Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel doufá v budoucnost bez GM

Ondřej Láník
Diskuze (37)
Německá automobilka Opel chce být samostatnou společností, která bude mít od GM oddělené hospodaření a bude přístupná novým investicím třetích stran. Od investora se očekává převzetí 25 až 50 % akcií nové firmy nebo dokonce získání většinového podílu.

V problémech se zmítající automobilový kolos GM zřejmě příjde o těsnou ekonomickou vazbu na relativně méně problematické evropské aktivity. Opel, sídlící v Německu, by se rád zbavil úzkých vazeb na mateřský General Motors, které brání restrukturalizaci evropských aktivit s podporou spolkové vlády. Samostatná společnost by měla být otevřená dalším investorům. Po pátečním krizovém jednání managementu Opelu to sdělil šéf GM Europe Carl-Peter Forster.

Vazby na GM ale nemají být zpřetrhány úplně kvůli zachování výhod sdíleného technického a technologického know-how, úsporám z rozsahu, apod. Opel bude v pondělí, v rámci jednání o případné finanční podpoře od státu, prezentovat německé spolkové vládě celou koncepci budoucnosti firmy.

Detaily plánu zatím nejsou známy. V minulých dnech údajně probíhala jednání mezi GM, Opelem a další německou automobilkou, z nichž zřejmě vznikla nová koncepce, počítající s vytvořením evropské firmy zastřešující aktivity značek Opel a Vauxhall. Jako jedna z možností jak získat hotovost se jeví kapitálový vstup skupiny Daimler, která údajně projevila zájem o automobilový závod v Eisenachu. Ani jedna strana však tuto zprávu zatím nechce komentovat. Od nového investora se očekává převzetí 25 až 50 % akcií nové firmy nebo dokonce většinového podílu.

Podle představitelů Opelu nebude žádný ze stávajících německých závodů uzavřen, ale předpokládá se snižování výrobní kapacity, protože radikální snížení nákladů je nevyhnutelné. Nejvíce je ohrožen závod v Bochumi, nejjistější si svou prací mohou být zaměstnanci továren Opelu v Rüsselsheimu a Kaiserslauternu. Opel zaměstnává v Německu asi 25 tisíc lidí, z toho v centrále v Rüsselsheimu je přibližně 16 tisíc zaměstnanců.

GM Europe vyčíslilo finanční a kapitálovou potřebu nového uskupení pro příští 2 roky na 3,3 miliardy Euro.

Americký koncern GM včera oznámil, že v loňském roce vytvořil čistou ztrátu ve výši 30,9 miliard dolarů. Jde o druhou největší ztrátu v historii koncernu. Automobilce hrozí, že auditoři vystaví varování týkající se životaschopnosti firmy.

Nepřehlédněte
General Motors oznámil ztrátu 31 miliard dolarů

Ondřej Láník
Diskuze (37)
2. 3. 2009 15:37
Re: Zestátnit!!
No, pekne si to napísal, len nikde nevidím, žeby v súkromných firmách korupcia a ostatné javy neboli. Všetko závisí od ľudí vo vedení firmy a je jedno, či je súkromná, alebo štátna, pokiaľ to budú chcieť spravovať dobre, tak to pôjde, inak nie. Napokon, ČEZ je štátna firma a aké má výsledky, a u nás je Enel a žiadna sláva. O zahraničných podnikateľoch ma nemusíš poučovať, mám bohaté skúsenosti s Rakúšanmi, ale to vôbec nevylučuje to, čo tvrdím, že aj štátna firma môže prosperovať.
2. 3. 2009 09:37
Re: Zestátnit!!
Ale jdi, ty jsi například nesledoval aféru Volkswagenu a jeho odborářů cca před dvěma lety? Nebo onu kauzu s úplatky u subdodavatelů před pěti lety? A to je VW jenom "polostátní" firma.

Jak dlouho ti tloukli do hlavy, že na západě jsou samí féroví lidé, vymahatelnost práva je tady absolutní a právní řád je dokonalý a perfektně funkční?

Vadí mi podobné lez...rdelolezecká vyjádření, svědčící a neznalosti, absenci minima zdravého sebevědomí a naivní snahy se komusi zalíbit tou zdrcující sebekritikou do vlastních řad. Pokud by jsi s těmi skvělými zápaďáky přicházel bežně a především pracovně do styku, poznal by si, že jsou stejní jako my a vyžírků, šíbrů a bezskurpulózních "podnikatelů" ja tam taky spousta kromě samozřejmně lidí chytrých, seriózních pracovitých a vstřícných. Nakonec pracovnw na Slovensku jsme poznal taky obojí.

A těch afér s korupcí je i třeba v takovém Německu a v jiných oblastech dost. Státní podniky jsou dojná kráva pro politiky všude. V Japonsku stejně jako v Nigérii.

Jinak o skvělé státní správě znárodněných podniků by mohli vypravovat třeba ve Velké Británii. Privatitace po válce znárodněných oblastí tam trvala až do přelomu tisíciletí a mimochodem, automobilový průmysl, tedy ten anglický (masový) prakticky zlikvidovala. Maximu objemu výroby v UK dnes představují Japonci a jeich závody, Ford a GM. Klasicky britské značky dneska představují jenom malou část produkce, o to Mini patří pod BMW. Britové dneska nemají masovou domácí značku, čímž jsou mezi evropskými "velmocemi" raritou. Bohužel po skvělé státní správě v šedesátých a sedmdesátých letech jim ani nic jiného nezbylo, než se spolehnout na cizí investice. A poslední mohykán - Rover - toho byl více než výmluvným příkldem stejně jako peripetie jeho privatizace nejdříve Hondou, pak BMW, potom domácími "investory" až po prodej čínské firmě.
2. 3. 2009 09:19
Re: Zestátnit!!
:yes: díky za fakta, ale jak vidíš, tak i jejich jednoznačnost některým nestačí - výraz pokud je 15% majoritní akcionář tak to stačí mně nesmírně po ránu pobavil.

1. 3. 2009 18:15
Re: Zestátnit!!
Toto ale platí len u nás, v postkomunistických štátoch, kde si politici robia zo štátnych firiem dojné kravy. Myslím, že v Nemecku i štátny Opel v rukách dobrých managerov by mohol fungovať v pohode. Ja mu držím palce, bola by ho naozaj škoda.
1. 3. 2009 13:32
Re: EXTRÉMNA EXKLUZIVITA
:-) treba z toho vyrostes ;-) >:D