Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Corsa – Auto pro 15 milionů

Karel Haas
Do kategorie malých vozů vstoupila německá automobilka Opel v roce 1982 modelem Corsa. Trefila se přitom do černého a dnes se vyrábí už ve čtvrté generaci. V lednu 2008 si ji odvezl desetimiliontý evropský zákazník.

Továrna Opel, založená Adamem Opelem v roce 1862 v Rüsselsheimu, původně vyráběla šicí stroje a později jízdní kola. Automobilku Opel založilo v roce 1898 jeho pět synů a letos tedy slaví 110. výročí od svého založení. Od roku 1929 se akciová společnost Adam Opel AG stala součástí amerického koncernu General Motors.

Malé vozy vyráběl Opel už ve dvacátých letech minulého století. Tehdy se vzorem pro oblíbený typ 4/12 PS, nazývaný pro svoji typickou zelenou barvu Rosnička (Laubfrosch), stal Citroën 5 CV. Vůz měl čtyřválcový motor s rozvodem SV a výkonem necelých 9 kW (12 koní). Prodával se za 4 tisíce marek a jeho produkce dosáhla počtu 100 kusů denně. Po druhé světové válce vyráběl Opel typ Kadett, ten ale patřil do nižší střední třídy a tak skutečně malý vůz s bleskem na přídi se objevil až v roce 1982, kdy z továrny ve španělské Zaragoze vyjel první Opel Corsa. Generace jednotlivých typů se u automobilky Opel tradičně označují písmeny od začátku abecedy, projděme si tedy poměrně krátkou, ale úspěšnou historii Corsy, končící zatím u písmene D.

Corsa A (1982 – 1993)

Technici ve vývojovém středisku ITEZ (Internationale Technische Entwicklungszentrum) v Rüsselsheimu vyvinuli moderní malý vůz s motorem uloženým vpředu napříč a předním pohonem. Zpočátku se Corsa dodávala v podobě třídveřového hatchbacku (včetně verze se shrnovací plátěnou střechou) a dvoudveřové Corsy TR se stupňovitou zádí. V roce 1984 následovala čtyřdveřová a pětidveřová verze. Základní model měl prosté označení Corsa, provedení s lepší výbavou se jmenovalo Corsa Luxus a sportovní verzi se říkalo Corsa SR. Hatchbacky měly vnější rozměry 3622 x 1532 x 1365 mm, tudor byl o 333 mm delší. Díky tomu měl jeho zavazadlový prostor větší objem (430 litrů proti hatchbacku s 225 litry).

Nabídka motorů zahrnovala kapalinou chlazené benzinové čtyřválce s objemy 993 cm3 (výkon 33 kW/45 k), 1196 cm3 (40,5 kW/55 k) a 1297 cm3 (51,5 kW/70 k). Všechny motory měly pětkrát uložený klikový hřídel a bezdotykové (tranzistorové) zapalování. Točivý moment se pohyboval mezi 68 N.m u nejslabší verze a 101 N.m u 1,3litrového motoru.

mpv gm pickup opel mpv gm pickup opel

Tři zážehové motory byly v roce 1985 doplněny přeplňovaným vznětovým čtyřválcem z modelu Isuzu Gemini (zde zřejmě zapracoval koncern GM) s objemem válců 1488 cm3. Corsa GTD s ním jezdila mimo město za 4 litry na 100 km. V roce 1988 prošla Corsa mírným faceliftem, který se dotkl hlavně přední části. Plastová maska s vodorovným dělením byla nahrazena nižším oválným otvorem a změnou prošly i světlomety. Ve Velké Británii se Corsy prodávaly pod jménem Vauxhall Nova (tato stará britská značka rovněž patří koncernu GM). Novy si zde získaly značnou oblibu a mnoho řidičů se s nimi setkalo při cvičné jízdě v autoškole.

Špičkovým modelem první generace Corsy se stal typ GSi, pod jehož kapotou se skrýval 1,6litrový motor s vícebodovým vstřikováním paliva. Jeho výkon (74 kW/100 k) zajišťoval vozu maximální rychlost 187 km/h. Existovala i slabší verze SRi s motorem 1,4 litru. K poslednímu osvěžení designu došlo v roce 1990 (nové nárazníky v barvě vozu, změny v interiéru), ale to už bylo jasné, že Opel musí přijít s něčím úplně novým.

