Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
17 Fotogalerie

Opel Astra třetí generace – o pořádný krok dále

Světová premiéra Opelu Astra na autosalónu ve Frankfurtu je již za námi a protože jde o jednu z nejvýznamnějších novinek nižší střední třídy, tak vám ji hned podrobně představíme.

Opel si ve této třídě již od 60. let, kdy do ní nastoupil s Kadettem neustále drží přední příčky v prodejních statistikách a také design jejich vozů vždy nabízel jistý sportovní švih. Také nová Astra nezůstává nic dlužná pověsti svých předchůdců a i přes celkově větší rozměry (DxŠxV 4249x1753x1460) její tvary navozují sportovní emoce. Koncepčně se zařazuje po bok ostatních členů modelové řady značky, kterou určil sportovní Speedster a posledním jejím nositelem je velký Signum. S tím má také vzhledově mnoho podobného. Sportovní nádech Astře dává jak samotná silueta karoserie se směrem vzad se rapidně snižující střechou a klínovitým profilem její spodní partie tak také jednotlivé detaily. K těm nejvýraznějším patří dvojité přední světlomety, zajímavě tvarované zadní svítilny, vytažené lemy blatníků či vhodná kombinace oblin a ostrých hran. Poněkud rozporuplně působí z hlediska užitných vlastností mezi světly hodně zúžené zadní páté dveře omezující přístup do zavazadlového prostoru objemu 350 litrů. Eleganci dodávají vozu vhodně zvolené chromované doplňky v podobě lišt na spodní hraně bočních oken, masce a pátých dveřích.

Stejně jako vnějšímu vzhledu, byla velká péče věnována také prostornému interiéru, do kterého je snadný přístup široce otevíranými dveřmi. Ten těží především z rozvoru dlouhého 2614 mm. Hlavním krédem konstruktérů bylo použití materiálů a vybavení obvyklých ve vozech o třídu výše. Při pohledu na přístrojovou desku odhalíme opět jistou německou strohost, která je však vyvážena použitím zajímavých luxusně a sportovně působících materiálů. Na ramenech volantu jsou ovládací prvky audiosoustavy i informačního systému s velkým displejem o úhlopříčce 6,5“, kde mají hlavní slovo otočná tlačítka podobná jako na myši u počítače. Na střední konzole je mimo ovládání klimatizace s čidlem kvality vzduchu a digitálního rádia s přehrávačem MP3 a CD také changer na 6 CD. Poprvé v této třídě je použitý audiosystém se šesti reproduktory, který umožňuje oddělené ovládání pro přední a zadní cestující.

K dynamickému vzhledu dozajista patří také výkonné motory a k tomuto aspektu Opel přidal ještě ekonomiku provozu a ekologickou přívětivost. Všech osm motorů splňuje emisní limity Euro 4, které vstoupí v platnost nejdříve v roce 2005. Přes rostoucí oblibu vznětových motorů je stále ještě větší počet prodaných vozů vybaven zážehovými jednotkami a proto také většinu tvoří benzínové motory. Na nejnižší příčce stojí 1,4 TWINPORT, který díky variabilnímu sání a recirkulaci výfukových plynů dosahuje až 10 procentní úspory paliva při každodenním použití. Při částečném zatížení je až čtvrtina nasávané směsi tvořena výfukovými plyny, přičemž při plném zatížení je zachován dostatek síly. Tento systém je používán pouze pro menší motory do objemu 1,6. Základní motor dosahuje výkon 66 kW (90 k) a točivý moment 125 Nm a je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Dalším zážehovým motorem je 1,6 stejné konstrukce jako menší motor a dosahuje 77 kW (105 k) a 150 Nm. Také ten pracuje s pětistupňovou převodovkou ale alternativně má k dispozici mechanicky řazenou pětistupňovou převodovku vybavenou řazením Easytronic, které má od nynějška také speciální sportovní program. Třetím motorem je 1,8 Ecotec s výkonem 92 kW (125 k) a 170 Nm, který je alternativně nabízen se čtyřstupňovým automatem. Oba nejsilnější motory mají objem 2,0 litru, přeplňování turbodmychadlem a šestistupňové převodovky s přímým řazením. Slabší z nich má výkon 125 kW (170 k) a 250 Nm již při 1950 ot/min. Jeho převodovka má delší odstupňování a nejvyšší rychlostní stupeň je rychloběh. Nejsilnější motor z celé nabídky má 147 kW (200 k) a 265 Nm. Jeho převodovka je odstupňována v těsných rozestupech pro dosažení maximální dynamiky. Z 0-100 km/h akceleruje za necelých 8 sekund a z 80 na 120 km/h na pětku zrychlí za méně než 9 sekund. Zbývají nám vznětové motory. Základní je 1,7 CDTI s 59 kW (80 k) a 170 Nm v 1800 ot/min a přichází ze současné Astry. Tento motor byl první diesel, který splňoval emisní normy Euro 4. Prostředním dieselem je stejný motor 1,7 CDTI ovšem vybavený turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek o výkonu 74 kW (100 k) a 240 Nm. Vrcholem naftové nabídky je zcela nový 1,9 CDTI využívající nové vstřikování Common-rail druhé generace a je také vybaven šestistupňovou převodovkou. Jeho výkony jsou 110 kW (150 k) a 315 Nm, což mu umožňuje zrychlení z 0-100 km/h pod 10 sekund a nejvyšší rychlost 210 km/h.

