěnou střechu, kterou lze obsluhovat při jakékoliv rychlosti. Podobně jako u Smart Roadster, lze odejmout rám dveří a uschovat do úchytů v zavazadelníku.
Zajímavým změnám se nevyhnula ani použitá technika. Zůstal pohon před zadní nápravou umístěným, skloněným řadovým tříválcem, avšak zdvihový objem zážehových verzí vzrostl z 0,66 na rovný litr. Dvě základní výkonové verze (45 a 52 kW) si nyní vystačí s atmosférickým plněním, nejsilnější - 62 kW - je přeplňována výfukovým turbodmychadlem. Benzínové Smarty spotřebují méně než 5 l na 100 km. Vznětový třívalec 0,8 l zůstává, má však vyšší výkon 33 kW a spotřebu méně než 3,5 l/100 km. Významnou změnou prošla i převodovka - neobvyklou dvakrát třístupňovou elektromechanickou převodovku nahradila konvenční pětistupňová robotizovaná Getrag. Koncem roku se Smart dočká praktického nasazení startér-generátoru, který sníží spotřebu o dalších 13 % díky snížení mechanických odporů a samočinnému vypínání motoru na křižovatkách.
Přes citelná technická vylepšení zůstávají základní ceny stejné, Smart ForTwo cabrio zůstává s náskokem nejlevnějším kabrioletem současné světové produkce. Na trh přijde současně uzavřená verze i kabriolet. Oficiální premiéra proběhne již zanedlouho a odehraje se mimo obvyklý okruh velkých autosalonů. Více zatím výrobce neprozradil.