Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč

Tomáš Dusil
Diskuze (94)
Minule jsme si řekli, co se může stát, pokud řidič jezdí s rukou odloženou na řadicí páce. Nyní se podíváme na podobný nešvar, jímž trpí také celá řada řidičů. Tím je vození si nohy na spojkovém pedálu.

Při řazení po sešlápnutí pedálu spojky a jeho vyšlápnutí správně máte levou nohu odložit vedle pedálu. Za tímto účelem je většina aut vybavena takzvaným mrtvým pedálem. Odkládací plochou vedle pedálu spojky, upevněnou na podběhu levého předního kola. Pokud „mrtvý pedál“ chybí (u některých starších aut), pak si lze nohu opřít o podběh.

Jde o proceduru, která se běžně učí v autoškole. Proč někteří tak nečiní? Možná z lenosti, snad i z obavy, že třeba nestihnou spojku včas sešlápnout při pokusu o rychlé přeřazení. Problém je, že i pokud si nohu na pedál spojky pouze lehce položíte, už v tuto chvíli vzniká silový impulz, který se přes páku pedálu dostává na ovládání spojky a následně spojku samotnou. Ta je tak vlastně trvale mírně rozpojena. Zkrátka jako by spojka byla pořád v záběru, což je normálně jen při rozjezdu a řazení. To vede k jejímu zvýšenému opotřebení. Obvykle třecího kotouče (lamely), posléze přítlačného kotouče a v extrému to může odnést i štít setrvačníku. Pokud se setrvačník takzvaně vyhřeje, jeho dosedací plocha se zdeformuje, takže třecí kotouč spojky pak nedoléhá celou plochou, ale jen částí.

Kdo takto jezdí, dokáže spojku zničit klidně během 20 000 km, ačkoliv by mu normálně vydržela třeba pětinásobek. Zde je nutné říci, že mnohem náchylnější na popsaný řidičský zlozvyk jsou systémy s hydraulicky ovládanou spojkou. Hydraulika, nebo chcete-li ovládací kapalina, je totiž na změny tlaku mnohem citlivější než mechanické ovládání za pomoci lanovodu. Příčinou je absence takzvané hysteréze, tedy rozdílu mezi klidovým a smykovým třením, jímž se vyznačují lanovody mechanismy. Právě z důvodu hysteréze jsou systémy s lanovody vůči popsanému řidičovu počínání více imunní.

Opírání si levé nohy o spojkový pedál, i když zrovna nepotřebujete řadit, je docela velký nešvar mnohých řidičů. Však také když v záruce někdo reklamuje na vozidle spojku, servis se zpravidla snaží zjistit, jak zákazník jezdí. A pokud se přijde na to, že si „vozí nohu“, reklamaci automobilka většinou neuzná. Ostatně spojení „vozí si nohu“ vniklo právě v autoopravárenství.

Tomáš Dusil
Diskuze (94)
28. 11. 2016 20:25
Re: me spojka udesla na 50 tis a nohu si rozhodne nevozim
Snorovacky lavej topanky privret do dveri a je to v pohode... ;-)
24. 11. 2016 00:08
Re: me spojka udesla na 50 tis a nohu si rozhodne nevozim
K úplnemu zadření ložiska došlo vaší chybou,než se úplně zadře dá včas vědět chce to jen trochu poslouchat a vědet alespoń trochu jak co v autě funguje. Možna měli uznat to ložisko, ale pokud byl špatný i přitl.tal a lamela tomu se dalo včas zabránít. To je jako prasklá hadice na vodu nevšimnu si jedu dál a už to je těsnění , hlava zadŕ. motor. Z opravy za stokoruny jsou desetitisíce. Tak jakapak reklamace.
23. 11. 2016 23:56
Re: me spojka udesla na 50 tis a nohu si rozhodne nevozim
Ložisko než se uplně zadře dá o sobě dopředu vědět. Stačí trochu poslouchat při vymáčklé spojce. Lidé si často svou hloupostí a absolutní neznalostí jak co v autě pracuje mohou za většinu závad , kterým se dá včas předejít, Za včas by stačilo vyměnit jen to ložisko, pak se prodřou vyp. packy na přítlačaku a už se mění cela spojková sada. V tomto případě jako rekl. uznat snad jen to ložisko více je vina řidiče.
Avatar - Bertold
23. 11. 2016 10:25
Re: Nesmysl
Súhlasím. Ak má vodič chodidlo na spojke len zľahka položené, tak že sa pedál nestlačí, tak nie je o čom. Neviem si predstaviť pri športovej jazde v technických pasážach neustále nohu zo spojky odkladať. Aby prichádzalo k prešmykovaniu spojky, to už by chcelo ten pedál citeľne stlačiť. Ako hlboko to, samozrejme, zavisí od bodu záberu spojky.
Avatar - Londonbridge
23. 11. 2016 10:19
Re: Automat...
Dik, dufam ze to zmenia nie zeby to zavadzalo neviem o tom ale je to fakt divne riesenie...