Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Peugeot Rifter & sourozenci: Povedení, ale příště už jen do zásuvky

Marek Oborník Marek Oborník 31. 3. 2023 • 04:08
39
Zobrazit náhledy (39)
Původně byla v plánu i čtyřkolka, vestavěná specializovanou firmou Dangel. Nakonec vzniklo jen pár reklamních kusů, navíc převážně s užitkovými karoseriemi (zde jako Opel Combo Van). Hledat je v bazarech je utopie. Nádržka na AdBlue u dieselu 1.5 BlueHDi má sice pěkný objem 17 l, ale je navržena jako neopravitelný celek. Takže když odejde dávkovací čerpadlo nebo elektronika, musíte vytáhnout 22 000 Kč. Peugeot v závislosti na stáří a kilometrech poskytuje kulanci buď úplnou, nebo částečnou, samozřejmě pokud nemáte děravou servisní historii. Benzinový tříválec 1.2 PureTech nešťastně kombinuje přímé vstřikování a olejem smáčený rozvodový řemen, který právě nesnáší kontaminaci oleje benzinem. Řemen jejich zásluhou měkne, jemnější gumová drobenka je pak olejovým čerpadlem roznesena po celém motoru. Takto zanesené řídicí solenoidy systému VVT hlásí, že už proběhla kompletní kontaminace. Nikdy si nekupujte tento motor na časté kratičké trasy. Pošťáci sjedou brzdové destičky už po 20 000 km, běžný uživatel průměrně po 60 000 km. Brzdové kotouče vydrží i hodně nad 100 000 km. Elektrickou ruční brzdu odjišťujte tlačítkem, ne rozjezdem – šetří to brzdové obložení. Varianty s osmistupňovým automatem používají otočný volič režimů, stejně jako elektrická verze. Ke „spalovákům“ šel objednat volič trakčních režimů Advanced Grip Control. Ten podpořil terénní dovednosti předokolky, která umí být díky slušné světlé výšce zdatná. Citroën Berlingo Citroën Berlingo Citroën Berlingo Opel Combo Life Opel Combo Life Toyota Proace City Verso Toyota Proace City Verso Toyota Proace City Verso Fiat Doblo Prodloužená verze není tak „sexy“, má o půl metru větší průměr otáčení a nešlo do ní objednat prosklenou střechu, ale místa pro zadní cestující pochopitelně nabízí víc. U klasicky výklopného víka kufru šlo připlatit samostatně otevíratelné okno (to i u kratší verze). Rifter Active s volitelnými dvoukřídlovými pátými dveřmi Ojetina v základní výbavě Active měla i pár příplatkových prvků. Většinu vidíte už zvenčí: křídlové páté dveře, parkovací senzory, mlhovky a litá kola v základním rozměru 16“. Peugeot Rifter Základní výbava měla jen plastový volant, klasickou ruční brzdu a „malé“ rádio bez dotykového displeje, samozřejmě už s bluetooth a vstupem USB Na rozdíl od předchozí šestnáctistovky už u motoru 1.5 BlueHDi nelze diagnostikou přesně změřit zbývající množství AdBlue v nádržce. Systém „vidí“ jen minimální hladinu. Hlavní světlomety jsou výhradně halogenové, podle typu a trhu buď parabolové, nebo s projektorem. Obecně svítí lépe než u berlinga, ale hůře než u Opelu Combo. Přísvitem do zatáček disponují právě jen kusy s mlhovkami. K žárovkám hlavních světlometů je geniální přístup, rukám nic nepřekáží a krycí víčko je dostatečně velké V posuvných zadních dveřích si šlo připlatit za elektricky stahovatelná okna, což je v kategorii osobních dodávek vzácnost. V současném Volkswagenu Caddy můžete mít nanejvýš výklopná. Obrázek o tom, v jakém prostředí vůz jezdil, jsme si udělali už při otevření kapoty. Všude jen kvanta špíny a prachu. Baterie už byla vyměněna, odlučovač oleje ve ventilovém víku tu byl ještě v pořádku. Střední část výfuku vypadá už na pohled ošklivě, ale ještě pár let vydrží. Částicový filtr (FAP) už konvenčního, „suchého typu“ je u těchto vozů netypicky drahý, vychází přes 40 000 Kč. Na předchůdce (který měl odlišný FAP s Eolys) šel sehnat za třetinu. Křídlové zadní dveře šly připlatit právě jen k základní výbavě. Po odjištění čepu je lze odklopit až za roh, takže při nakládání objemných předmětů nepřekážejí. Prach v horní odkládací schránce dává představu o výkupním stavu. Mimochodem pokud hledáte airbag spolujezdce, je ukryt netypicky pod čelní částí stropnice. Nevíme, po čem vůz dosud jezdil, ale nejspíš bagroval břehy Dunaje. Celý podvozek byl obalen letitou krustou ztvrdlého bláta. Volitelný robustní plechový podmotorový kryt jde objednat i dodatečně, ale stojí mastných 4900 Kč. Nevíme, po čem vůz dosud jezdil, ale nejspíš bagroval břehy Dunaje. Celý podvozek byl obalen letitou krustou ztvrdlého bláta. Volitelný robustní plechový podmotorový kryt jde objednat i dodatečně, ale stojí mastných 4900 Kč. Nevíme, po čem vůz dosud jezdil, ale nejspíš bagroval břehy Dunaje. Celý podvozek byl obalen letitou krustou ztvrdlého bláta. Volitelný robustní plechový podmotorový kryt jde objednat i dodatečně, ale stojí mastných 4900 Kč. Peugeot Rifter Peugeot Rifter Peugeot Rifter Peugeot Rifter

