Opravy silnic se letos opět nestihnou, může za to ŘSD
Jistě jste si sami všimli, že se v posledních letech začíná s opravami silnic výhradně před zimou. Motoristé pak na jaře kroutí hlavou, jak je možné, že se na nedávno opravených silnicích opět tvoří díry, praskliny nebo se povrch začne vlnit. Odpověď je jednoduchá: chladné období totiž není pro v Česku použité technologie příhodné. Nejlépe je provádět opravy za teplejšího počasí.
Toho se však ani letos nedočkáme, a proto se dá očekávat, že opravy, které budou na silnicích probíhat v příštích několika týdnech, na jaře nepůjdou ani poznat. Na vině přitom nejsou samotní zhotovitelé, ale Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v roli zadavatele zakázek. Stejně jako v několika minulých letech totiž opět nestihlo vypsat výběrové řízení včas. Jedná se o jakýsi začarovaný kruh, kdy investor vypíše zakázky pozdě, ty se pak pozdě vysoutěží a s opravami se zbytečně spěchá nebo se do konce roku nestihnou vůbec provést. V druhém případě pak nastává velký problém s vrácením dotací, které se nestihnou včas proinvestovat.
Klasickým problémem je také nedostatek peněz. Ten by se však měl dle Petra Svobody, jednatele Sdružení pro výstavbu silnic Praha, v příštím roce vyřešit. Nový návrh rozpočtu na opravy výtluků totiž počítá s navýšením ze současných 6,5 miliard korun na 9 miliard. Pokud se peníze včas dostanou na potřebná místa, bude dostatek času pro výběr vhodné technologie, díky čemuž budou opravy trvalejší.
Upřímně řečeno, už bylo na čase. Dojem motoristů o hrozném stavu našich silnic totiž potvrzuje také studie Global Competitiveness Report. V žebříčku kvality infrastruktury se Česká republika řadí v rámci EU na 18. místo. Podobně je na tom například Řecko, Litva nebo Irsko.