Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz třídy A (W168)
Interiér zmodernizované verze, u které už z fotografie cítíme použití kvalitnějších materiálů. Nový byl také volant.
Dlouhá verze L přišla po modernizaci v roce 2001, zde na obrázku jde o vůz vlevo. Je delší o 170 mm, ze kterých profi tují pouze zadní pasažéři.
V plánu byl původně i elektromobil, jelikož sendvičová konstrukce podvozku umožňovala zástavbu jak elektromotoru, tak objemné baterie v podlaze. Baterie typu ZEBRA s kapacitou 104 Ah při 289 V a složením NaNiCl stačila na dojezd zhruba 200 km, z výroby ale nakonec sešlo.
34
Fotogalerie

Ojetý Mercedes-Benz třídy A (W168): Inovace bez ovací

Když Mercedes-Benz stavěl první malý vůz, tedy třídu A, muselo to být něco extra. A byla to pravda, na 3,6 metru délky postavili praktický a výrazný, leč složitý a vrtošivý vůz.

Nejmenší sériový Mercedes-Benz to neměl lehké už od svého uvedení na trh v říjnu roku 1997. Prvotní pozdvižení způsobil už jen svým vajíčkovitým tvarem a není se čemu divit, že s délkou téměř o metr menší než u tehdejší třídy C sklidil i počáteční posměch. Lidé se jednoduše rádi smějí něčemu, co není běžné, a drobná novinka jim k tomu dala mnoho důvodů.

Odvaha, nebo chyba?

Neobvyklé proporce 1719 mm vysokého a 3606 mm dlouhého auta ale měly své opodstatnění. Ve Stuttgartu si totiž řekli, že jejich nejmenší vůz přece nemůže trpět nedostatkem prostoru, a pokud nemůže kompromisy udělat kabina, musí jí ustoupit vše ostatní. A když se tedy odvážní technici vydali za řešením problému, po cestě si řekli, že vyřeší ještě pár dalších bolístek běžných malých aut.

Mercedes-Benz třídy A generace W168 tak uvedl zbrusu novou koncepci v uspořádání vnitřností malých vozů, tedy onu slavnou „sendvičovou konstrukci“ podvozku, která se ukázala být největší výhodou a slabinou populárního malého auta. Na rozdíl od standardní koncepce, kde je motor umístěn vpředu před kabinou a kolmo vzhůru, je agregát áčka „položený“ v úhlu 59° přibližně v oblasti nohou předních pasažérů. Agregát je roztažený do délky tak, aby byl základní servis (svíčky, ventily) jakž takž dostupný po sundání krytu vzduchového filtru i zpod kapoty, ostatní komponenty jako alternátor, startér, vodní či olejová pumpa se však nachází pod kabinou v prostoru dvojité podlahy, odtud tedy označení konstrukce „sendvičová“.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!