Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Crossland X 1.2 Turbo – Vítězství rozumu

Ondřej Mára
Diskuze (60)

Praktický crossover je na trhu již přes tři roky a pomalu se blíží čas jeho modernizace, přesto existuje dobrý důvod, proč se s ním znovu projet. 

Design, interiér


„Stylový crossover s SUV designem, efektivními motory, prémiovými inovacemi a skvělou flexibilitou“ – tak automobilka Opel popisuje model Crossland X, který se světu poprvé představil v lednu 2017. Během několika následujících měsíců jsme si mohli novinku důkladně prohlédnout, otestovat a samozřejmě jsme ji postavili i proti pár vybraným konkurentům.

V žádném z dříve testovaných vozů se ale prozatím neobjevil základní přeplňovaný tříválec 1.2 Turbo o výkonu 81 kW (110 k), který je dostupný pouze v kombinaci s šestistupňovým manuálem. Zajímavostí testovaného modelu je ovšem i speciální výbava Smile, která dělá z modelu Crossland X ještě zajímavější vůz v poměru cena/výkon.

Lehce nevýrazný navenek

O volbě z rozumu přitom mluví již samotný design, který na první pohled nezaujme výraznějšími tvary či nápaditostí. Už na první pohled se zkrátka jedná o typický módní crossover, který kombinuje lehké oplastování podvozku s dvoubarevnou karoserií (černá střecha Diamond Black za 12.500 Kč). Zkušenějším pozorovatelům jistě neujdou charakteristické prvky designu Opel, jako je ostrá linka na kapotě, LED denní svícení ve tvaru hokejky (integrované do hlavních světlometů), charakteristická maska a samozřejmě nemohou chybět ani decentní prolisy na bocích.

Opel Crossland X ale pod německy pojatým designem ukrývá francouzské kořeny. Pamětníci si totiž jistě vzpomenou, že se jednalo o vůbec první model, který vznikl na technice sdílené s novým mateřským koncernem PSA. Stejnou techniku tak nalezneme i pod kapotou modelů Peugeot 2008 a Citroën C3.

Ze zajímavostí testovaného kousku můžeme vypíchnout například LED světlomety a LED zadní svítilny, které jsou součástí příplatkové výbavy (+25.000 Kč). Parkování usnadňovaly senzory v kombinaci s couvací kamerou (+16.500 Kč) a standardní 16“ ocelové ráfky s kryty nahradila podstatně líbivější 17“ litá kola s pneumatikami o rozměru 215/50 R17.

To nejlepší uvnitř

Německy se snaží působit i interiér, ačkoliv i zde už najdeme různorodé prvky z výbavy automobilů značek koncernu PSA. Základem je ovšem německá snaha nabídnout jednoduchou a prostornou kabinu s funkční ergonomií. A v téhle oblasti automobilka celkem zabodovala.

Interiér je sice koncepčně jednoduší a většina plastů je tvrdá, nicméně zrovna tohle jsem dokázal vozu rychle odpustit. Horší materiály totiž crossland kompenzuje dostatkem prostoru pro posádku, přehlednou ergonomií ovládacích prvků, dostatkem odkládacích prostor a základní výbavou, ve které nechybí téměř nic důležitého.

Výbava Smile totiž nabídne již v základu manuální klimatizaci, 7“ audiosystém 4.0 IntellLink s pěti reproduktory, vyhřívání předních sedadel, vyhřívání kůží čalouněného volantu, tempomat, dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, automatické přepínání světel a pár dalších praktických drobností.

Testovaný vůz ale u základní výbavy nezůstal. Již při prvním pohledu do kabiny tak zaujmou například sedadla čalouněná kombinací kůže/látka Florey, černá Jat Black (+20.000 Kč), která vpředu nabízejí ergonomické sedáky s certifikací AGR. 

Zkratka AGR přitom označuje německý výraz „Aktion Gesunder Rücken,“ což je kampaň za zdravější záda. Sedačky tak možná nenabídnou kdovíjaké boční vedení, potěší ovšem možností nastavení v osmi směrech, bederní opěrkou a prodloužitelným sedákem. V kombinaci s vyšší světlou výškou vozu, která usnadňuje nastupování, tak crossland slibuje až nečekaně pohodlné cestování i na delších cestách.

Zajímavostí zadní řady sedadel je tzv. Funkční sada (+11.700 Kč), která obsahuje samostatně posuvná (v rozsahu až 15 centimetrů) a sklopná sedadla dělená v poměru 40/60 s průchozí loketní opěrkou a dvojitým dnem zavazadlového prostoru. Pod podlahou se navíc našel prostor i na dojezdové rezervní kolo (+2.600 Kč).

Kabina tak nabídne dostatek prostoru nejen pro čtveřici cestujících, ale také pro jejich zavazadla. Ostatně zavazadlový prostor nabízí základní objem 410 litrů, po posunutí zadní řady sedadel vpřed se dá však snadno zvýšit až na 520 litrů. A komu by to stále nestačilo, ten získá po sklopení zadních sedadel až 1255 litrů zavazadlového prostoru.

Motor, jízdní vlastnosti


Hlavně na pohodu

Pod kapotou testovaného vozu byl uložen přeplňovaný tříválec 1.2 Turbo o maximálním výkonu 81 kW (110 k) v 5500 ot/min a nejvyšším točivém momentu 205 N.m již při 1750 ot/min. Motor lze kombinovat pouze s šestistupňovým manuálem a v nabídce benzínových motorizací představuje pomyslný zlatý střed.

Základní motorizací crosslandu je totiž atmosférická benzínová dvanáctistovka, která nabídne maximální výkon pouze 61 kW (83 k). Na druhé straně spektra pak najdeme opět přeplňovaný tříválec 1.2 Turbo, ovšem tentokrát již s výkonem 96 kW (130 k). Silnější tříválec je přitom jedinou možností, jak dostat crossland s benzinovým motorem a automatem. 

Zpátky ale k naší základní přeplňované dvanáctistovce, která by mohla dle mého skromného názoru stačit drtivé většině řidičů. Maximální výkon 110 koní je totiž na vůz s pohotovostní hmotností 1170 kilogramů naprosto dostačující, zvláště v kombinaci s maximem točivého momentu již v nižším spektru otáček. Ve městě tak dokáže být crossland příjemně čilý a na dálnici mu rozhodně nechybí dech. 

Manuální šestistupňová převodovka má spíše delší dráhy a pocitově nepůsobí úplně nejjistějším dojmem. Pokud na ní ale nebudete příliš spěchat, pak s ní nejspíš nebudete mít problém. Celé ústrojí zkrátka působí spíše pohodovým a uvolněným dojmem, stejně jako podvozek.

Ten je totiž naladěn především s ohledem na komfort, což znamená měkčí a houpavější jízdu. Na zpomalovacích prazích, výmolech, kanálech a dalších neřestech českých silnic tak dokáže být crossland nesmírně pohodlným a hlavně pohodovým autem, spěchat s ním po podobně rozbitých silnicích už ale zas tak příjemný zážitek není. V zatáčkách se projevují výraznější náklony a na horším podkladu si umí auto i nepříjemně odskočit. Na dálnici však působí jistě a navíc do kabiny nepouští příliš hluku.

A co spotřeba? Ta papírová je u slabší dvanáctistovky paradoxně horší, než u její silnější verze. Rozdíly jsou ale pouze nepatrné. Zatímco testovaná verze s 81 kW by měla v průměru jezdit za 6,0 až 6,3 l/100 km (kombinovaný průměr dle WLTP), silnější motorizace slibuje rozmezí 5,9 až 6,4 l/100 km.

Na konci týdenního testu, kdy jsem s autem absolvoval především časté poskakování po městě i pár zrychlených přesunů po lokálních okreskách, se ovšem hodnota na palubním počítači zastavila na hodnotě 6,9 l/100 km. S lehčí nohou pak věřím, že by se dal průměr snadno zatlačit minimálně ještě o půl litru níž.

Závěr


Výhra rozumu

Co si budeme nalhávat, během prvního setkání a usednutí za volant modelu Opel Crossland X jsem rozhodně nepřekypoval nadšením. Výrazně jsem však změnil názor v momentě, kdy jsem se s autem stavil u příbuzného. Jeho nadšení nad pohodlným nastupováním a vnitřním prostorem mě přinutilo podívat se na auto z jiného úhlu a celkem rychle jsem si začal uvědomovat, jaké výhody vlastně nabízí.

Po řidičské stránce vás sice neohromí emocemi ani velkými zážitky, potěší ale komfortem a vlastně i docela rozumnou spotřebou. Mnohem důležitější je ale skutečnost, že za základní cenu pod 400.000 nabídne Crossland X ve verzi Smile prakticky univerzální vůz pro rodinu. A nic zásadního vám v něm nebude chybět. 

Automobilka Opel má navíc velice rozumně seskládanou nabídku příplatkové výbavy, což usnadňuje přizpůsobení vozu vlastním potřebám. Rozhodně se tak můžete i s rozumně a prakticky vybaveným vozem udržet na nižší cenovce, než na které se zastavil velice slušně vybavený testovací kousek. Z osobní zkušenosti bych ale rozhodně nevynechal přinejmenším LED světla a komfortní sedadla s AGR certifikací.

„Stylový crossover“ Opel Crossland X sice přijel jako nepřímý nástupce svérázného MPVčka Opel Meriva, což je takový nepěkný trend dnešních dnů, jenže do jeho bot se naskládal s plnou důstojností. Jeho vnitřní prostor v kombinaci s lehce zvýšeným podvozkem (světlá výška při plném zatížení zůstává 153 mm) pohodlně uspokojí potřeby většiny menších i středně velkých rodin, aktivních sportovců i zapálených chatařů či zahrádkářů. A v kombinaci s komfortním podvozkem a naprosto dostačující dynamikou to za ty peníze rozhodně není málo.

Nejlevnější verze modelu 335.990 Kč (Crossland X 1.2 60 kW, Selection)
Základ s testovaným motorem 382.990 Kč (Crossland X 1.2 Turbo 81 kW, Enjoy)
Testovaný vůz bez příplatků 386.990 Kč (Crossland X 1.2 Turbo 81 kW, Smile)
Testovaný vůz s výbavou 498.890 Kč (Crossland X 1.2 Turbo 81 kW, Smile)

Plusy

  • Komfort
  • Vnitřní prostor
  • Přijatelná spotřeba
  • Základní výbava
  • Dostupná příplatková výbava
  • Základní cena

Minusy

  • Lehce nejisté dráhy řazení
  • Hroší stabilita při rychlejší jízdě
  • Strohý interiér
  • Nepříliš nápaditý design
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (60)

Doporučujeme

Opel Crossland X 1.2 Turbo
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy Elektronický stabilizační systém ESP, Asistent pro rozjezd do kopce, Systém kontroly tlaku v pneumatikách, Čelní, boční a hlavové airbagy, Signalizace nezapnutých předních i zadních bezpečnostních pásů, Sklopný klíč, LED denní svícení, Elektrické ovládání předních i zadních oken, Manuální klimatizace, Palubní počítač, Varování před vybočením z jízdního pruhu, 7“ audiosystém 4.0 IntelliLink, Integrace smartphonu Apple CarPlay a Android Auto, Bluetooth handsfree 6 reproduktorů, USB konektor, Tempomat, Ovládání audiosystému a tempomatu na volantu, Výškově a podélně nastavitelný volant, Komfortní volant, Elektrická zásuvka 12V v přední konzoli, Sklopná zadní sedadla dělená v poměru 60/40, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, Kliky dveří v barvě karoserie, Černé lišty okolo bočních oken, Zadní střešní spoiler, Sada na opravu pneumatik, 16“ ocelové ráfky s kryty, Vyhřívání předních sedadel, Vyhřívání volantu, Volant potažený kůží, Dešťový senzor, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Automatické přepínání světel s detekcí tunelu, Sluneční clony s osvětlenými zrcátky, Zadní čtecí lampičky Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Sada světla (+25.000 Kč), Parkovací sada (+16.500 Kč), Funkční sada (11.700 Kč), černá střecha (12.500 Kč), Stříbrné střešní ližiny (+6.000 Kč), Čalounění kombinací kůže/látka s ergonomickými předními sedadly AGR (20.000 Kč), dvouzónová klimatizace (+15.100 Kč), Loketní opěrka (+2.500 Kč), dojezdové rezervní kolo (2.600 Kč), 17“ litá kola Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6
Emise CO2: 141
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1255
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1170 / 535
Rozměr pneu: 215/50 R17
Opel Crossland X 1.2 Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4212
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2604
e) rozchod vpředu (mm): 1513
f) rozchod vzadu (mm): 1491
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 450 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
31. 8. 2020 17:29
Re: Re: Re: Re: Re: Jako nástupce Merivy
Ok rozumím
Avatar - Blue Sun
31. 8. 2020 17:07
Re: Re: Re: Re: Jako nástupce Merivy
Protože se mi prostě nechce, a protože do toho vcelku nikomu nic není, čím jezdím. Jediné, k čemu to pak tady vede, je hodnocení názorů optikou toho, že má v garáži "A" a nemá na "B", tak si nemá co dovolit komentovat. Takhle nikdo nic neví.
31. 8. 2020 12:34
Re: Re: Re: Re: Jako nástupce Merivy
Vy jste tady skoro všichni tajemný jak hrad v karpatech.😊 nevím jaký je problém říct co jsem koupil😞
Avatar - palix
31. 8. 2020 12:17
Re: Převodovka
To sa neuvoľní brzda sama? Normálne by to malo fungovať nejako tak, že ak som pripútaný pásom, pri zaradení rýchlosti a "púšťaní" spojky by sa mala v správnom okamihu (vždy na 100% správnom) uvoľniť elektronická ručná brzda.
Ináč dnes dávať do auta 5 st prevodovku je dosť riziko. Človek si zvykne na 6-ku a potom keď náhodou ide autom s 5st... :-!
Avatar - Blue Sun
31. 8. 2020 12:16
Re: Re: Re: Jako nástupce Merivy
Ty jsi na to kápl! :-D :-D