Corsa B (1993 – 2000)

Na frankfurtském autosalonu v roce 1986 se Opel pochlubil studií malého vozu oválných tvarů, nazvaného Junior. Vzhled tohoto malého vozu, podle názvu určeného hlavně mladé generaci, si tehdy získal značnou pozornost motoristické veřejnosti a stal se inspirací pro tvarové řešení Corsy druhé generace. Druhá generace Corsy se představila v roce 1993 a zaujala nadčasovými zaoblenými tvary a zvětšenými rozměry ve všech směrech. Její délka vzrostla proti Corse A o 107 mm na 3729 mm, šířka o 76 mm na 1608 mm a výška o 55 mm na 1420 mm. Moderním vnějším tvarům s oválnými světlomety, zasahujícími do masivního předního nárazníku, odpovídalo řešení interiéru se čtyřramenným volantem a osobitým válcovým orámováním přístrojové desky. Sportovní verze Corsy B navíc zdobil spoiler nad zadním oknem.

mpv gm pickup opel mpv gm pickup opel

Objemy motorů a jejich výkony se u Corsy B rovněž posunuly k vyšším hodnotám. Zákazník mohl vybírat mezi čtveřicí zážehových motorů s rozvodem OHC a objemy 1,2 l (33 kW/45 k), 1,4 l (44 kW/60 k nebo s vícebodovým vstřikováním 60 kW/81,5 k) a 1,6 l s čtyřventilovým rozvodem (80 kW/109 k). Kdo chtěl diesel, mohl si vybrat mezi osvědčenými vznětovými motory Isuzu 1.5D (37 kW/50 k) nebo přeplňovaným 1.5TD (49 kW/66,5 k). Novinkou byl motor 1.7D s výkonem 44 kW (60 k).

Corsa B se pro koncern GM stala nástrojem k expanzi na světové trhy. Místo exportu hotových vozů začal ale General Motors vyvážet celé automobilky. Po španělské Zaragoze se výroba Corsy rozšířila v Evropě do východoněmeckého Eisenachu a portugalské Azambuji. Mimochodem, britský Vauxhall opustil název Nova a začal tyto malé vozy prodávat pod zavedeným jménem Corsa. Po Evropě následovaly další kontinenty. V Austrálii prodávala Corsy automobilka Holden pod názvem Barina, v Brazílii se Corsy vyráběly i ve verzích sedan, pick-up a kombi (brazilská Corsa Station Wagon se prodávala i v Evropě). Moderní závody vznikly i v Mexiku (sedan Chevy Monza, pětidveřový hatchback Swing a třídveřový Joy), Argentině, Chile, Jižní Africe a Indii. Sedany a kombi se vyráběly také v Číně v továrně Shanghai GM (Buick Sail). Corsa se tak stala skutečným celosvětovým vozem, i když v USA a Kanadě se nikdy neprodávaly.

Zajímavou alternativou Corsy B se stalo malé sportovní kupé Opel Tigra, představené poprvé na frankfurtském autosalonu v roce 1995. Tigra používala většinu mechanických dílů z Corsy. Svými přitažlivými tvary a jízdními vlastnostmi oslovila především mladou generaci. Třídveřové kupé s uspořádáním sedadel 2+2 mělo vnější rozměry 3922 x 1812 x 1340 mm a prodávalo se se čtyřválci ECOTEC 1.4i (66 kW/90 k) a 1.6i (78 kW/106 k). Se silnějším motorem, používaným i u sportovní verze Corsa GSi, dosahovalo rychlosti přes 200 km/h.

Na frankfurtské výstavě IAA v roce 1995 se Opel pochlubil ekonomickou verzí Corsa Eco 3 se vznětovým motorem 1.7 TDI, aerodynamicky optimalizovanou karoserií (přední a zadní spoiler, tvarované prahy) a systémem Start-Stop. Takto upravená Corsa měla průměrnou spotřebu pouhých 3,4 litru nafty na 100 km. Kuriozní studie Corsa Moon z roku 1997 dokonce připravila Corsu k pobytu na Měsíci (široká kola, sluneční panely na střeše atd.).

Corsa C (2000 – 2006)

Třetí generace vozu Opel Corsa si zachovala charakter předcházející generace, byla však postavena na nové podlahové plošině (GM Gamma) s mimořádně dlouhým rozvorem náprav (2491 mm) a větším rozchodem kol (1429 mm vpředu a 1420 mm vzadu). Díky tomu se zvětšil vnitřní prostor a dále zlepšily jízdní vlastnosti a torzní tuhost. Vnějšími rozměry (3817 x 1646 x 1440 mm) se Corsa C přiblížila úrovni nižší střední třídy.

