Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Movano: Užitná tuna

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Málo časté spojení vozidla kategorie N1 se sklopnou nástavbou nás zaujalo natolik, že jsme si jej půjčili k vyzkoušení.

V nabídce značky Opel se u největšího modelu Movano nachází deset karosářských verzí, z nichž sklopný valník s jednoduchou třímístnou kabinou tvoří jednu z nich. V nabídce se také se sklopnou nástavbou nachází dvojkabina, ale toto vozidlo vzhledem k pohotovostní hmotnosti je lepší volit v kategorii N2 s celkovou hmotností 4,5 tuny. Proto jsme se zajímavou třístrannou sklopkou zvolili jednoduchou kabinu. V této verzi Opel nabízí přední či zadní pohon pochopitelně s odlišnými užitečnými hmotnostmi. Vyvedení točivého momentu motoru až na zadní kola přidává vozidlu ve srovnání s pohonem předních kol značných 150 kg, přesto jsme dali přednost této klasické náklaďácké koncepci, u které se počítá s velkým zatížením hnané zadní nápravy.

Třístranný sklápěč

Importér Opelu nabízí podvozky opatřené již nástavbami, což pro dopravce znamená výhodu v tom, že v případě závady se neocitne tzv. mezi dvěma kameny, když by se jedna strana snažila vyvinit z příčiny závady vůči druhé.

Nástavbář, který italský sklopný valník od firmy Scattoliny na podvozek Movana montoval, je partnerem Opelu. Proto by neměl nastat problém ve špatném uchycení nástavby. Majitel sklopného movana také může těšit pětiletá záruka omezená ujetím 150.000 km na motor, rozvodovku a převodovku, což je u sklopné nástavby velmi důležité. Na ostatní části vozidla poskytuje Opel standardní dvouletou záruku.

Velká rezerva

Zkoušený automobil s celkovou hmotností 3,5 tuny nabízel užitečné zatížení 1238 kg. Výrobce u sklopné nástavby garantuje možnost naložit a sklopit 1,8 tuny, takže majitel vozidla má navrch půl tuny, takže k přetížení by nikdy nemělo dojít a životnost nástavby by měla přesahovat běžně očekávanou.

Sklopný valník měl několik příjemných praktických prvků jako například automatické uvolnění zadního čela během vyklápění a možnost velmi snadného přečepování pro změnu směru vykládky.

Hliníková nástavba nás potěšila pečlivě promazaným mechanismem otvírání bočnic a zadního čela, takže se nám s nimi manipulovalo jako po másle.

Odkládací prostory všude

Konstruktéři zakomponovali odkládací prostory snad do všech míst, což je výhrou pro řidiče. Ten musí mít kam odložit nejen dokumentaci od nákladu a další nutnosti, ale také mobil, láhev s vodou, svačinku a potřebnosti pro celodenní směnu za volantem rozvážkového vozidla. Parádní disciplínu tvoří výplně dveří, ve kterých se nacházejí dvě velké kapsy včetně umístění 1,5litrové PET láhve a další dvě pro mobil a další drobnosti.

Movano v tomto směru přesáhlo naše požadavky, což se často nestává. Volant nastavitelný jen na výšku nám nevyhovoval zcela, protože jsme museli sedadlem zajet až příliš dopředu, abychom pohodlně dosáhli na pedály. Kolena však byla příliš blízko přístrojové desky.

Jak řadit?

Kromě uvedení čtyřválce 2.3 CDTI (pro sklopný valník dostupný ve třech úrovních) má podle výrobce přinést úsporu nafty systém doporučeného řazení. Na přístrojové desce v oblasti otáčkoměru se občas objevila šipka nabádající k zařazení vyššího či nižšího převodového stupně. Výzva k podřazení přicházela po snížení otáček motoru pod 1500 min-1, nad dvěma tisíci otáček se objevovala šipka doporučující jít na vyšší převod. Snaha výrobce, aby řidič udržoval ekonomické otáčky, se jistě vrátí v dobrých referencích od řidičů, kteří jsou ochotni si nechat poradit.

Zkoušený agregát 2.3 CDTI/96 kW však poskytoval největší zátah již od 1250 min-1, proto jsme občas nerespektovali výzvu k podřazení a občas nechali motoru klesnout otáčky až na 1300 min-1. Je jasné, že elektronika nemůže co do ekonomiky provozu dosahovat kvality vyškoleného řidiče, ale aspoň otrocky nabádala k využití rovné části křivky točivého momentu motoru.

Řazení zpočátku ztuha

Do rukou se nám dostalo novotou vonící vozidlo, což má vždy dvě odlišné stránky věci. Jednak interiér i ostatní části vozu jsou nádherné, ale mechanické části občas nejsou zcela usazené. U zkoušeného movana šlo o zařazení prvního převodového stupně, které si však během stovek kilometrů postupně zlepšovalo. Na konci jízd už nebyl rozdíl mezi zařazením jedničky a ostatních stupňů znatelný.

Super brzdy

S naloženým vozidlem na celkovou hmotnost přibližně 3,4 tuny jsme na rovném úseku nejprve zpomalovali pomalu, abychom nechali sednout si brzdové obložení ke kotoučům. Na konci testu však movano prošlo testem prudkého zpomalení, které nás nadchlo. Brzdy neměly k vadnutí vážnější tendenci a prokazovaly výbornou účinnost i při třetím opakování.

96 kW

Základní motorizaci ke sklopnému valníku tvoří čtyřválec s jedním turbodmychadlem a výkonem 96 kW. Na plně naložený 3,5tunový automobil šlo o motorizaci na hraně únosnosti. Během akcelerace jsme šlapali plynový pedál až k podlaze, ale po nabrání rychlosti stačilo motor jen lehce držet ve správných otáčkách. Zkoušený vůz byl dovybaven tažným zařízením, proto nás napadlo, že pro takové spojení bychom raději volili silnější verzi s dvojitým přeplňováním a výkonem 107 nebo 120 kW. Všechny verze dostaly šestistupňovou přímo řazenou převodovku, takže při koupi stačí jen vybrat vhodnou motorizaci. Cenový rozdíl mezi nimi tvoří mnohdy jen pár stokorun.

Plusy

  • Velké užitečné zatížení
  • Odkládací prostory
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Tužší řazení
  • Malý rozsah nastavení volantu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 CDTI
Typ přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2298
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 96/3500
Točivý moment (N.m/min-1)310/1250-2500
Emisní norma Euro 5+
Převodovka šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,2/8,8/8,9
Pohon zadních kol
Délka/šířka/výška (mm) 6198/2070/2549
Rozvor (mm) 3682
Provozní hmotnost (kg) 2498
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Nejvyšší rychlost (km/h) 134
Objem palivové nádrže (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 610 555

Ladislav Černý
Diskuze (0)