Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Optický klam: Proč se nám zdá, že se kola při jízdě otáčejí na druhou stranu?

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 24. 2. 2017 • 17:03
15
Někdy to vypadá, jako kdyby se kola automobilu jedoucího určitým směrem otáčela nebo dokonce stála, přestože pohyb vozu je jasně zřetelný. Jedná se samozřejmě o optický klam, ale co jej způsobuje?

Tento optický klam se objevuje na filmovém záznamu a někdy na něj lze narazit i v reálném světě, kdy pohybující se kolo sledujeme pouhým okem. Ve většině případů působí kolo při dosažení určité rychlosti otáčení dojmem, že se otáčí v protisměru.

Takto nás klame stroboskopický jev, resp. jeden z jeho projevů, jemuž se říká efekt paprskového kola. Tento jev způsobují fyziologické vlastnosti lidského zraku, které nám umožňují vnímat filmové záběry jako souvislý pohyb, přestože se ve skutečnosti jedná o sérii snímků pořízených v určitém čase.

Ve filmovém záznamu má svůj podíl na efektu paprskového kola skutečnost, že jsou používána zařízení, pracující se čtyřiadvaceti až třiceti záběry za sekundu. Díky setrvačnosti zraku máme ovšem dojem, že se scéna nemění trhaně, ale plynule.

Pro vysvětlení efektu paprskového kola si lze pak představit například kruh, na němž je jedna jediná značka. Pokud se při natáčení filmového záznamu otočí kruh pětadvacetkrát, pak se při přehrávání záznamu může zdát, že se kruh neotáčel, protože mohlo dojít ke shodě s kamerou a ta jej zachytila vždy ve stejné poloze.

V případě, že se kruh se značkou bude otáčet pomaleji, pak bude filmový záznam působit dojmem, že se otáčel v opačném směru, než tomu bylo ve skutečnosti, protože počet jeho otáček byl o něco nižší než počet záběrů kamery.

V reálném světě pak stojí za sledováním efektu paprskového kola nejčastěji pouliční osvětlení napájené střídavým napětím. Intenzita osvětlení v souvislosti s tím kolísá a tím vlastně určitým způsobem dochází ke snímání kola oddělenými záblesky.

Vliv na vznik efektu paprskového kola mohou mít v reálném světě údajně i odlesky způsobené samotným kolem. Vedle kol pohybujících se vozidel lze tento jev sledovat například i na rotorech helikoptér a vrtulích letadel.

Související články

Témata
Avatar - JiRkA997CZ
28. 2. 2017 13:58
Re: námět
Ale je pravda že tohle blikání (u kterého přijde brzo redakce na to, že je způsobeno PWM) není pro ledky ideální, měli by to vyhladit kondenzátorem - zvýší se životnost, svítivost a umožní se použít nižší frekvence
Avatar - Plautus
26. 2. 2017 08:08
Re: A co Kodiaq?
Kodiaqu sa točia vždy dopredu! Aj pri cúvaní!!! >:-[]
25. 2. 2017 20:58
Re: Nejlepší je tohle:
no, ado, tahle veta me nejprve rovnez rozstipla, ale pote tam bylo "vysvetleno", ze to muzeme videt ve tme, kdy osvetleni ma na starost nejaka lampa na stridavy proud - jiste, to nemuze byt zarovka (ta si 50Hz v siti prakticky nevsimne, jeji setrvacnost je mnohem vyssi nez aby se to projevilo), ale klasicke zarivkove trubice timto jevem trpi a je to bezpecnostni duvod, proc u rotacnich stoju (napriklad soustruhu) nesmi byt zarivka, ale musi tam byt zarovka. takze ano, v tomto kontextu je pravda, ze na stroboskopicky jev lze narazit i v realnem svete, kdy zdrojem svetla je neco, co se blizi stroboskopu ;-). ale v souvislosti s otacenim kol automobilu je to velmi malo pravdepodobne, to je fakt.
Avatar - MDK
25. 2. 2017 09:37
.....
Zajímavé že na fabii na plechach to nefunguje, asi černá magie.
25. 2. 2017 06:40
Sešup dolů
...obávám se, že Floydův vesmír byl velmi jemným vyjádřením, co si spousta skalních myslí o redakci.

Pánové, vítejte v úrovni Autofora! :-! :no: