Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Astra (1991-1998) - věčně druhá

Ondřej Láník
Nadvládu Golfu chtěl Opel konečně po dlouhých letech ukončit novým modelem, který měl na začátku 90. let nahradit model Kadett. V Rűsselsheimu na to šli systematicky a krátce po představení nového Golfu III, přišel na trh Opel s novým jménem a novým...

Jméno Astra bylo nové u Opelu, sesterský Vauxhall, který prodává přejmenované Opely na britských ostrovech, však tento název používal již u předchozích Kadettů. Astra A je někdy označována písmenem F, což je pokračování abecední řady interního značení Opelů nižší střední třídy (poslední Kadett nesl interní kód E).

První Opel Astra vyjel do souboje s třetím Golfem vyzbrojen novým stylem karosérie, která byla o 3 cm delší, ale nepatrně nižší a užší než Golf. Rozhodující veličinou tak nakonec je rozvor, který byl u Astry 2517 mm, tedy o 4 cm větší než měl Golf III. Uvnitř je o nějaký ten centimetr více místa, za druhou řadou sedadel je v 5dveřovém hatchbacku 360litrový zavazadlový prostor (+30 l ve srovnání s Golfem), který lze samozřejmě dále rozšířit. Více „rozkročený Golf má rozchod kol průměrně o 3 cm širší. Na trhu nových vozů byla Astra rovnocenným rivalem Golfu, ale teď, kupujete-li Astru jako ojetinu, je podstatně levnější než Golf. V mnoha případech tak Astra konkuruje spíše Felíciím. V tomto souboji vítězí německý automobil na poli pohodlí, velikosti vnitřního prostoru a většinou také jízdními výkony. To vše může převážit (při srovnatelné ceně) nižší náklady na opravy u Felicie. Ani jeden z vozů nepatří mezi bezporuchové, podle statistik je Astra lepším průměrem, Felicia obsazuje pravidelně místa v poslední čtvrtině startovního pole.

Vzhled Astry, uvedené v roce 1991, příliš nespoléhal na rysy Kadettu a tak vznikla pohledná a moderní modelová řada, sestavená z 3 a 5dveřového hatchbacku, 4dveřového tříprostorového sedanu, kombi a jako třešnička na dortu figurovala varianta kabriolet. Nejpopulárnější 5dveřová Astra má na rozdíl od Golfu třetí boční okno a tak výhled z vozu byl dobrý všemi směry. Stylistiky zdařilá byla zejména záď první Astry, jež působila dynamicky díky prolisu nad zadním kolem, přecházejícím do hrany zadního nárazníku. V době uvedení byly moderní oblé karosérie, ale Opel se naštěstí módou kulatých aut nenechal zlákat a aplikoval módní trend jen v omezené míře, takže Astra vydržela na trhu dlouho bez výrazných změn. Ač nikdy svého konkurenta neporazila, vysoké počty vyrobených kusů dělaly Opelu radost.

3dveřová karosérie není příliš oblíbená, a proto je zde šance na nižší cenu pokud nehledáte auto pro rodinu. Setkat se můžete s tovární sportovní verzí Astry GSi, která konkurovala Golfu GTI. Byla vybavena některou verzí čtyřválců 1.8 a 2.0 (ten nejsilnější měl 110 kW). V bazarech se můžete setkat s rodinným kombi, které nejen u nás mnoho firem používalo jako služební automobil a tak za krátkou dobu tyto kombíky najely mnoho kilometrů. Na kombi se cenil pěkný vzhled a vysoká užitná hodnota; Astra Caravan byla ve své době nejprodávanějším kombi ve třídě v Evropě. Proti hatchbacku je Caravan delší o 227 mm. Prostor pro zavadala měl 500 litrů a bylo jej možno zvětšit sklopením sedadel až na 900 l (do výše oken) resp. 1650 l (po střechu). Sedan byl o něco kratší (4239 mm) než Caravan (4278 mm), ale i tak nabídl 500 litrů zavazadlového prostoru (také zde jsou sklopná zadní sedadla, pak má kufr 810 l). V roce 1993 byla zahájena výroba kabrioletu, který byl překvapivě postaven na bázi sedanu, takže v otevřeném voze najdou místo čtyři osoby a ještě se vejde 390 litrů zavazadel. Proti předchozímu Kadettu Cabrio už nebyl u Astry za předními sedadly ochranný oblouk. Společné bylo oběma otevřeným Opelům místo vzniku - automobilka italské karosárny Bertone. Dnes patří poměrně vzácný kabriolet k nejlevnějším otevřeným vozům na trhu.

