Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opravujeme lak originální sadou: Funguje to vůbec?

Matouš Jelínek
Diskuze (18)
Už za dvě stovky lze u většiny značek pořídit barvu na pře lakování odřených míst. Vyzkoušeli jsme, jak funguje.

Poškodit karoserii není nijak obtížné. Stačí drobná nepozornost a neplecha je na světě. S odřeným blatníkem však nutně nemusíte rovnou do lakovny. Pokud není poškození příliš velké, lze opravit i mnohem levnějšími způsoby. Jak si můžete přečíst v samostatném boxu, už před rokem jsme vyzkoušeli speciální voskovku a leštěnku. Jenže řešení to bylo polovičaté. Tentokrát jsme se proto rozhodli pro originální lakovací sadu.

Sedm odstínů

Pro demonstraci nám posloužil ojetý peugeot, kterému za deset let parkování v ulicích hlavního města způsobil majitel šrámy snad na každé části karoserie. Ideální pro opravu drobných poškození bude právě sada s opravným lakem. Teoreticky je princip jednoduchý – nejprve se štětečkem přetře poškozené místo barvou s odpovídajícím odstínem a následně se zakryje bezbarvým nátěrem.

Sadu podobnou té na fotkách pořídíte i v autopotřebách, jenže trefit správný tón bude oříšek. Proto jsme se obrátili na značkovou prodejnu dílů. „Jen této zdánlivě podobné barvy Rouge Lucifer se dělá sedm odstínů,“ říká nám muž za přepážkou, když žádáme o lahvičky. K naší barvě se tak dostáváme až po vyhledávání přes kód VIN. Podobný princip by nás čekal u jakékoliv jiné automobilky. U neprémiových by se výrazně nelišila ani cena. My jsme dali za set připomínající dvě balení laku na nehty 239 korun. Proti neoriginální sadě s nejistou kvalitou a odstínem jsme tedy připlatili asi stovku. Jak na to?

1. Čistíme

Pokud bychom se podívali na starý lak pod mikroskopem, viděli bychom velkou spoustu škrábanců. Právě v nich se drží nečistoty. U rýh zřetelných pouhým okem si můžete být jisti tím, že budou špinavé. Když je rovnou přetřete, pravděpodobně barva časem spolu se špínou odpadne. Jak jsme ale napsali ve speciálu Ojetiny, úplně nejlepší je začít s opravou karoserie až po důkladném mytí a broušení laku. Pokud se na to zrovna nechystáte, alespoň všechna poškozená místa důkladně očistěte. Ďubku na pátých dveřích jsme jemně vyčistili jehlou, ostatní šrámy pak důkladně vydrhli lihem.

2. Čím méně, tím lépe

Jdeme lakovat. Jak radí návod, nejprve je potřeba důkladně a po dobu několika minut protřepávat naši lahvičku s metalízou. Stejně jako u laku ve spreji je uvnitř malá kulička, kterou musíme slyšet cinkat. Po otevření už na nás vykukuje štěteček. Jenže je celý od barvy. Jít s ním hned na opravu, celé auto jen zapatláme a výsledek bude jedna velká hrůza. Zkušení praktici proto radí aplikovat barvu něčím drobnějším. Na to je ideální právě třeba šicí jehla. Stačí na ni nabrat malou kapičku laku a následně nechat stéci do poškozeného místa. Vždy je lepší vícekrát přidat než to napoprvé přehnat. Ať vás nenapadne lak otírat – výsledek pak bude tristní!

Na větší škrábanec na blatníku se pak ukazuje jako ideální bambusové párátko. Opět platí, že méně znamená více. Na závěr se pouštíme do větších poškození nárazníku. Taková škrábnutí vyžadují použití štětečku. Pokud jej doma máte, sáhněte po drobnějším modelářském, i ten ve víčku balení ale funguje. Jen jej dobře otřete o okraj a lahvičku pravidelně protřepávejte – lak je hustý a rychle tuhne.

3. Brousit? Ne!

Jestliže si budete číst o opravě sadou se štětečkem někde na internetu, pravděpodobně narazíte na doporučení lak po zaschnutí zbrousit. Dává to logiku – od ne zcela rovného opravovaného povrchu se odráží světlo jinak než od rovné plochy. Zásah proto vždy bude viditelný. Na nejpoškozenějším

rohu nárazníku jsme proto vyzkoušeli lak vyhladit extra jemným smirkovým papírem pro použití za mokra. A dopadlo to tak, jak jsme čekali – lakovaný povrch zůstal nerovný, okolí jsme ale přes veškerou snahu částečně poškodili. Sice nebyl problém jej rozleštit, postup však doporučit nemůžeme.

4. Vrchní bezbarvý

Spodní vrstva laku nyní musí minimálně půl hodiny tvrdnout. Pak už nás čeká pouze závěrečné přetření bezbarvou krycí vrstvou. Tento krok je klíčový pro celkový výsledek. Z toho důvodu možná někteří doporučují vrchní lak neaplikovat. Pokud však chcete, aby oprava vydržela déle než prvních pár mytí, rozhodně krok nevynechávejte. Jděte na to pěkně v klidu a opatrně – vrchní vrstva je mnohem tekutější a rychle tuhne.

