Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Astra – Insignizace

Loni se představil nový Renault Mégane a Volkswagen Golf, nyní prochází výměnou generací další klíčový model evropské nižší střední třídy – Opel Astra. Ke střídání dojde po šesti letech.

Historie Opelu v segmentu, který dnes nazýváme nižší střední třídou, je dlouhá a pestrá. Tradice malých rodinných modelů započala prvním Kadettem v roce 1936 a s výjimkou přestávky od druhé světové války do roku 1962 trvá dodnes. Historii této modelové řady jsme vám představili v článcích Opel Kadett – lidovka z Bochumi (1. díl)Opel Kadett – lidovka z Bochumi (2. díl).

Ke změně – na evropském kontinentu – došlo v roce 1991, kdy Kadett E nahradila první generace Astry, označovaná Astra F. Naopak vozy s řízením vpravo prodávané ve Velké Británii a Irsku nesou název Vauxhall Astra už od počátku 80tých let. Další vydání Opelu Astra se dostala na evropské trhy v letech 1998 a 2004, nová generace se ale vždy prodávala souběžně s tou předchozí, která dostala přívlastek Classic. Podobnou praxi můžeme očekávat i od počátku příštího roku, kdy se na trh dostane nová Astra, v pořadí čtvrtá.

Astra se pravidelně umísťuje mezi trojicí nejúspěšnějších aut nižší střední třídy v Evropě. Ročně se prodá kolem půl milionu kusů a důležitost tohoto modelu pro Opel podtrhuje skutečnost, že tvoří přibližně třetinu odbytu značky.

opel golf focus design predstavujeme mpv opel golf focus design predstavujeme mpv
 

Ve srovnání s předchozí generací došlo k výraznému růstu vnějších rozměrů, Opel tedy aplikuje stejnou strategii, jakou použil u Insignie. Především délka se natáhla o celých 170 mm na 4419 mm, srovnáváme ale pětidveřový hatchback – končící Astra Caravan se vyznačuje prodlouženou karoserií s celkovou délkou 4515 mm. Není ovšem bez zajímavosti, že nová Astra velikostně překonává první generaci Vectry a je jen o pár centimetrů kratší než Vectra B. I v dalších směrech došlo u nové generace k růstu – šířka je 1814 mm (+61 mm), výška 1510 mm (+50 mm) a rozvor 2685 mm (+71 mm). Zavazadlový prostor má ale základní objem 370 litrů, vůči předchozí generaci i Astře Classic 2 tedy posun v této oblasti nenastává.

Opel Astra – porovnání rozměrů s předchozí generací
Model Astra 2010 Astra (od 2004) Astra Classic 2 rozdíl
Délka [mm] 4419 4249 4110 +170 / +309
Šířka [mm] 1814 1753 1709 +61 / +105
Výška [mm] 1510 1460 1425 +50 / +35
Rozvor [mm] 2685 2614 2606 +71 / +79
Objem zav. prostoru [l] 370 375 370 -

Pro porovnání s konkurencí vybíráme nejsilnější evropské hráče na trhu, kteří budou v úvahách zákazníků zřejmě figurovat nejčastěji. Vynechejme tedy japonské vozy, poněkud extravagantní Citroën C4 i Fiat Bravo. Mezi Focusem, Méganem, Golfem a Peugeotem 308 bude nová Astra vynikat především svojí délkou. Jako jediná překonává 4,4 metru, Mégane je ale zároveň kratší o 12 cm a Golfu, odvěkému německému rivalovi, na Astru chybí dokonce 22 cm! Nový Opel vyniká také co do výšky, šířky i délky rozvoru, zde se ale rozdíly pohybují v řádu jednotek centimetrů. Velikost karoserie tak bude zřejmě jednou z hlavních konkurenčních výhod, zároveň ale může řadu potenciálních zájemců od koupě Astry odradit ve prospěch kompaktnějších konkurentů.

