Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odhlášení neexistujícího vozidla: V zajetí paragrafů

Petr Barták Petr Barták 27. 11. 2012 • 17:11
44
Vrak auta, vozíku či kostra motorky už jsou nenávratně v prachu. Zbyly jen značky a techničák. Jak vymazat „mrtvolu“ z registru?

Pokud posíláte k věčnému spánku dosluhující vozidlo, určitě si nechte vystavit doklad o jeho ekologické likvidaci. Jestliže jste tak neučinili, připravte se na potíže při odhlášení vozu. A to nemalé, prakticky neřešitelné.

Myslíte si, že pro odhlášení vraku z registru stačí jen dojít na příslušný dopravní úřad obce s rozšířenou působností s techničákem, osvědčením o registraci a espézetkami pod ramenem, vyplnit žádost o vyřazení a postavit se k okénku? Vůbec ne! Úřad bude chtít také potvrzení o ekologické likvidaci. Jak tedy postupovat, pokud majitel nemá k dispozici ani potvrzení, ani vrak? „Je třeba, aby požádal příslušný registr vozidel o zahájení správního řízení ve věci trvalého vyřazení vozidla z registru a následně v rámci vedeného správního řízení prokázal způsob jeho zániku,“ popisuje Josef Mihalík, ředitel odboru Dopravně-správních činností na Magistrátu hlavního města Prahy s tím, že správní orgán následně vydá rozhodnutí.

Jenže tady vzniká problém. Dotazem i na jiných dopravních úřadech v zemi jsme zjistili, že se takové auto nedá vůbec odhlásit – zákon doklad o ekologické likvidaci vyžaduje a jiná cesta není možná. Institut čestného prohlášení, kde by majitel uvedl, že vůz skončil ve sběrných surovinách nebo byl rozprodán na díly, nemá podle oslovených úředníků v praxi žádnou váhu. Zprávy o tom, že by si někdo takové osvědčení koupil, nejsou k dispozici – také proto, že všechny ekologické likvidace jsou podle vyjádření oslovených úředníků dopravních úřadů evidovány a několikrát prověřovány, a to i ministerstvem dopravy. Muži a ženy za přepážkami z Moravy, Slezska i Čech jsou neoblomní, bez osvědčení o ekologické likvidaci nebude nic. „Zákon nám jinou možnost ani nedává, na tyhle případy nemyslí,“ jednohlasně říkají oslovení pracovníci dopravních úřadů.

Co v takové situaci dělat? Když je jeden zákon naprosto striktní, nezbude nic jiného než se spolehnout na poněkud vágní formulace zákona jiného, jenž umožňuje více výkladů. Nešťastníkům tak může pomoci pouze institut dočasného vyřazení vozidla z provozu, takzvané depozitum. Zákon v jeho případě říká, že lze vozidlo na jeden rok „dočasně“ vyřadit s tím, že po skočení této lhůty je možné vyřazení ještě o půl roku prodloužit. A tady je zakopán pes a eventuální řešení problému.

Jedna část úředníků totiž říká, že dále to už natahovat nejde, ale zároveň nikdo neví nebo nechce říci, jak se má postupovat dál. Zbylí – a těch je většina – zase tvrdí, že po osmnácti měsících uložení v depozitu může nastat další půlrok a po něm další a další. Každopádně takto dočasně vyřazených vozidel přibývá. Zda tuto právní past dokáže vyřešit aktuálně připravovaná novela zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, neumí nikdo říct. Vše mají v ruce poslanci a jejich pozměňovací návrhy.

Jak na staré případy

Povinnost ekologické likvidace autovraku platí od 1. května 2004. Pokud vozidlo zmizelo ze světa před tímto datem, majitel může zajít na úřad a do protokolu uvést, jak zaniklo. Pracovníci úřadu si ověří, zda nebylo po 1. květnu 2004 na auto sjednáno povinné ručení nebo nebyla uskutečněna technická kontrola. Pokud bude vše v pořádku, měl by úřad vydat rozhodnutí o vyřazení i bez dokladu o ekologické likvidaci.

Témata
28. 11. 2012 21:15
Re: právní nesmysl
Úplně stejné je to s pořízením kopie dat, na jejichž užívání máš licenci, aby ses pojistil proti poškození nosiče, jejich ztrátě atp. Nemluvě o tom, že nosič bývá poškozen, dá se říci až znehodnocen, z výroby, ve jménu ochrany před kopírováním, čímž tě poškozují - omezují tak životnost nosiče. V tomhle směru zneužívají toho, že většina zákonodárců a soudců nemá ani ponětí, o co se vlastně jedná. Nemluvě o tom, že je to velmi výnosná činnost.

Pokud jde o licence, je to pro mne stejné, jako s čímkoli jiným. Když kupuji počítače, také mi výrobce zakazuje prodat ho do explicitně vyjmenovaných zemí (výrobce je z USA a nesmím prodávat jejich produkty tomu, kdo s USA nekamarádí). Mohlo by se klidně stát, že mi ho zakáže prodat úplně. Nic mne nenutí ho v takovém případě kupovat. Tady už se dostáváme do mnohem ožehavější otázky ochrany trhu, kartelových dohod atp. Bohužel si myslím, že většině jsou takováhle práva ukradená a budou s klidem konzumovat dál, takže nikdy nikoho nedonutí změnit přístup.
28. 11. 2012 21:12
Re: právní nesmysl
Tak je to ostatně snad se všemi "eko" zákony, poplatky, daněmi atp.
28. 11. 2012 12:54
Re: Rozebrat?
No jo, ale jak udělat polopřevod, když ani jedno z výše tří zmíněných aut v době "řešení" nemělo STK. Bez STK si člověk na úřadě ani neškrtne. ;-\
Avatar - BruceWayne
28. 11. 2012 12:50
Re: Rozebrat?
Raději polopřevod a udělat si smlouvu o prodeji. Jinak každého čeká problém jak píše Stejsn. Mě exekutor poslal po 7 letech, co jsem ukončil smlouvu s Koop. složenku za 7200.-Kč a to jsem měl nedoplatek na pojistce 320.-Kč. Soud mu to přiklep. Musel jsem se odvolat do 15 dnů. Nelenil jsem a letěl za právníkem. Ten mi napsal odpor a soud rozhodl, že po TŘECH letech je dlužná částka promlčená. Ten samý soud!! Bordel a nenávidím tenhle stát. :no:
Avatar - Stejsn
28. 11. 2012 10:43
Re: právní nesmysl
A pokud už takový díl dávno není k dispozici, je majitel antisociál, antiekolog a tak dále a ať radši chodí pěšky, než by ostatním (včetně státu) škodil svojí starou plečkou. BTW třeba u software a her už se výrobci tvrdě brání prodeji z druhé ruky. Zatím to není stát, nejsou to blešáky a burzy, ale je to první vlaštovka.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku