Opel: Naftová Zafira vypíná řízení emisí, aby chránila motor
Pomalu ale jistě začíná vyplývat na povrch, že v aféře s falšováním emisí je namočených mnohem více automobilek, než se původně předpokládalo. Zatímco ještě dlouho po vypuknutí Dieselgate byl podle názorů veřejnosti ekvivalentem pro „podvodníky“ koncern Volkswagen, nyní už mají na mále také koncerny PSA, FCA a dokonce i automobilky Renault a Mercedes-Benz. Přidat by se k nim měla další značka – tentokrát Opel.
Už v polovině října minulého roku vyplavala na veřejnost zpráva, že vznětová Zafira (konkrétně s motorem 1.6 CDTi) umí obcházet emise, automobilka Opel se však tvrzení ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) bránila a pravdivost udávaných výsledků „doložila“ sdělením o provedení nového měření. Dopadlo prý podle regulí. Jenže nyní už je všechno jinak. V dnešní tiskové zprávě je uvedeno, že vůz skutečně umí odpojit řízení emisí, ovšem pouze z důvodu ochrany motoru. Co si z toho vzít?
Podle Opelu je takový systém legální, protože k odpojení řízení emisí dochází pouze v nejvyšší nouzi a samozřejmě dočasně. Při měření v laboratorních podmínkách, kde jsou vozy „vyšperkované“ k dokonalosti a zbaveny jakékoliv nadbytečné výbavy (kvůli hmotnosti) by proto k ničemu podobnému dojít nemělo, Prý nejde o žádný speciální software, ale čistou ochranu motoru, což si například sdružení Deutsche Umwelthilfe neuvědomuje a vytváří fámu, že automobilka podvádí.
„Nechali jsme provést dva testy vozu Opel Zafira, který byl uveden do provozu letos v srpnu. Obě zkoušky spočívaly v projíždění předepsaného měřicího cyklu NEDC. Poprvé pouze s otáčením předních kol, podruhé s otáčením všech kol. V druhém testu vozidlo překročilo předepsané limity NOx dvoj- až čtyřnásobně," řekl v listopadovém prohlášení předseda DUH Jürgen Resch.
Opel na to tehdy odvětil, že není férové vypouštět do světa informace nepodložené konkrétními výsledky, přičemž značka podložila svou pravdu měřením v režimu s otáčením předních i všech kol. Tehdy asi systém nebyl ohrožen a řízení emisí běželo podle plánu. Ze současných informací navíc vyplývá, že k odpojení mělo dojít až v rychlostech nad 145 km/h - a tak rychle vozy při měření emisí metodou NEDC nejedou.