V Evropě se Corsa C dodávala opět ve třídveřové a pětidveřové verzi, přičemž společnými rysy obou karoserií byly trojúhelníkově tvarované světlomety a vysoko umístěná koncová světla, rámující zadní okno.

mpv gm pickup opel mpv gm pickup opel

Novinkou v nabídce motorů byl litrový zážehový tříválec s 12 ventily a výkonem 43 kW (58 k). Dalším v řadě motorů pro Corsu C byl extrémně úsporný čtyřválec 1,2 l s výkonem 55 kW (75 k), následoval úsporný atmosférický diesel 1,7 DI s výkonem 48 kW (65 k) a pro milovníky přeplňovaných vznětových motorů byl připraven turbodiesel 1,7 DTI o výkonu 55 kW (75 k). Nejvyšším výkonem se mohl pochlubit čtyřventilový čtyřválec 1,4 16V. Ten měl při 6000 otáčkách za minutu 66 kW (90 k) a jeho točivý moment dosahoval maxima 125 N.m.

O všestrannosti podlahové plošiny Corsy C svědčí fakt, že byla využita ke stavbě vozidla třídy MPV, nazvaného Opel Meriva. Meriva se začala vyrábět v roce 2003 v Zaragoze a pod značkou Chevrolet i v Brazílii. Neobvykle variabilní vnitřní prostor Merivy si vysloužil název FlexSpace. V pětimístné úpravě nabízela Meriva slušný zavazadlový prostor 0,490 m3 a při sklopení opěradel do svislé polohy dokonce 0,530 m3.

Corsa D (od 2006)

Čtvrtá a zatím poslední generace úspěšného malého vozu Opel Corsa měla světovou premiéru na autosalonu v Londýně v červenci 2006. Poprvé využil Opel spolupráci s Fiatem, který společnou platformu použil u modelu Punto Grande. Vzhledem se současná Corsa přiblížila svému většímu příbuznému, modelu Astra. Třídveřová i pětidveřová verze má příď s velkým znakem ve tvaru blesku uprostřed vodorovné chromované lišty a v rozích dvojité světlomety protažené do blatníků. Dynamický vzhled vozu podtrhuje značně skloněné čelní okno a náznak spoileru nad zadním oknem. Třídveřová verze s typickým trojúhelníkovým bočním oknem se stala oblíbeným objektem tuningových firem (např. Irmscher) a také základem sportovní verze OPC.

mpv gm pickup opel mpv gm pickup opel

Podrobný popis současné generace Opelu Corsa není úkolem této rubriky, připomeňme si jen, že vnější rozměry obou karoserií opět povyrostly, přičemž délka se na jediný milimetr přiblížila čtyřmetrové hranici, šířka už má dospělou hodnotu 1713 mm a výšce chybí do 1,5 m jen 12 mm. Zavazadlový prostor se také zvětšil na objem 285 litrů. Interiér s jednoduchou přístrojovou deskou vcelku koresponduje s moderními vnějšími tvary. Zajímavým prvkem příplatkové výbavy je integrovaný nosič dvou jízdních kol Flex-Fix, vysouvaný z prostoru pod zadními dveřmi.

Mezi nabízenými pohony si mohou zákazníci vybírat mezi třemi zážehovými motory Twinport ECOTEC (1.0/44 kW, 1.2/59 kW a 1.4/66 kW) a třemi vznětovými motory s přímým vstřikem common rail (1.3 CDTI 55 kW resp. 66 kW a 1.7 CDTI 92 kW). Nejmenším zážehovým motorem je tříválec ECOTEC Compact, který má stejně jako větší čtyřválce sací potrubí Twinport se zpětným vedením výfukových plynů do spalovacích prostorů. Uspoří se tím až 10 % paliva.

O tom, že Opel Corsa je jeden z neúspěšnějších malých vozů historie svědčí prodejní výsledky. V lednu 2008 vyjela z továrny v Eisenachu desetimiliontá evropská Corsa a když k tomu přičteme výrobu odvozených typů na ostatních kontinentech, dostaneme se k číslu překračujícímu patnáctimilionovou hranici. A to ještě zdaleka příběh Corsy nekončí.

Karel Haas