Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel GT – legendární jméno se vrací

Miroslav Kudělka
Opel GT patřil na začátku 70. let k pojmům, které přežily až do dnešních dnů. Opel se po téměř 40ti letech pokouší na tuto vlnu opět naskočit a předkládá fanouškům podobný koncept jako poprvé. Jen technologie jsou podstatně sofistikovanější.

Nový Opel GT přichází na trh jako poslední z koncernových trojčat – Pontiac Solstice, Saturn Sky a Opel GT. Všechny sdílejí stejnou platformu a také budou vyráběny ve stejném závodě v americkém Wilmingtonu. Proti svému jmenovci ze 70. let nové GT přišlo o pevnou střechu a bude dodáváno jako roadster proti původnímu kupé. Látková skládací střecha je ve složeném stavu zcela skryta pod pevným krytem a neruší tak linie karoserie. Naopak zachovává koncepci s podélně uloženým motorem vpředu a pohonem kola zadní nápravy. Tím ovšem veškerá podobnost vozů končí.

Celková koncepce vozů vychází z osvědčené koncepce sportovních roadsterů. Poměrně krátký vůz (4091 mm) je hodně široký (1813 mm) a v nejvyšším bodě dosahuje jen 1274 mm. Bočnímu pohledu dominují velká 18“ kola, poměrně dlouhý rozvor 2415 mm a velmi krátké převisy na obou koncích. Tento základ je podtržen typickými křivkami moderních vozů Opel tvořenými kombinací oblin a ostrých hran. Příď kombinuje ostré hrany nárazníku se spoilerem plným rozměrných vstupů chladícího vzduchu a zaoblenou maskou chladiče rámovanou kombinovanými světlomety. Zatímco potkávací světlomety jsou projektorového typu, dálkové jsou klasické halogenové. Dynamiku přídi dodávají prolisy v kapotě s hliníkovým rámečkem, které pracují jako výdechy ohřátého vzduchu z motoru. Stejnou funkci plní také prolis na boku vozu dobře patrný ze zadního třičtvrtečního pohledu. Mimo této funkce také zdařile rozbíjí velkou plochu svalnaté karosérie. Na opgt50 zádi se opakují motivy přídě jako například vertikální ostrá hrana v jejím středu. Jako přimhouřené oči působí zadní vysoko umístěné svítilny. Originálním prvkem je jejich orámování a dělení šedým plastem, které zdařile imituje hliník. Dynamiku zádě doplňují trojúhelníkové aerodynamické prolisy za sedadly uklidňující turbulenci. Jejich přední část ve stříbrné barvě pracuje jako ochranný oblouk.

Vnější vzhled auto sice prodává, ale jeho výbava pod kapotou z něj může udělat objekt neodolatelné touhy drsných mužů. Právě pro ty je určen Opel GT. Pod jeho dlouhou kapotou se ukrývá poklad v podobě podélně uloženého přeplňovaného zážehového řadového čtyřválce Ecotec 2,0. Jedná se o nejvýkonnější agregát v nabídce firmy Opel. Je napěchován high-tech prvky v podobě přímého vstřiku paliva, dvoustupňového turbodmychadla s mezichladičem, kované klikové hřídele, sodíkem plněných výfukových ventilů v hliníkové hlavě či dvěma vyvažovacími hřídeli. Přímé vstřikování pracuje s proměnným vstřikovacím tlakem a vysokotlaké palivové čerpadlo není elektrické, ale poháněné od motoru. Výsledkem jsou vynikající výkonové parametry. Výkon motoru je 191 kW (260 k) při 5300 ot/min a točivý moment má hodnotu 350 Nm v širokém rozpětí otáček 2500 – 5300 ot/min. Měrný výkon motoru 95,6 kW/litr řadí tento motor k nejvýkonnějším v sériové produkci. Tato síla umožňuje 1320 kg těžkému vozu zrychlovat z 0-100 km/h pod 6 sekund. Díky kompaktním rozměrům a tvaru je aerodynamika poněkud limitujícím faktorem, který nedovoluje dosahovat vyšší rychlosti než něco málo přes 230 km/h, což je na otevřený vůz i tak hodnota vysoká. Výkon je přes ručně řazenou pětistupňovou převodovku přenášen na kola zadní nápravy čímž bylo dosaženo téměř ideálního rozložení hmotnosti.

Sportovnímu naturelu vozu byl uzpůsoben také jednoduchý interiér. Prostoru před multifunkčním tříramenným volantem vévodí dva rozměrné kruhové přístroje s kovovými rámečky. Středová konzola obsahuje jen nejnutnější ovladače, aby nerozptylovala soustředění řidiče. Jednoduše tvarovaná sedadla s opěrkami hlavy integrovanými do opěradel by měla zaručit perfektní boční vedení v rychle projížděných zatáčkách, pro které je tento roadster prvoplánovitě určen.

Jaké budou detaily konstrukce podvozku či výbavy finální verze, si budeme muset ještě nějakou dobu počkat, protože přestože již byla vyhlášena prodejní cena 29.900 Euro (cca 850 tis. Kč), budou si muset první zákazníci počkat až do jara 2007. Každopádně pokud se u vozu neprojeví nějaké nečekané vady, má již podle těchto prvotních informací hodně co nabídnout a konkurence má nad čím přemýšlet.

Srovnání Opel GT vs. Honda S2000 vs. Mazda MX5
Opel GTHonda S2000Mazda MX5
Délka [mm]409141353995
Šířka [mm]181317501720
Výška [mm]127412851245
Rozvor [mm]241524052330
Rozchod vpředu [mm]-14701490
Rozchod vzadu [mm]-15101495
Počet míst222
Zavazadlový prostor [l]Neudán143150
Pohotovostní hmotnost [kg]132013201164
Palivová nádrž [l]-5050
 
Motorpř. zážehovýzážehovýzážehový
Zdvihový objem [cm3]199819971998
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]191/5300177/8300118/6700
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]350/2500-5300208/7500188/5000
Max. rychlost [km/h]přes 230241210
Zrychlení 0-100 km/h [s]pod 6,06,27,9
Komb. spotřeba [l/100 km]neudána108,2
Cena29.900 Euro1.179.000 Kč799.900 Kč

Miroslav Kudělka