Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obří stroje: Stavební rekordmani

AutoProfi
Diskuze (12)
Technika na kolech slouží zejména k tomu, aby nám pomáhala. Někdy vzbuzuje i úžas, zvláště když jde o raritní kusy.

Nezřídka se stává, že to největší a nejcennější se skrývá a na odiv se hrnou průměrné skutečnosti. Podívejme se na atraktivní stroje z oblasti stavební a přepravní techniky, které „jen tak“ rozhodně nespatříte.

HENDRICKSON 360

Americké stroje přezdívané Hulk vznikly na začátku 70. let, aby pomáhaly především těžařům na Aljašce. S dvanáctiválcem Cummins o tehdy až neuvěřitelném výkonu 515 kW se dokázaly rozjet na 56 km/h. Zapřažené do až 1000tunového nákladu se však ploužily tempem 4 km/h, přičemž spotřeba se pohybovala kolem 75 litrů za hodinu. Na běžné komunikace nebyly stroje na 35palcových pneumatikách dělané: na délku měřily ještě

snesitelných 12 metrů, široké ale byly 4,5 m.

LE TOURNEAU L-2350

Největší kolový nakladač světa se lžící o objemu 44 m3/80 tun vzniká v americkém Texasu. Pořizovací cena je přibližně stejná jako u dempru Caterpillaru. Však by také tvořily prima dvojici: šest vrchovatých lžic L-2350 by dempr 797F zcela naplnilo. Nakladač o hmotnosti 262 tun používá v každém kole elektromotor, energii pro ně dodává dieselelektrický agregát o výkonu 1715 kW, jehož šestnáct válců má celkový objem 66 litrů!

TEREX RH-400

Bagří král světa váží 1000 tun a do lžíce se mu vejde 43 m3, nebo také 93 tun. Vzhledem k tomu, že stojí okolo 220 000 000 korun, nepřekvapí, že dosud v německém Dortmundu vzniklo jen pár kusů. Přes deset metrů vysoký stroj pohánějí dva motory Cummins o celkovém výkonu přes 3200 kW.

KOMATSU D575A SUPER DOZER

Gigantický buldozer vzniká v japonské Ósace. Kdybyste jej chtěli, musíte vysázet okolo padesáti milionů korun. Stroj o hmotnosti téměř 153 tun pohání motor o výkonu 860 kilowattů a před sebou dokáže hrnout až 69 m3 zeminy. Zajímavostí je maximální rychlost, té totiž komatsu dosahuje na zpátečku – a vytáhne to na 13,5 km/h.

CATERPILLAR 797F

Raritní Terex 33-19 „Titan“ vyrobený v jediném exempláři roku 1974 měl nosnost 350 tun a dlouho svému segmentu vévodil. V současnosti ale žezlo drží Caterpillar 797F, který si dokáže poradit dokonce se 400 tunami! Pomáhá mu k tomu 106litrový dvacetiválec o nejvyšším výkonu 2940 kilowattů. Má tedy tolik energie, kolik vyrobí menší vodní elektrárna. Prázdné vozidlo vážící podle provedení i přes 280 tun se dokáže rozjet na 67 km/h. Na korbu lze navršit až 267 m3 materiálu, což odpovídá objemu zhruba tří klasických stavebních návěsů. Objem nádrží paliva činí 3780 litrů, šest pneumatik rozměru 59/80 R 63 váží dohromady 31 800 kg. Cena je také pořádná – přes 115 milionů korun.

BIG BUDD 16-V 747

Největší traktor světa vznikl v americké Montaně již v roce 1977. Objednali si ho pěstitelé bavlny bratři Rossiové, mající stovky hektarů polí. Stroj tehdy vyšel na 300 000 dolarů. Když za něj později další firma zapřáhla 24 metrů široký kultivátor, dokázal ošetřit hektar pole za 2,5 minuty! K pohonu sloužil 24litrový šestnáctiválec o výkonu 662 kW a točivém momentu 3200 N.m. Natankovaný necelými 3800 litry nafty vážil 8,2 metru dlouhý

a 4,3 metru vysoký „buddie“ přes 45 tun.

LIEBHERR LTM 11200-9.1

Nejsilnější teleskopický jeřáb na světě na devítinápravovém podvozku se zároveň chlubí nejdelším výložníkem. Sestává z osmi částí a složený měří 18,3 metru. Když se ale naplno roztáhne, naměříte mezi jeho konci metrů celou stovku! Stroj na podvozku s osmi řiditelnými nápravami má největší nosnost 1200 tun, tehdy se ale rameno může vyklonit o pouhých 2,5 m. Naviják pohání 240kilowattový turbodieselový šestiválec, celý 96tunový jeřáb pak osmiválec o 500 kilowattech. Nejvyšší rychlost činí 75 km/h. Pro obě jednotky si liebherr veze 900 litrů nafty.

AutoProfi
Diskuze (12)
1. 7. 2013 15:38
Re: Ovšem i v této třídě
>:D >:D >:D nedělejte si z Adama srandu, vždyť mu teď začaly prázdniny a tak asi nemá tolik prostoru cpát své odkazy pod každý článek na A.cz.. :-)
1. 7. 2013 15:17
Re: Ovšem i v této třídě
>:D jistě, Adame. >:D
1. 7. 2013 13:53
Re: Ovšem i v této třídě
>:D
Avatar - Barrichello
1. 7. 2013 13:39
Re: Ovšem i v této třídě
LOL
Avatar - Johny.Rico
30. 6. 2013 21:34
Re: Ovšem i v této třídě
>:D :yes: