Opel Diplomat A V8 Coupe: Velký „blesk“ na letošním Bodensee Klassik
Pochybujete někdy o tom, že šéfové automobilek nejsou pro tu svou značku řádně zapálení a jejich citace jsou dílem PR specialistů marketingového oddělení? Karl-Thomas Neumann, současný první muž německého Opelu, takový rozhodně není. Letošního setkání veteránů u jezera Bodensee se totiž zúčastní s vlastním zeleným kupé Diplomat A ročníku 1967.
Opel, mimochodem před necelým půlstoletím vládce německého trhu se 40% podílem, v té době vyznával americký designérský styl, který měl tak trochu nadiktovaný z detroitské centrály General Motors. Vždyť už v 50. letech se věnoval politice v USA každoročních vzhledových modernizací a jednotlivé generace nevydržely ve výrobě dlouho. To platilo i o trojčatech řady KAD (Kapitän, Admiral, Diplomat).
Neumannovo elegantní kupé, pochopitelně v naprosto špičkové kondici, patří do první série Diplomatů značené písmenem A. Dvoudveřové vozy (existovaly i klasické sedany) pro automobilku vyráběl Karmann v Osnabrücku, dnes je tato továrna v majetku konkurenčního Volkswagenu. Od února 1965 do července 1967 jich vzniklo pouhých 347, takže jde o velkou vzácnost. A velký šéf „blesku“ vlastní úplně poslední postavený kus! Krasavec v zelené metalíze s bílými pásky na bocích pneumatik má světlý interiér, palubní deska, dveře i středová konzola jsou částečně obloženy dřevem. Přístrojům dominuje rychloměr s vodorovnou stupnicí ocejchovanou trochu optimisticky až do 250 km/h...
Také jeho technika je ryze americká: vidlicový osmiválec pozná každý fanoušek small-blocků od Chevroletu. Dnes vám podobně velký motor Opel nenabídne, měl objem 5,35 l a výkon 169 kW. Samočinná převodovka Powerglide disponovala pouhými dvěma převodovými stupni. Pro vysoce prestižní kupé se ani jiné „srdce“ nedodávalo. Jen rozměry se alespoň trochu přizpůsobily evropskému vkusu: dvoudveřové automobily měřily na délku 4,95, na šířku 1,9 a na výšku 1,43 m. Vážily 1630 kg a výrobce si za ně účtoval nemalých 25 tisíc marek. Pro porovnání základní Brouk VW 1200 stál v té době 4,3 tisíce DM...
Čtvrtý ročník Bodensee Klassik začíná v rakouském Bregenzu 7. května a končí na stejném místě o dva dny později. Mezitím se účastníci projedou rovněž po německých a švýcarských silnicích. Kapitäny, Admiraly a Diplomaty série A doplní mladší generace B, Opel však na akci bude reprezentovat i závodnická legenda Joachim Winkelhock. Slavný pilot cestovních vozů „Smoking Jo“ je známý hlavně z dob působení u BMW (vyhrál čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, Spa a několik národních titulů), ale tato éra skončila na přelomu tisíciletí. Poté přesedl do opelu a tuto značku reprezentuje i dnes, byť se klasickým závodům už dvanáct let nevěnuje.