Přestože nelze říci, že vše co bylo doposud zmíněno, je nezajímavé tak tím technicky nejpodstatnějším na nové Astře je asi její podvozek. Jeho konstrukci lze v podstatě označit za klasickou neboť přední náprava je tvořena spodním příčným ramenem se vzpěrou McPherson a zadní je tvořena příčným zkrutným U-nosníkem a vlečenými rameny. Potud nic zvláštního. Zajímavé to začíná být v okamžiku, kdy se v řízení celého podvozku objeví systém IDS-plus (Interactive Driving System) v kombinaci s CDC (Continuous damping Control), ABS a ESP, což jsou systémy v této třídě doposud nevídané. Co to znamená v praxi? V praxi to znamená, že kompletně celý podvozek je pomocí vysokorychlostní sítě CANBUS elektronicky propojen s elektronikou motoru a přizpůsobuje se momentální jízdní situaci. Pokud dojde např. k potřebě prudkého brždění, podvozek se přitvrdí (pomocí elektronicky řízené tuhosti tlumičů), aby nedošlo k naklonění a byl zajištěn ideální přenos síly na vozovku. Odpružení se v reálném čase přizpůsobuje nerovnostem vozovky a aktivně zabraňuje příliš velkým odskokům brzdících kol. Pokud vjedete do zatáčky příliš rychle, systém CDC okamžitě přitvrdí odpružení na všech kolech a když to nestačí ESP přibrzdí nezávisle každé kolo podle potřeby minimalizace nebezpečí. Další funkcí je, že pouhým stisknutím jediného tlačítka na palubní desce uvedete v činnost program Sport. Ten během okamžiku přitvrdí odpružení, změní charakteristiku reakce plynového pedálu, nastaví jiný program posilovače řízení a pokud je vůz vybaven automatickou převodovkou nebo Easytronicem tak nastaví jejich sportovní režim. Pro speciální požadavky může být ESP deaktivováno.

K dalším vymoženostem podvozku patří UCL (Understeer Control logic) vyrovnávající nedotáčivost. Pokud se dostanete do situace, že vůz nechce zatočit do požadovaného směru tak systém ESP ubere výkon motoru a poté přibrzdí vnější přední kolo. Pokud to nestačí a vůz je stále na limitu, přední kolo se poněkud uvolní a společně se přibrzdí také vnitřní zadní kolo dokud automobil nejede požadovaným směrem. Jako pomoc při rozjezdu do kopce je zde HSA (Hill-Start Assistant), který umožňuje vyloučení ruční brzdy v této situaci. Pokud pustíte brzdový pedál tak po dobu dvou sekund zůstanou brzdy v činnosti a jakmile se rozjedete vpřed, tak se automaticky uvolní i před vypršením tohoto času. TSP (Trailer Stability Program) zase myslí na bezpečí jízdy s přívěsem. Pokud za jízdy dojde k rozhoupání soupravy nad stanovené meze, systém ubere plyn a přibrzdí, dokud se jízda neuklidní. DDS (Deflatio Detection Systém) zase monitoruje tlak v pneumatikách. Pracuje na základě porovnávání obvodové rychlosti mezi koly a řidiče informuje kontrolkou pokud dojde ke 30 procentnímu úbytku tlaku. Všechny tyto systémy mají za úkol zajistit maximální aktivní bezpečnost vozu. Dalším prvkem, který ale není součástí podvozku je systém AFL (Adaptive Forward Lighting). Ten natáčí bi-Xenonové světlomety o 15 stupňů ve směru natočení volantu a zlepšuje tak viditelnost do zatáček. Astra je také vybavena čidlem, které automaticky rozsvěcuje potkávací světla pokud denní světlo klesne pod určitou hodnotu.

Tolik ve zkratce ke třetí generaci Opelu Astra v pětidveřovém provedení. Výrobce připravuje také třídveřovou verzi, která bude směřována výrazně sportovně a také kombi. To bude postaveno na stejném podvozku, ale s prodlouženým rozvorem. Jelikož však všechny modely vyjedou do boje o zákazníka až na jaře roku 2004, tak se k nim dozajista ještě vrátíme.