Osobní varianty kompaktních dodávek jsou nejpraktičtější auta pod sluncem. Z mladších strojů z poslední pětiletky je hodně oblíbený Peugeot Rifter. Nově ho objednáte už jen jako elektromobil, což neuvěřitelně vytáhlo zájem o konvenčně motorizované ojetiny. A s tím bohužel i ceny.

Peugeot Rifter (od 2018), Citroën Berlingo III (od 2018), Opel Combo Life generace E (od 2018), Toyota Proace City (od 2020) a aktuálně i nový Fiat Doblo III – to je pětice modelů, které jsou v zásadě jedním a tímtéž autem s designovými a výbavovými odlišnostmi. Jejich společná technika pochází od francouzského koncernu PSA (dnes součást konglomerátu Stellantis) a montují se v závodech ve Španělsku (Vigo) či Portugalsku (Mangualde). Všechny jmenované modely nabízejí posuvné zadní boční dveře, pěti- či sedmimístné provedení a zároveň dvě délky karoserie – základní kratší s rozvorem 2,75 a délkou 4,4 m (i ta může být sedmimístná) a volitelnou delší s rozvorem 2,97 a celkovou délkou 4,75 m. Pro přehlednost bude řeč primárně o Peugeotu Rifter, u nějž máte rovnou i vždy jistotu, že se bavíme o konvenční osobní verzi. Užitkové furgony a takzvaná polokombi v „nákladní“ kategorii N1 totiž používají ještě původní jméno Peugeot Partner.

Lehký život málokdy

Než vyrazíte do bazaru pro tohoto všeuměla, je potřeba si uvědomit jednu věc. Auta tohoto druhu se nepořizují na to, aby postávala naleštěná v garáži a za slunných nedělí vozila vzduch. Levnější varianty s nižší výbavou a slabšími motorizacemi běžně figurovaly v roli firemních mezků a za jejich volantem se nezřídka střídalo všechno, co mělo ruce a nohy. Pokud chcete toto riziko eliminovat hned v zárodku, vybírejte mezi kusy v atraktivnějších specifikacích. Se silnějšími motory a co nejbohatší výbavou, kterou typický firemní zákazník považoval za zbytečnou. Tedy ideálně s dvouzónovou klimatizací, příplatkovou navigací, prosklenou střechou, automatickou převodovkou atd. Ano, takto naložených rifterů je v bazaru minimum a při dnešní drahotě je nejspíš nepořídíte pod 600.000 Kč. Ale bývá u nich skoro jistota, že sloužily jen rodině nebo sportovně založenému páru, který vzadu vozil svá drahá horská kola.

Video se připravuje ...

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Doporučujeme

Témata