Opel Movano L2H2 Crew Van 2.3 CDTI Biturbo: 7+7
Verze pro pracovní čety se sedmi sedadly ve dvou řadách a velký nákladový prostor vyžadují pořádné užitečné zatížení. Proto Opel nabízí tuto verzi s celkovou hmotností 3,3 a 3,5 tuny. Do testu jsme zvolili 3,5tunovou verzi, která poskytovala 1,15 tuny užitečného zatížení. Budeme-li uvažovat sedm urostlých dělníků s brašnami a nářadím, máme z užitečného zatížení sedm set kilogramů pryč. Do objemného nákladového prostoru se pak dá uložit dalších 415 kg. Má cenu při této matematice uvažovat o verzi 3,3 tuny, která je proti zkoušené jen o patnáct tisíc korun levnější? Podle nás snad ano v případě převážení jen lehkého materiálu typu polystyrenu.
3+4
Možnost usadit čtyři lidi na druhou lavici bývalo výhradou užitkových vozidel kategorie N2 s úpravou pro hasičské čety. Díky šířce přesahující dva metry se tento trend dostal i do kategorie lehkých užitkových vozů s celkovou hmotností přes tři tuny. Nám se zadní lavice Movana zamlouvala, protože pro každého cestujícího byla k dispozici samostatná opěrka hlavy a tříbodový bezpečnostní pás. Pozornost si vysloužily sedák i opěradlo, které pochvalně měly opory na bocích pro každého pasažéra. Tím propracovanost užitkového Opelu pro pracovní četu nekončila. Pod nohama se nacházela odkládací lišta se čtyřmi přihrádkami a stejným počtem držáků na nápoje.
Pracovním četám také jistě přijde vhod hrana oddělující podlahu pro druhou řadu sedadel a tu první, aby během brzdění se pracovní brašny zadních cestujících nešoupaly uličkami pod nohy řidiče a spolujezdců. Tuto drobnost ocení až náročný pracovní provoz. V něm mohou trochu chybět levé boční posuvné dveře pro nastupování čtyř lidí na jednu lavici. Za 17.100 korun si je těžko někdo přikoupí a raději bude nastupovat dozadu ve frontě.
Přední hi-tech
Na místě řidiče jsme našli několik velmi praktických pomůcek, které nám zpříjemňovaly život. Sklopné opěradlo prostředního sedadla nám nabízelo solidní stoleček s odkládacím prostorem a dvěma držáky na nápoje. V útrobách přístrojové desky nad autorádiem se skrýval vysunovatelný držák na dokumenty.
Uprostřed pod stropní policí se nacházel displej palubního počítače, rádia, navigace atd. Po jeho natočení vpravo bylo možné, aby spolujezdec během jízdy zadával do navigace cíl, zatímco řidič už mohl nerušeně vyrazit. Během couvání se díky kameře zobrazoval prostor za vozidlem do zrcátka ve cloně řidiče, což nás ve dne a zejména v noci s obecně špatnou viditelností těšilo.
Velkou radost navzdory zdvojené kabině a slušnému výhledu vpravo nám přinášelo bez přehánění geniální zrcátko ve cloně spolujezdce. Díky konvexnímu tvaru jsme měli skvělý přehled o dění vpravo od vozidla například při odbočování vlevo s dáváním přednosti. Takové zrcátko by Evropská komise místo vymýšlení limitů na igelitové tašky měla dát do povinného vybavení všech užitkových vozidel.
Dva prostory
Místo pro posádku a náklad bylo rozdělené pevnou přepážkou. Tím byli cestující chráněni od případného posunu velkých břemen během prudkého brzdění. Opel zvolil kombinaci kotvicích ok na podleze a v bocích karoserie. K provedení Crew Cab se dvěma řadami sedadel se to hodilo výborně stejně jako plynulé navázání nákladové hrany na podlahu ložného prostoru. Díky jednoduché montáži zadních kol zůstalo mezi podběhy 1,38 metru, což dovolovalo snadno nakládat i europalety. Pro takový transport například sádrokartonových desek by bylo třeba podlahu opatřit doplňkovým povrchem, aby při posunu palety nedošlo k odření laku podlahy a následné korozi.
