Opel Vivaro 1.6 CDTI Biturbo: Nejúspornější
Jen ve velmi nenáročných režimech provozu platí, že nejslabší jednotka vykazuje nejmenší spotřebu paliva. U osobních automobilů ve městech většinou vytěžovaných jedním, dvěma cestujícími, to bývá pravda často. Při přepravě zboží či lidí ale není ideální volit nejslabší jednotku. U modelu Vivaro můžeme najít dvě verze čtyřválce 1.6 CDTI s jedním turbodmychadlem (66 a 84 kW) a dvě osazené dvojicí dmychadel (88 a 103 kW). Všechny motorizace obdržely šestistupňovou přímo řazenou převodovku, takže se zaměřme pouze na výkon.
Pan spořílek
Podle údaje výrobce má nejnižší spotřebu vykazovat verze se dvěma turbodmychadly o výkonu 88 kW. To nás natolik zaujalo, že jsme se rozhodli výrobcem udávanou kombinovanou spotřebu 5,9 l/100 km prověřit v praxi. Na začátek prozraďme, že jsme se divili více, než jsme si byli před testem ochotni připustit.
Praktici potvrdí, jak nesmírně důležitá pro spotřebu je výška karoserie. Vivaro se nacházelo v základních rozměrech L1H1, takže z tohoto zorného úhlu ideální konstelace. Celková výška verze H1 necelé dva metry je výhodná i do podzemních garáží. Provedení H2 s nárůstem celkové výšky o 494 mm si proti H1 většinou vezme o jeden litr paliva více. Je fakt, že nákladovému prostoru modelu Vivaro přidá značné dva kubické metry.
Méně než výrobce
Jízda s Vivarem obsazeným jednou osobou přinesla téměř neuvěřitelnou spotřebu 5,8 l/100 km. Okruh zahrnoval městský provoz, mimoměstské komunikace i dálnici. Na ni jsme na tempomatu nastavili rychlost 120 km/h. Výsledná spotřeba se dokonce o jedno deci dostala pod výrobcem udávanou kombinovanou, což zní až neuvěřitelně. Dynamický styl jízdy provázelo předvídání a defenzivní smýšlení. To by však nestačilo, pokud by
čtyřválec na nízkou spotřebu neměl. Tak malé nároky na palivo byly také výsledkem velkého turbodmychadla pro nízké otáčky, takže agregát snášel 1300 min-1 ve spojení s třetinovým sešlápnutím akcelerátoru. Ke slušné dynamice to v pohodě stačilo. Občas jsme také vyzkoušeli plnou akceleraci, do které se také při otáčkách kolem 1800 min-1 zapojilo menší turbodmychadlo. Přechod mezi nimi nebyl během jízdy znát, což byl ideální stav. Zkoušený agregát byl nutně spojen se start-stop systémem, který podle výrobce uspoří 0,4 l/100 km v rámci evropského zkušebního cyklu. Díky němu tedy homologovaná žízeň klesla až na 5,9 l/100 km. Ocenili jsme možnost po zastavení na křižovatce a vypnutí motoru zařadit jedničku jako náhradu parkovací brzdy. Po rozsvícení zelené na semaforu stačilo sešlápnout spojkový pedál a posléze jej pozvolna uvolňovat pro rozjetí.
Kabina pro tři
V segmentu tunových dodávek není třímístná lavice ničím novým, ale poslední vydání modelu Vivaro přidalo praktický doplněk. Průchod skrze přepážku sice není u středních dodávek raritou, ale Opel ji dostal v rozměru 51 x 23 cm, což stačí například pro převoz dřevěných latí či trubek, které řemeslníci většinou vozí na střešním nosiči. Ten ale zvyšuje spotřebu paliva a vozidlo s měděnými trubkami je třeba stále hlídat.
Otvírání průchodu přepážkou bylo jednoduché, protože vzhůru výklopná část měla magnety schopné udržet poklop ve vzpřímené poloze. Za velkou výhodu považujeme možnost zavírací poklop vyjmout pro případy, že majitel vozu bude dlouhé předměty vozit pravidelně a nechce se opakovaně zabývat poklopem.
Drobnou nevýhodu tvoří malý schůdek mezi ložnou plochou a podlahou pod předním dvousedadlem. Stačilo však použít kousek prkýnka, aby přechod nebyl tak prudký a nedocházelo k ohýbání přepravovaných předmětů.Průchod skrz přepážku pokračoval pod sedákem spolujezdce až k přístrojové desce. Neznamenalo to, že odkládací prostor pod spolujezdcem by byl směrem vpřed stále otevřený, ale měl sklopitelný bok. Díky těmto dvěma otvorům narostla běžná ložná délka Vivara L1 2537 mm na 3750 mm.
Více pohodlí
Pozitivní změny také nastaly pro řidiče. V přístrojové desce, dveřích a nad hlavou jsme našli spoustu odkládacích prostor. Největší se nacházel pod sedákem spolujezdců. Chybělo však typické místo pro mobilní telefon, který jsme tedy odkládali do jamky pro nápoje na levé straně přístrojové desky. Výrobce udává celkem devadesát litrů odkládacích prostor, mezi které patří velká schránka před spolujezdcem. Vešly se do ní dokumenty, ty však bylo možné mít blíže po ruce po sklopení opěradla prostředního cestujícího.
Celkový nárůst
Údiv nad schopnostmi převozu dlouhých předmětů vychází rovněž ze skutečnosti, že současné provedení modelu Vivaro narostlo do délky. Základní provedení L1 totiž měří pět metrů (4999 mm), provedení L2 dosahuje dokonce 5,4 metru (5399 mm).
V nákladovém prostoru se nám líbila kotvicí oka. Nacházela se jednak těsně nad podlahou ale také uprostřed výšky na výztuhách karoserie. Aby jich nebylo dost, objevili jsme další dvě hned po částečném otevření bočních posuvných dveří.
Plusy
- Objem pro náklad
- Poloha za volantem
- Úsporný motor
Minusy
- Vysoká ceníková cena
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.6 CDTI |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1598 |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 88/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 320/1500 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Spotřeba paliva (l) | 6,6/5,5/5,9 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4998/1956/1971 |
Rozvor (mm) | 3098 |
Provozní hmotnost (kg) | 1685 |
Celková hmotnost (kg) | 2760 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2000 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 5,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 171 |
Objem nádrže paliva (l) | 80 |
Základní cena (Kč bez DPH) | 488 500 |