Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opravy silnic se letos opět nestihnou, může za to ŘSD

Jan Mička
Diskuze (8)
Opravy výtluků letos opět připadnou na zimní období. Může za to Ředitelství silnic a dálnic.

Jistě jste si sami všimli, že se v posledních letech začíná s opravami silnic výhradně před zimou. Motoristé pak na jaře kroutí hlavou, jak je možné, že se na nedávno opravených silnicích opět tvoří díry, praskliny nebo se povrch začne vlnit. Odpověď je jednoduchá: chladné období totiž není pro v Česku použité technologie příhodné. Nejlépe je provádět opravy za teplejšího počasí.

Toho se však ani letos nedočkáme, a proto se dá očekávat, že opravy, které budou na silnicích probíhat v příštích několika týdnech, na jaře nepůjdou ani poznat. Na vině přitom nejsou samotní zhotovitelé, ale Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v roli zadavatele zakázek. Stejně jako v několika minulých letech totiž opět nestihlo vypsat výběrové řízení včas. Jedná se o jakýsi začarovaný kruh, kdy investor vypíše zakázky pozdě, ty se pak pozdě vysoutěží a s opravami se zbytečně spěchá nebo se do konce roku nestihnou vůbec provést. V druhém případě pak nastává velký problém s vrácením dotací, které se nestihnou včas proinvestovat.

Klasickým problémem je také nedostatek peněz. Ten by se však měl dle Petra Svobody, jednatele Sdružení pro výstavbu silnic Praha, v příštím roce vyřešit. Nový návrh rozpočtu na opravy výtluků totiž počítá s navýšením ze současných 6,5 miliard korun na 9 miliard. Pokud se peníze včas dostanou na potřebná místa, bude dostatek času pro výběr vhodné technologie, díky čemuž budou opravy trvalejší.

Upřímně řečeno, už bylo na čase. Dojem motoristů o hrozném stavu našich silnic totiž potvrzuje také studie Global Competitiveness Report. V žebříčku kvality infrastruktury se Česká republika řadí v rámci EU na 18. místo. Podobně je na tom například Řecko, Litva nebo Irsko.

Jan Mička
Diskuze (8)
5. 12. 2013 08:49
Re: rsd
ale může, když se již několik let opakuje stejná situace. co takhle vypsat výběrové řízení s dostatečným předstihem a opravy lépe plánovat?
ale chápu, že toto je pro většinu úředníků složité.
článek je sice bulvár, ale většina úředníků se nepohne, dokud do nich někdo opakovaně nekopne
Avatar - Blue Sun
4. 12. 2013 18:50
Re: rsd
Vztah soukromé firmy s jinou soukromou firmou se snad nemusí řídit zákonem o veřejných zakázkách, ne? Ten se týká veřejného a státního sektoru. Pro firemní vztahy (zatím) platí obchodní zákoník. Horší to bude asi od nového roku, to si nedovedu moc představit.
4. 12. 2013 16:14
Re: rsd
Jenže v tomto případě je zákon o veřejných zakázkách spíš překážka, která hlavně zdržuje právě v těchto případech, kdy je něco potřeba udělat rychle. Kontrolních nástrojů, jak stavět za soutěžní ceny, je i bez zákona dost, pořád to je a bude o lidech,kteří můžou zákon nezákon s cenou dělat cokoliv, nějaký zákon toto opravdu nevyřeší, není samospásny a v určitých věcech je na škodu.

Čerpat dotace můžeš, pokud stavíš podle předpokladu - pokud nestihneš v daném roce kopnout do země, peníze ti propadnou a nemáš nic, proto se často ani nezačne a peníze jdou jinam, protože se to prostě kvůli byrokracii nestihne
4. 12. 2013 15:26
Re: rsd
Jasně že máme zákony, zákon o veřejných zakázkách platí pro každého. Tohle je prostě alibismsus, ono to už dnes ani není od jara do podzimu, ty silnice jsou rozbité už roky. A fakt se to samo nezlepší. Jo a k zákonům... jejich autorem je povětšinou státní správa... O čerpání dotací z EU to rozhodně není, protože jiné země čerpají v pohodě...
4. 12. 2013 14:19
Re: rsd
nene, ve firmě nemáte zákony o výběrových řízeních (které musí být jak na projektanta, tak na zhotovitele) a kvůli špatným firemním zákonům nemusíte dělat na každé rozhodnutí o čerpání peněz 3 měsíční schvalovací řízení od úřadů - to je ten problém. Můžu ti říct, že něco naprojektovat a postavit trvá v souhrnu 3 měsíce, ta byrokracie okolo ale minimálně půl roku a to je ten problém, že když začneš na jaře, ne vlastní vinou to prostě nestihneš...