Ve velkosériovém modelu jako je Astra najdeme širokou škálu motorů. Zpočátku se Astry vyráběly se staršími osmiventilovými litinovými motory, které neoplývaly výkonem, ale na druhou stranu vynikaly příznivou charakteristikou točivého momentu a ve spojení s vhodně zvolenými převody působily v běžném provozu mnohem pružněji než některé konkurenční šestnáctiventilové motory. Typickým představitelem této „klasické motorové školy je čtyřválec 1.6 (55 kW), který lze i dnes doporučit ke koupi, pokud uvažujete o prvních ročnících Astry. Jeho výkon sice neohromí, ale při běžných dálničních rychlostech vás bude na cestě doprovázet jeho klidný a relativně tichý chod, dostatek točivého momentu pro bezproblémovou jízdu na pětku, objemu odpovídající spotřeba a nakonec i vysoká životnost této osvědčené konstrukce.

Základem v Astrách byl motor 1.4 (44 kW), vedle motoru 1.6 (55 kW) se vyráběla i verze 1.6 16V (74 kW), 1.8 (66 kW), 2.0 (85 kW), 1.8 16V (92 kW) a 2.0 16V (110 kW), přičemž téměř celé výkonové spektrum mělo zastoupení ve všech karosériích (včetně 110kilowattového kombi Caravan!). Nepříliš slavnou kapitolou jsou vznětové motory v Astrách. Obecně lze říci, že nedosahují kvalit konkurenčních dieselů VW a časté závady (prasklá hlava válců, přetržený rozvodový řemen) nevyváží nižší spotřebu proti zážehovým motorům. Do Aster se dodávaly čtyřválce 1.7 l. Buď to byly verze o objemu 1699 cm3 – s atmosférickým plněním 44 kW, s přeplňováním pak 50 kW – nebo šlo o přeplňovaný agregát Isuzu s označením „Intercooler o objemu 1686 cm3 (60 kW). Když už trváte na Astře „v dieselu , pak se poohlédněte po verzi s motorem „Intercooler .

Astra prošla během svého života několika dílčími úpravami. Motorovou nabídku postupně opouštěly zastaralé motory, v roce 1995 byly optimalizovány průběhy točivého momentu u většiny šestnáctiventilových motorů. Model 1996 dostal novou masku s větším logem a větším otvorem přivádějícím vzduch k chladiči, nový tvar dostaly více lakované nárazníky a směrová světla měla bílou barvu (místo původní oranžové).

Interiér Astry se vyznačuje až překvapivě nápaditým designem (vzhledem k německému původu), použité materiály však nepůsobí příliš kvalitně. To stejné platí o zpracování, skřípot plastů není v Astře výjimkou. Sedadla i dveřní výplně jsou čalouněny jednoduchými neutrálními vzory, které však vydrží věčnost. Pokud máte ve voze originální autorádio, jeho displej je oddělen a informace jsou tak umístěny ve vyšší a tedy pohodlnější poloze. K výhodám tohoto řešení lze připočítat fakt, že autorádio bez displeje je méně atraktivní pro zloděje.

Jízdní vlastnosti Astry jsou dobrým kompromisem pro české silnice. Komfortní odpružení poskytuje podstatně pohodlnější cestovní komfort než rozšířená Felicia, jako u každého ojetého vozu je třeba dát pozor na funkčnost tlumičů (jejich výměnou se zvýší nejen aktivní bezpečnost, ale zlepší se i chování vozu při běžné jízdě).