Opel Astra – porovnání rozměrů s evropskými konkurenty
Model Opel Astra Ford Focus Peugeot 308 Renault Mégane Volkswagen Golf
Délka [mm] 4419 4336 4276 4295 4199
Šířka [mm] 1814 1839 1815 1808 1786
Výška [mm] 1510 1500 1430 1471 1479
Rozvor [mm] 2685 2640 2608 2641 2578
Objem zav. prostoru [l] 370 385 348 372 350

Design jako baby-Insignia

V oblasti vnějšího designu přichází Astra s radikálním posunem. Opel se vzdal strohého designového jazyka, který se prosazoval od dob Vectry C, a místo toho dopřál nové generaci atraktivní tvary s geny Insignie. Inspirace větším modelem je přiměřená – jejich příslušnost k jedné značce je patrná na první pohled, přesto si oba zachovávají značnou svébytnost.

Astra má nízkou masku chladiče s masivní chromovanou lištou, která nese nové logo značky. Nové přední světlomety jsou nižší a dostaly mírně zamračenou optiku. S Insignií Astru spojuje prolis, který se táhne středem nárazníku i kapoty motoru. Z bočního pohledu jsou si oba modely velmi podobné. Hlavním designovým prvkem je prolis táhnoucí se od bočních směrovek (nejsou integrovány v zrcátkách) zešikma nahoru přes kliky dveří až ke koncovým světlům. Ve spodní části je doplněn druhým prolisem, který je inspirovaný tvarem křídla. U Astry je ale řešen v opačném gardu než u Insignie, záhyb se tedy nachází na zadních dveřích.

opel golf focus design predstavujeme mpv opel golf focus design predstavujeme mpv
 

Novinkou pro Astru je malé boční okénko umístěné v A sloupku, které si hatchback vypůjčuje od vozů kategorie MPV. Boční prosklení s černými sloupky a chromovanou obvodovou lištou doplňuje také trojúhelníkové okno umístěné nově v zadním sloupku. Pro tvar zádě zvolil Opel moderní řešení s klesající horní hranou bočních oken, na kterou volně navazuje okraj výrazně skloněného okna ve dveřích zavazadlového prostoru. Zadní sloupek je tak tvořen dvěma spojenými trojúhelníky, které svým zaoblením záď auta v horní části opticky zužují.

Zadní pohled pak odhaluje masivní nárazník a koncová světla rozdělená na dvě části. Jejich obrys je volnou parafrází tvaru předních světlometů. Novinkou převzatou z Corsy a Antary je nosič kol FlexFix integrovaný do zadního nárazníku. Jeho konstrukce připomíná šuplík, který se vysune z nárazníku pomocí ovládací páky, nosnost je 40 kg a nosič pojme dvě jízdní kola.

Multilink? Ne, Wattův přímovod

Obvyklé dilema, zda v nižší střední třídě použít pro zadní nápravu vyspělejší zavěšení multi-link, nebo jednodušší nápravu s vlečnými rameny, vyřešil Opel kompromisem. V Rüsselsheimu dosud spoléhali na jednoduchou, levnou a prostorově nenáročnou vlečenou nápravu, tedy řešení, které je standardem dodnes ve třídě malých vozů. Nesporné výhody (cena, vlastnosti na dobrém povrchu, prostorová nenáročnost, nízké tření v závěsech) přesvědčují stále řadu automobilek o vhodnosti použití v nižší střední nebo dokonce střední třídě, ale počet těch, které se vydávají na cestu zcela nezávislého zavěšení zadních kol pomalu, ale jistě roste.

Nová Astra kombinuje vlastnosti obou řešení. Ke klasické vlečené konstrukci spojené příčkou do tvaru U, přibyl kinematický mechanismus – Wattův přímovod – známý jako dokonalejší způsob ustavení tuhých náprav. Torzní příčka zadní nápravy je umístěna mezi podélnými rameny přibližně v polovině vzdálenosti mezi uchycením nápravy do karoserie a zadními koly. Otevřený U-profil nápravy byl mezi kotevními body prodloužen a zvětšila se i tloušťka stěny profilu, čímž se zvýšila torzní tuhost.