5. Závěr

Máme hotovo! Na některých místech ani nepostřehneme, že byla karoserie poškozena, na exponovanějších částech jsou škrábance nadále zřetelné. Z větší dálky je ale nezaznamenáte. Stoprocentní vzhled takto autu vrátíte jen těžko, jenže zlepšení je patrné. Důležitější je fakt, že díky včasné opravě znovu zacelíte lak a zabráníte tím korozi karoserie.

Zkuste voskovku: Zapatlat, nekomplikovat

Další způsob opravy laku svépomocí jsme vyzkoušeli v loňském čísle 3. Tenkrát jsme se ptali, zdali se škrábance dají opravit pomocí kompletu speciální leštěnky a voskovky. Vyzkoušeli jsme to na červeném kolínském minivoze, který utržil šrámy na předním nárazníku. Pro řešení situace

jsme zvolili sadu od renomovaného výrobce autokosmetiky za 250 Kč. Bude ale na laku držet voskovka, která se na první pohled neliší od té v mateřské školce? „Jestli má mít šanci, musíme vše důkladně vyčistit,“ říkáme si.

svetmotoru svetmotoru

Poškozené místo tak nejdříve omyjeme a následně pořádně vyčistíme technickým benzinem. Potom přichází na řadu pastelka, která k našemu překvapení na karoserii drží. Podle návodu jezdíme přes škrábance napříč a ty za chvíli mizí. Jen opravdu hluboké zůstávají. Netrvá to ale ani minutu a jsou pryč, zaplněny voskem. Hadříkem otíráme zbytky a podle nás vypadá výsledek slušně. Teď ještě vše přeleštit. Hadříkem na odřený nárazník nanášíme nanotekutinu s červeným pigmentem. Když zaschne, ještě ji přivedeme do lesku – a je hotovo. Musíme přiznat, že výsledek není perfektní. Barva není stoprocentně shodná a je vidět, že na místě škrábnutí bylo. Z dálky to však nepoznáte, a i kdyby se časem barva vymyla (podle výrobce by měla vydržet deset průjezdů myčkou), není nic snazšího než ji použít znovu.

svetmotoru svetmotoru

Další možnosti oprav

Leštěnka

Pokud jde jen o drobné škrábance, vyplatí se jako první možnost vyzkoušet právě přípravek na leštění karoserie. Staří praktici vám možná poradí, že se na škrábance nejlépe hodí zubní pasta. Nám ale věrohodněji znějí slova výrobců autokosmetiky hovořících o leštění s použitím nanotechnologií. Nevěřte přitom řečem z teleshoppingu – leštěnka nemusí být řádově dražší než právě pasta. Doporučujeme použití utěrky z mikrovláken, která v sobě zadrží případné nečistoty.

svetmotoru svetmotoru

Sprej

Další a podle našeho názoru krajní možností je pustit se do opravy přímo se sprejem v ruce. Kromě barvy to bude chtít brusný papír, tmel a rozstřikové ředidlo. A hlavně šťastnou a zkušenou ruku. Asi už jste také viděli špatně podomácku nastříkané auto, že? My bychom se místo takovéto opravy raději smířili s odřeninou nebo účtem za lakovnu, který se bude pohybovat v řádu tisíců.

svetmotoru svetmotoru

Matouš Jelínek
Diskuze (18)
19. 8. 2023 22:30
Ochrana laku
Co používáte na kvalitní ochranu laku auta? Něco co bych si zvádnul udělat ideálně sám doma a nemusel bych za to někde platit raketu?
5. 4. 2022 21:17
Oprava laku
To pero jak píše Kajisek jsem zkoušel, ale bohužel v mém případě to moc dobře nefungovalo. Jinak co se různých oprav laku týče, tak si myslím, že pokud s tím člověk nemá moc zkušeností, tak je lepší to nechat na profesionálech. Pokud jste z Prahy, tak já za sebe například můžu doporučit tuto lakovnu: https://www.united-6.cz/
22. 10. 2021 13:41
Oprava laku
Pokud dodržíte technologický postup, tak ano. Můžete koupit opravné pero na lak auta. Já jsem ho objednával z internetového obchodu lunzo, kde mají spoustu super doplňků a prostředků nejen na auta.
20. 10. 2021 17:55
Oprava laku
Opravdu to nějaká tužka dokázala? Jak to přesně s ní funguje? a kde ji sehnat?
18. 10. 2021 13:33
Oprava laku
Mě se to podařilo tužkou na opravdu laku. Ono to honě záleží, jak moc to máte podřené. Stačí si jen vybrat správnou barvu pera, já mám třeba černé auto, takže škrábance jsou na tom opravdu nejvíc vidět a přesto jsem dokázal lak tužkou opravit.