Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VinFastu se v Evropě nedaří, zavírá proto všechny prodejny. Úplně odejít ale nechce

VinFast VF6
VinFast VF6
VinFast VF6
VinFast VF6
76 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (10)

Vozy vietnamské automobilky VinFast se prodávají i v Evropě, to ale nejspíše většina zájemců o elektromobil ani netuší. Slabému marketingu odpovídají i prodeje a automobilka proto zásadně mění plány.

Vietnamská automobilka VinFast je už třetím rokem aktivní i v Evropě, avšak jen ve Francii, Německu a Nizozemsku. Nabízí tam dva elektrické modely VF6 a VF8 a na webu slibuje brzký příchod třetího VF7. Jenže prodeje jsou mrzké, za celý loňský rok se na třech evropských trzích podařilo udat jen 299 vozů, což značku řadí na 85. místo v žebříčku. Jde přitom o nárůst o 666 % proti předchozímu roku, kdy se prodalo 39 kousků.

VinFast si pro expanzi do Evropy zvolil přístup s přímým prodejem, tedy místní showroomy si provozuje sám a auta nabízí i přes internet. Třeba v Německu tak má jen šest vlastních prodejen. Před pár dny se na internetu objevila informace, že Vinfast se kvůli neúspěchu z Evropy zcela stáhne, přišel s ní německý novinář Sebastian Henßler z webu Autonews. Ten se údajně dostal k uniklé prezentaci, ve které se na 9. května plánovalo uzavření všech showroomů v Evropě a následně celková likvidace místních aktiv.

Na článek reagovala samotná automobilka, podle které k ničemu takovému nedojde. Potvrdila však, že v plánu je konec přímého prodeje a přechod na tradiční dealerskou síť, což by mělo pomoci k větší expanzi. Vlastní prodejny tedy značka přeci jen zavře, zatím ale nesdělila, kdy k tomu dojde. V původním reportu Autonews se také mluví o propuštění asi 90 % místních zaměstnanců, což by odpovídalo přechodu na tradiční model prodeje.

Podobný plán má automobilka také v USA, kde dnes prodává napřímo a daří se jí jen o trochu lépe než zde. Za rok 2024 prodala za oceánem 1800 aut, což je růst 500 % proti předchozímu roku. Zařadila se tak na 35. místo v žebříčku, hned za Alfu Romeo. Podle reportu z loňska je i v USA v plánu co nejdříve opustit přímý prodej a přejít na tradiční dealerskou síť.

Vozy VinFast si na exportních trzích získaly reputaci nízké kvality za vysokou cenu. První recenze ze zámoří zmiňovaly až zoufale špatné naladění podvozku, software plný chyb a také spoustu menších nedodělků, to vše navíc za cenu vyšší, než u zavedené konkurence. V Evropě byly reakce jen o něco lepší, obecně ale o vozech vietnamské značky není u nás moc slyšet. Potkat je mimochodem můžeme i na českých cestách, maskované prototypy modelů VinFast se totiž testovaly s českými značkami právě i u nás.

V Německu se základní VinFast VF6 Eco, velikostí odpovídající zhruba první generaci Hyundai Kona, s baterií o kapacitě 59,6 kWh a výkonem 130 kW prodává za 34.990 eur, tedy v přepočtu za 872.000 Kč. Větší VF8, který o 10 cm přerůstá Škodu Enyaq, je v přepočtu za 1.208.000 Kč. Jeho baterie má kapacitu 87,7 kWh, kombinovaný výkon pohonu všech kol je 260 kW.

Video placeholder
Vinfast VF 8 (Vinfast VF e35) • Zdroj: Vinfast

Zdroj: kfz-betrieb, Zdroj fotek: VinFast, Zdroj videa: VinFast

Vstoupit do diskuze (10)