Při přímé jízdě zaručuje kinematika celého mechanismu s Wattovým přímovodem volný pohyb kol při propérování. V zatáčkách potom zadní náprava minimalizuje boční náklon karoserie podobně, jako to umí moderní víceprvkové nápravy. Ramena Wattova přímovodu jsou uchycena k malému příčnému prvku ukotvenému do skeletu vozu za středovou osou kol. Středový prvek, sestávající z krátkého ramene uchyceného uprostřed na čepu, je spojený s rameny s kulovými klouby na koncích, jejichž prostřednictvím jsou ramena propojena s rameny kol.

Hlavní výhodou nové konstrukce je podle Opelu skutečnost, že uložení vlečených ramen nemusejí přenášet žádné boční síly, působící při průjezdu zatáčkou, takže je možno použít měkčí pouzdra, která účinněji tlumí hluk a vibrace a dokonaleji izolují interiér od povrchu vozovky. K vyspělejším jízdním vlastnostem ovšem vedle nové konstrukce zadní nápravy přispěje také rozchod zadních kol, zvětšený o 70 mm.

opel golf focus design predstavujeme mpv opel golf focus design predstavujeme mpv
 

Vpředu je konvenční nezávislé zavěšení hnacích kol pomocí vzpěr McPherson a spodních příčných ramen. Horní úchyty vzpěr McPherson jsou ale řešeny jako dvojcestná ložiska. Síly, vznikající tlumením a pružením, se tak přenášejí do struktury karoserie separátně. V zájmu snížení neodpružených hmot a zlepšení rozložení hmotnosti jsou řídicí tyč a dolní příčné rameno vyrobeny z hliníku, stabilizátor je řešený jako dutý ocelový profil.

Příčná L-ramena předních závěsů jsou uchycena k přednímu pomocnému rámu prostřednictvím dvojice pouzder. Přední pouzdra jsou velmi tuhá s optimalizovanou hysterezí v zájmu co nejlepší ovladatelnosti, zadní hydraulická pouzdra účinně tlumí vibrace přenášené od kol do konstrukce vozu. Také u přední nápravy došlo k rozšíření rozchodu, a to o 56 mm.

opel golf focus design predstavujeme mpv opel golf focus design predstavujeme mpv K tomu Opel přidává příplatkový adaptivní podvozek FlexRide. Charakteristika všech čtyř tlumičů se mění v závislosti na zvoleném režimu – Standard jejich nastavení kontinuálně přizpůsobuje aktuálním podmínkám, Tour je laděný komfortně a Sport naopak dynamicky. Ve sportovním režimu jsou také reakce řízení a odezva elektronické škrticí klapky rychlejší. Zároveň se podsvícení přístrojů změní z neutrální bílé na dynamickou červenou.

Motory – mezigenerační úspora paliva 12 %

Mezi benzinovými pohonnými jednotkami nalezneme jen dva objemy – 1,4 a 1,6 litru. Základ patří atmosférickým jednotkám, čtrnáctistovka se bude vyrábět ve verzích s 64 kW (1,4 ecoFlex) a 74 kW (1,4 16V), obě dosahují maxima točivého momentu 130 Nm a budou spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou. Jejich jízdní výkony nejsou nijak oslnivé, kombinovaná spotřeba je však u obou shodně 5,5 l/100 km. Tím patří ke špičce třídy, což může na německém trhu, kde se platí daň z provozu auta i podle emisí CO2, hrát důležitou roli. Například základní Golf 1,4 (59 kW) má kombinovanou hodnotu o necelý litr vyšší.