Nejsilnější
Model Movano pohání 2,3litrový čtyřválec CDTI v pěti výkonových verzích se dvěma šestistupňovými převodovkami a pohonem předních či zadních kol. Nejslabší provedení 81 kW pohání pouze přední kola. Zájemci o automatizovanou převodovku MTA mohou volit ze dvou výkonů 92 a 110 kW. V našem testu se objevila nejsilnější verze 120 kW spojená výhradně s přímo řazenou převodovkou.
Vzhledem k celkové hmotnosti 3,5 tuny to byla velmi dobrá volba, protože Crew Van L2H2 jel příjemně i ve stoupáních při průměrné spotřebě 7,4 l/100 km. Takový výsledek byl způsoben dvěma turbodmychadly, přičemž to velké vydatně nafoukalo válce již od 1300 min-1, což byla plně využitelná dolní hranice silného čtyřválce. V běžném provozu kromě prvního převodového stupně se ručka otáčkoměru nedostala nad hranici 2000 min-1, protože to bylo u silného agregátu zbytečné.
S příznivou spotřebou však nelze počítat při dálničním provozu, protože „krátký“ převod diferenciálu nechávat při rychlosti 130 km/h otáčky motoru na příliš vysoké hodnotě 2800 min-1. Čtyřválec s maximem točivého momentu 360 N.m by toto tempo hravě zvládl i s otáčkami o pět stovek nižšími a uspořil by cca jeden až dva litry.
Výrobce zřejmě počítá s pohybem vozidla zejména ve městě a okolí. Na každodenní dojíždění za prací do velkého města po dálnici by se hodil delší stálý převod. Důvodem pro výrobcem stanovený převod diferenciálu může být rovněž úvaha nad přívěsem s hmotností až 2,5 tuny. V tomto režimu by delší stálý převod byl na škodu. Za ideál lze tedy považovat nabídku aspoň dvou stálých převodů, aby si klient vybral podle plánovaného režimu dopravy.
Šetření
Zkoušené movano bylo povinně vybavené start-stop systémem, který spíše než k úspoře paliva pomáhá automobilkám ke splnění CO2 limitů stanovených EU a drsně sankcionalizovaných. V rámci evropského měřicího cyklu spotřeby NEDC je stanovena doba dvaceti sekund, během které vozidlo stojí. Pro těchto dvacet sekund a dosažení nižší spotřeby v rámci homologačního měření dostala zkoušená jednotka povinně start-stop systém. Provozovatel z toho vytěží akumulátor s větší kapacitou výbornou do zimního období a jedno či dvě deci nafty, když prostojí dost času na křižovatce či v dopravní zácpě.
Importér na model Movano dává standardně záruku pět let/150.000 km, ale ve třetím až pátém roce se vztahuje jen na motor, převodovku a rozvodovku. Za cenu 8823 Kč bez daně lze na pět let nebo 150.000 km přikoupit záruku na celý vůz.
Plusy
- sedm sedadel
- sedm kubických metrů
- silný motor
Minusy
- otáčky motoru na dálnici
- nutnost systému start-stop
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.3 CDTI Biturbo |
Typ | přepl. vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2298 |
Chlazení | kapalinou |
Největší výkon (kW/min-1) | 120/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 360/1500-3000 |
Emisní norma | Euro 5+ |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Délka/šířka/výška (mm) | 5548/2070/2500 |
Rozvor (mm) | 3682 |
Provozní hmotnost (kg) | 2359 |
Celková hmotnost (kg) | 3500 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2500 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 6,9 |
D/š/v nákl. prostoru (mm) | 2175/1765/1894 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1380 |
Šířka posuvných dveří (mm) | 1270 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 161 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,5/6,9/7,2 |
Objem palivové nádrže (l) | 80 |
Cena (Kč bez DPH) | 701 000 |