Astra obecně trpěla nevyrovnanou kvalitou výroby a to hlavně v prvních letech po uvedení. Setkat se proto můžete s velmi různorodými problémy, podle toho, který z dělníků nebo dodavatelů zrovna neměl svůj den, když se váš exemplář vyráběl. Mezi typické problémy patří závady na elektronické řídící jednotce, časté jsou závady na vznětových motorech, dále pak vadný snímač nasávaného množství vzduchu, prasklé čelní sklo, zvlněné brzdové kotouče. Chronickým neduhem Aster je i na konci 20. století koroze. Koroduje nejen výfuk, ale i další exponovaná místa na karosérii - blatníky, prahy, kapoty.

První Astra je v žebříčku TÜV AutoReport 2004 zpravidla nad průměrem své věkové třídy a v tom případě je na tom také lépe než Golf. Tedy s jedinou výjimkou – v kategorii 10-11 let starých vozů (vozy kolem r.v. 1993) je Astra pod průměrem s 29,4% vozů s vážnou závadou a Golf je přitom s 26% těsně nad průměrem. TÜV Astrám mimo výše uvedené závady vytýká také nadprůměrně časté nedostatky na světelné soustavě i méně účinné brzdy (dle různých testů jsou navíc brzdy náchylné k výrazné ztrátě účinku při velkém zatížení).

Jako 12 let starý automobil má první Astra podstatně méně odolnou „bezpečnostní schránku než dnešní auta, ale mezi svými vrstevníky je na tom velmi dobře. Od roku 1994 byly sériové oba airbagy, příplatkové ABS se do série dostalo teprve na konci výroby. Od modelového roku 1997 jsou v sérii i boční airbagy.

Konstrukce Astry vznikla v Německu, ale automobil se vyráběl v mnoha výrobních a montážních závodech ve světě. Jmenujme alespoň závody ve Velké Británii, Španělsku, Portugalsku, Maďarsku, Belgii, Polsku a mezi exotická místa vzniku patřila také Jihoafrická republika, Argentina nebo Tchaj-wan. Ani po ukončení výroby v Německu nepřišly některé evropské trhy o oblíbený model. Astra F byla přejmenována na model Astra Classic a byla vyráběna v Polsku. Na našem trhu se souběžně prodávaly obě generace, ta starší byla sice podstatně lacinější (základní cena 3dv. modelu pod 300 tisíc Kč, ale bez airbagů a ABS), ale ve výbavě chyběly některé prvky v té době zcela běžné. Různorodost trhů pro které byla Astra určena s sebou přináší také riziko související s koupí vozů dovezených ze zahraničí. Kupříkladu vozy určené pro teplé kraje mají jednodušší tepelnou izolaci interiéru a topení, které v středoevropských zimách nemusí stačit.

Opel Astra je levnější alternativou největšího rivala – Volkswagenu Golf – sice s méně zvučným jménem, horšími vznětovými motory a méně vyrovnanou kvalitou, ale přitom s prostornou a stále pohlednou karosérií.

Přednosti

  • prostorný interiér
  • spolehlivé zážehové motory
  • stále moderní vzhled exteriéru
  • komfortní odpružení
  • široká nabídka variant karosérií i motorů
  • mnoho ojetin na trhu, možnost využít levnější použité díly

Nedostatky

  • koroze karosérie, koroze výfuku
  • absence posilovače řízení u základních verzí
  • průměrné dílenské zpracování
  • horší vznětové motory

Nejčastější závady

  • drnčící plasty
  • poruchy alternátoru
  • přetržené ozubené řemeny
  • úniky chladící kapaliny, oleje
  • těsnění pod hlavou válců
  • koroze karosérie i výfuku
  • závady na elektronice
  • prasklá čelní skla (kroucení karosérie)
  • zvlněné brzdové kotouče
Vůz/r.v. 1997 1996 1995 1994 1993
Astra 1.4 GL 5dveř. - - - 72000 65000
Astra 1.4 GL 5dveř. 113000 102000 90000 81000 -
Astra 1.7 D GL 5dveř. - - - 81000 73000
Astra 1.7 D GL 5dveř. 133000 119000 106000 95000 -
Ondřej Láník