Střed nabídky tvoří atmosférická 1,6 16V o výkonu 85 kW, která dostane šestistupňovou převodovku, manuální nebo volitelně automatickou. Novinkou je o motor 1,4 Turbo o výkonu 103 kW, který se pustí do přímého boje s Golfem 1,4 TSI, Méganem 1,4 TCe a Bravem 1,4 TurboJet. Nový motor nahradí dosavadní atmosférickou 1,8 (také 103 kW). Ve srovnání s ní přináší o 15 % vyšší točivý moment a o 18 % nižší spotřebu paliva. Konkrétně se jedná o hodnoty 200 Nm mezi 1850 a 4900 min-1 a 5,9 l/100 km. Vrcholem je pak 1,6 Turbo se 132 kW.

Opel Astra – technická data a první ceny – zážehové motory
Motor 1,4 EcoFlex 1,4 16V 1,6 16V 1,4 Turbo 1,6 Turbo
Převodovka 5M 5M 6M (6A) 6M (6A) 6M (6A)
Zdvihový objem [cm3] 1398 1398 1598 1364 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 64/5600 74/6000 85/6000 103/4900 132/5500
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1] 130/4000 130/4000 155/4000 200/1850-4900 230/2200-5400
Max. rychlost [km/h] 169 178 188 (182) 205 (201) 221 (210)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,7 14,2 11,7 (13,3) 9,7 (9,8) 8,5 (9,0)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,5 5,5 6,3 (7,1) 5,9 (7,0) 6,8 (7,5)
Cena Selection v Německu [Euro] 15.900 16.900 18.400 19.075 -
Cena Edition v Německu [Euro] 17.400 18.400 19.900 20.575 22.100
Cena Cosmo v Německu [Euro] - 20.250 21.750 23.400 23.950
Cena Sport v Německu [Euro] - 20.250 21.750 23.400 23.950

Naftová škála je tvořena agregáty známých objemů. Nejmenším turbodieselem v nižší střední třídě bude 1,3 CDTI známý z mnoha dalších modelů Opelu a Fiatu, zde naladěný na výkon 70 kW. Se spotřebou 4,2 l/100 km je nejúspornějším motorem pro novou Astru a díky tomu si vysloužil přívlastek ecoFlex. Za ním následují dvě výkonové verze 1,7 CDTI (81 a 92 kW), které mají obě šestistupňovou manuální převodovku. Jediný agregát, který není předmětem downsizingu, je 2,0 CDTI o výkonu 118 kW. Jedná se o nový motor s objemem 1956 cm3, který se od letošního dodává také do Insignie a v jiných výkonových variantách také do Alfy Romeo 159 a Fiatu Bravo

Opel Astra – technická data a první ceny – vznětové motory
Motor 1,3 CDTI 1,7 CDTI 1,7 CDTI 2,0 CDTI
Převodovka 5M 6M 6M 6M (6A)
Zdvihový objem [cm3] 1248 1686 1686 1956
válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 70/4000 81/3800 92/4000 118/4000
Nejvyšší toč. Moment [Nm/min-1] 190/1750 260/1800 280/2300 350 (380)/1750
Max. rychlost [km/h] 170 181 195 215 (209)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,7 12,6 11,5 9,0 (9,2)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4,2 4,7 4,7 4,9 (5,8)
Cena Selection v Německu [Euro] 19.390 20.150 - -
Cena Edition v Německu [Euro] 20.890 21.650 22.990 23.905
Cena Cosmo v Německu [Euro] - 23.500 24.840 25.755
Cena Sport v Německu [Euro] - 23.500 24.840 25.755

Tabulky s technickými údaji motorů obsahují také německé ceny. Vedle čtyř stupňů výbavy nabídne Opel řadu příplatkových položek dosud převážně vyhrazených jen Insignii. K těm nejzajímavějším patří, vedle již zmíněného adaptivního podvozku FlexRide a nosiče kol FlexFix, adaptivní bi-xenonové světlomety AFL+ s devíti funkcemi svícení, inteligentní kamera Opel Eye, která rozeznává dopravní značky a hlídá jízdu v pruzích, nebo německými ortopedy oceněná sedadla Ergonomic Sports Seat.

opel golf focus design predstavujeme mpv opel golf focus design predstavujeme mpv